"תיישר את הגב", "תעמוד זקוף", "ייתפס לך הצוואר בצורה הזו". מי לא שמע את המשפטים האלה? אבל האם התפיסה שעמידה זקופה תורמת למניעת כאבי גב היא נכונה? הפיזיותרפיסטים המוסמכים דניאל מרקוביץ' ואסף עציוני, פנו לספרות המקצועית כדי לענות על השאלות אחת ולתמיד.
קראו עוד:

4 צפייה בגלריה
גבר עומד עם הגב למצלמה
גבר עומד עם הגב למצלמה
לכל אחד גוף שונה. האם זה משפיע עלינו פיזיולוגית?
(shutterstock)
יציבה לא נכונה גורמת לכאבי צוואר אנשים רבים מאמינים שיציבה לקויה היא הגורם העיקרי לכאבי צוואר. עם זאת, מחקרים אחרונים הראו שהקשר בין יציבה לכאבי צוואר מורכב מכפי שחשבנו בעבר. בעוד יציבה לקויה אולי יכולה לתרום לאי-נוחות בצוואר, אין מידע מחקרי חד-משמעי שמאמת כי היא הגורם לכאבים.
בסקירה מ-2019 שבדקנו, לא נמצא כלל קשר בין יציבה לכאבי צוואר אצל צעירים ומבוגרים עד גיל 50. כן נמצא קשר בגילים יותר מבוגרים, אך נשאלת השאלה מה גרם למה - האם היציבה גרמה לכאב, או שמא הכאב גורם ליציבה? על כך במחקר לא נמצאה תשובה. עם זאת, התמונה הרבה יותר מורכבת וכוללת הרבה משתנים כגון לחץ, חרדה, אמונות שגויות בנוגע לצוואר, פעילות גופנית לא מבוקרת ועוד.
"המטפל אמר לי שהפיקה שלי פונה כלפי פנים". האם מנח הפיקה מהווה גורם לכאבים בברך? כדי לענות על השאלה הזו בדקנו שתי סקירות ספרותיות, אחת מהן מתמקדת באוכלוסייה צעירה והשנייה באוכלוסייה יותר מבוגרת עם שינויים ניווניים בברכיים. שתי הסקירות מראות כי שונות במנחי הפיקה היא למעשה נורמלית וכי קיימת בעיה וחוסר אחידות סביב צורת המדידה: ההגדרה מה הוא "נורמלי" וההשלכות הטיפוליות שניתן להפיק ממדידות אלה.
האם מנח פיקה הסוטה מהנורמה הוא בהכרח הסיבה להופכת כאבי ברכיים? גם כאן התשובה הרבה יותר מורכבת, אך כנראה העובדה שהפיקה אינה יושבת במרכז אינה הסיבה היחידה שבגללה אתם סובלים מכאבי ברכיים.
4 צפייה בגלריה
כאב צוואר צוואר תפוס
כאב צוואר צוואר תפוס
מי אחראי לכאבי הצוואר שלכם? תתפלאו, אך לא היציבה שלכם אשמה
(ShutterStock)
"יש לי בעיה באגן, הוא מסובב לפנים" הרבה מטפלים מדברים על מנח האגן כעל מקור לבעיות כמו כאבי גב, צביטה בירך וכדומה. סקירה ספרותית שבחנה את הנושא, מראה כי הספרות כושלת להראות קשר בין אגן מסובב לפנים וכאבים במקומות שונים בגוף. למעשה, אנו למדים כי 75%-85% מהאוכלוסייה בעלי אגן מסובב לפנים, כך שאפשר גם פה להבין שאין הגדרה חד משמעית ל-"נורמלי".
הסקירה אף מראה כי ההתערבויות הקיימות לתיקון מנח האגן כושלות להראות שינוי לאורך זמן. קחו לדוגמה את שחקן ארסנל ראחים סטרלינג, אשר אצלו גלגול האגן לפנים בולט לעין. סטרלינג מתפקד בצורה מדהימה מול עומסים גדולים ביותר ומסיים עונה אחר עונה ללא היעדרויות ממושכות שקשורות בפציעות גב, כמוהו יש עוד אין סוף דוגמאות לאתלטים נוספים.
הרופא אמר לי שיש לי עקמת, האם זה אומר שמשהו בגב שלי לא בסדר? התשובה לכך היא מורכבת. מצד אחד כאבי גב הם תלונה שכיחה בקרב האוכלוסייה, אך הספרות לא מצליחה להראות קשר ביומכאני לתופעה. עקמת נמדדת במציאת זווית ספציפית דרך צילום רנטגן (הנקרא "זווית קוב") ולא נמצא קשר בין מידת הזווית של העקמת לרמת הכאב ממנה סובל המטופל. כלומר, הכאב לא הופך ליותר חמור ככל שהעקמת יותר חמורה.
מה שכן, נמצא כמאוד משפיע על כאבים באוכלוסייה זו, היא האמונה של המטופל שהגב שלו לא בסדר בעקבות העקמת, כלומר הפחד והחשש שמשהו לא בסדר הינם יותר חמורים מהעקמת עצמה. עם זאת, אל תמהרו להאשים את העקמת בכאבי הגב שלכם, זהו נושא מורכב ולפי המידע הקיים כיום כנראה אינו מהווה את הסיבה העיקרית. דוגמה בולטת בהקשר של עקמת היא יוסיין בולט, שחי איתה בשלום רב ובמקרה גם שבר את כל שיאי העולם בספרינט. אתם חושבים שעצר לרגע לחשוב האם העקמת משפיעה על הביצועים שלו? כנראה שלא.
4 צפייה בגלריה
אישה עם עקמת
אישה עם עקמת
לא נמצא קשר בין חומרת עקמת לרמת הכאב
(shutterstock)
ומה לגבי אורך רגליים, האם זו בעיה רצינית? לפי סקירה ספרותית שבדקנו, כ-90% מהאוכלוסייה בעלת אורך רגליים שונה, כך שניתן להגיד די בבירור שאורך רגליים שונה הוא-הוא בעצם הנורמה. האם שוני באורך הרגליים גורם לכאבים? עד הבדל של 1.5 ס"מ לא נמצאה כל השפעה. בעומסי היום-יום אותם חווים רוב האנשים, נראה כי גם ל-2 ס"מ הבדל אין משמעות. אם ההבדל גדול יותר, תיתכן השפעה על מידת הכאב, אך כמו במקרים שהצגנו בתחילת הכתבה, כשמתמודדים עם כאב, אין משתנה אחד שגורם לו, התמונה היא הרבה יותר מורכבת מאשר הבדל של 3 ס"מ באורך הרגליים.
4 צפייה בגלריה
תרגול להקלה על כאבי צוואר
תרגול להקלה על כאבי צוואר
תרגול להקלה על כאבי צוואר
לסיכום, כאב כרוני (לא משנה באיזה איבר) מושפע ממגוון גורמים כמו אורח חיים, מצב נפשי, ניהול עומסים נכון ובריאות כללית. הבנת המורכבות של הכאב היא צעד ראשון בהכרה, כי אין ולא יהיה לעולם מקור יחיד לקיומו. חווית הכאב היא מאוד מורכבת ועלינו להימנע מהאשמת ליקויים חיצוניים כמקור העיקרי לבעיה.
כמטפלים אנו צריכים לשקול היטב מה אנחנו אומרים למטופלים בהקשר ליציבה, עקמת, מנח אגן, אורך רגליים ועוד. למילים שלנו יש השפעה גדולה על איך המטופל תופס את הגוף שלו, אך לא רק להן, אלא גם למעשים: אם אתם מטופלים אצל מטפל ש"מתקן" אותכם רק בעזרת הידיים שלו או "מחזיר" לכם חוליות למקום, הוא בעצם יוצר תלות בטיפול שלו.
מטפל טוב ייתן לכם כלים על מנת שתוכלו לעזור לעצמכם, ממש כמו בסרטון שמוצג בתחילת הכתבה, שמלמד כיצד תוכלו להקל על כאבי הגב שלכם בעזרת ביצוע של מספר תרגילים פשוטים. כפי שניתן לראות במחקרים רבים, כאשר מטופל חושב שמשהו לא בסדר אצלו בגוף הסיכון לפתח כאב כרוני עולה. האחריות היא על המטפל להסביר שסימטריה מוחלטת קיימת רק בציור האדם הוויטרובי של לאונרדו דה וינצ'י, ושהנורמלי הוא דווקא הלא-סימטרי.
בסרטון בפתח הכתבה: הפיזיותרפיסט אסף עציוני. הסרטון הנ"ל אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי אצל רופא ומהווה המלצה בלבד.