"ביום שלישי שעבר הגענו לשיא התחלואה, ומשם אנחנו רואים ירידה". כך אומר היום (ב') לאולפן ynet פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, ומספק נתונים שנותנים סיבה לאופטימיות. "כשאנחנו מסתכלים על ממוצע המאומתים השבועי, אנחנו רואים שהוא ממשיך לרדת. גם מקדם ההדבקה (R) יורד אל מתחת ל-1. אני מעריך שתימשך מגמת הירידה בתחלואה מבחינת מספר המאומתים. מבחינת החולים קשה החדשים אנחנו רואים בימים האחרונים איזושהי התייצבות".
קראו עוד:
כשנשאל פרופ' סגל אם ייתכן שהירידה במספר המאומתים נובעת מירידה במספר הבדיקות, השיב: "אני לא חושב שהיה שינוי דרמטי במספר הבדיקות או בהתנהלות האנשים. בצה"ל, למשל, לא היה שינוי במתווה הבדיקות, וגם שם רואים ירידה משמעותית במספר החולים הפעילים. מספר החולים קשה החדשים עדיין לא יורד, אבל הוא מפסיק לעלות, וזה השלב הראשון.
"בבתי החולים עדיין רואים הצטברות ועלייה במספר החולים קשה, אבל זה היה צפוי. בכל הגלים הקודמים עברו בין ארבעה לשבעה ימים מהרגע שהגענו לשיא במספר המאומתים עד שראינו שיא במספר החולים קשה. לכן, אם שיא המאומתים היה ביום שלישי שעבר, אני מעריך שהשבוע נראה שיא במספר החולים קשה. ייתכן שבשלושת הימים הקרובים נראה עלייה מסוימת בבתי החולים, אבל אחריה אני מעריך שנגיע להתייצבות ולירידה".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בלינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בילינסון בשבוע שעבר. "מספר המאומתים בגל הזה גדול פי שלושה, ומספר החולים קשה קטן פי שניים"
(צילום : יריב כץ)
פרופ' סגל נשאל אם ייתכן שהירידה בתחלואה תהיה דרסטית כמו שקרה במדינות אחרות, והמספרים יצנחו בתוך זמן קצר. "התהליך הזה יקרה", אמר, "אבל קשה להגיד על פני איזה ציר זמן בדיוק. "כבר היום, כשאנחנו משווים את היום בשבוע לאותו יום בשבוע הקודם, אנחנו רואים ירידה של בין 30-10 אחוזים. אני מעריך שהמגמה הזו תימשך, ושאכן נראה ירידות משמעותיות".
"בגל הדלתא היו כחצי מיליון מאומתים וכ-6,000 חולים קשה. בגל הזה יש כמיליון וחצי מאומתים, וברור שיש הרבה יותר נדבקים, בעוד מספר החולים קשה עומד על 3,000. כלומר, מספר המאומתים גדול פי שלושה, ומספר החולים קשה קטן פי שניים. רואים שהאומיקרון פחות אלים וגורם לתחלואה פחות קשה"
בתום הריאיון התבקש פרופ' סגל להשוות את גל האומיקרון לגלים הקודמים מבחינת נתונים, ואמר: "בגל הדלתא היו כחצי מיליון מאומתים וכ-6,000 חולים קשה. בגל הזה כמות המאומתים היא הרבה יותר גדולה - כמיליון וחצי - וברור שיש הרבה יותר נדבקים, בעוד מספר החולים קשה עומד על 3,000. כלומר, מספר המאומתים גדול פי שלושה, ומספר החולים קשה קטן פי שניים. רואים שהאומיקרון פחות אלים וגורם לתחלואה פחות קשה.
"מבחינת תמותה, מוקדם עדיין לומר, אבל אפשר להתנבא בזהירות שאנחנו צפויים לראות בגל הזה פחות מתים מאשר בגל הדלתא".