מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הודיעה לבאי כוחם של תשעה רופאים ושלוש חשודות נוספות, כי נשקלת העמדתם לדין, בכפוף לשימוע, בגין הנפקה שיטתית במרמה של אלפי רישיונות לשימוש רפואי בקנאביס בתמורה לשוחד ולעבירות נוספות.
לפי הודעת הפרקליטות, על פי החשד, חברה בשם "פרומדיס" התקשרה עם תשעה רופאים כדי להנפיק במרמה יותר מ-6,000 רישיונות לשימוש רפואי בקנאביס ללקוחות שפנו לחברה, תוך יצירת מצג שווא לפיו הלקוחות סובלים מפוסט טראומה מבלי שעברו בדיקה או אבחון רפואיים המאשרים זאת.
1 צפייה בגלריה
עישון קנאביס
עישון קנאביס
חשודים שיצרו מצג שווא וקיבלו שוחד. עישון קנאביס
(צילום: shutterstock)
ארבעה מהרופאים הם פסיכיאטרים מומחים שחתמו על ההמלצות הכוזבות, ואילו חמישה הרופאים הנוספים הוסמכו על-ידי משרד הבריאות להנפיק את הרישיונות, והם חשודים ששלשלו לכיסם שוחד של מיליוני שקלים.
העבירות המיוחסים לחשודים הן לקיחת שוחד ומתן שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. לחלק מהחשודים יוחסו גם עבירות של הלבנת הון, עבירות לפי פקודת מס הכנסה, ועבירת שיבוש הליכי משפט. החקירה נוהלה על-ידי יחידת הסייבר הארצית בלהב 433, בשיתוף יחידת "יהלום" של רשות המיסים.
בישראל יש כיום כ-100 אלף מטופלים עם רישיונות לצריכת קנאביס רפואי, רובם סובלים ממחלות או תופעות כאב ומפוסט טראומה. לפני כחצי שנה אישרה ועדת הבריאות של הכנסת רפורמה מקיפה שבמסגרתה יוכלו מטופלים לקבל מרשם לקנאביס כמו לתרופה ולא יזדקקו לרישיון.
במסגרת הרפורמה, שיישומה נדחה בכמה חודשים בגלל המלחמה, יוכלו לקבל מרשם מי שסובלים מהמחלות והמצבים הרפואיים הבאים: אפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם (ללא הגבלת גיל), מחלות אונקלוגיות, טרשת נפוצה, HIV או איידס וחולים סופניים שתוחלת חייהם אינה עולה על שישה חודשים. כאמור, חולים אלו לא יזדקקו עוד לרישיון, אלא יוכלו לקבל מרשם על ידי רופאים מסוימים, שיעברו הכשרות בנושא. ואולם, נפגעי פוסט טראומה וחולי פיברומיאלגיה לא נכללו ברפורמה ויזדקקו גם בעתיד לרישיון לקנאביס.