ברקע ההחלטה אתמול (ד') של ועדת סל התרופות לשנת 2023 לסבסד משקפיים לילדים עד גיל שבע, נערכים בקופות החולים ליישום ההחלטה, שצפויה לצאת לפועל רק בחודש יולי השנה. ואולם, יש לציין כי על אף הבשורה הדרמטית איתה יצאה השבוע ועדת הסל, השירות ניתן בקופות כבר היום למעשה, במסגרת שירותי הבריאות הנוספים (שב"ן) הניתנים בתוספת תשלום חודשית. מכאן, שבעיקר ילדים מהשכבות החלשות צפויים להרוויח מההחלטה החדשה.
קראו עוד:
על פי נתוני הקופות, ישנם פערים משמעותיים בשיעור המבוטחים בשב"ן. בכללית רק 16 אחוז מכלל הילדים עד גיל שבע מבוטחים בשב"ן. במכבי, לעומת זאת, הקופה שהציעה את הוספת השירות לוועדת הסל, 87 אחוז מהילדים עד גיל שבע מבוטחים בשב"ן, ועל כן היא תרשום חיסכון עצום בהוצאותיה עבור השירות לאחר יישום ההחלטה.
2 צפייה בגלריה
בסל התרופות: משקפי ראייה לילדים עד גיל 7
בסל התרופות: משקפי ראייה לילדים עד גיל 7
בסל התרופות: סבסוד משקפי ראייה לילדים עד גיל 7
(צילום: shutterstock)
במאוחדת 18 אחוז מהילדים בקבוצת הגילאים הזו מבוטחים בשב"ן ובלאומית - 73 אחוז. היקף הניצול של השירות גבוה בכלל הקופות, כך שכולן צפויות לחסוך הוצאות משמעותיות, וביתר שאת מכבי ולאומית. על פי החלטת הוועדה, היקף ההשתתפות של ההורים יעמוד על עד עשרה אחוזים ממחיר המשקפיים, בעלות מקסימלית של 600 שקל או עד 100 שקל – הזול מבין השניים.
ד"ר עודד לגשטיין: "חשוב לזכור שילדים הם אוכלוסייה עם בעיות מורכבות וייחודיות לה. בעיות עיניים של ילדים שלא נפתרות בגיל הילדות, יכולות בחלק מהמקרים להשאיר נזקים ונכויות ראייתיות לכל החיים"
בקופות ברכו על המהלך והבהירו: ילדים ממעמד סוציו אקונומי נמוך יהיו הראשונים ליהנות מההחלטה. "אני רוצה לברך ולחזק את חברי ועדת סל הבריאות על הכנסת משקפיים לילדים לסל", אומר ל-ynet ד"ר עודד לגשטיין, מומחה ברפואת עיניים לילדים במכבי שירותי בריאות. "לנו, רופאי העיניים לילדים, מדובר בחלום שמתגשם. אנחנו מכירים את הילדים, עוקבים אחריהם, יודעים על הקשיים של ההורים ושל משפחות רבות לשלם מאות ולפעמים אלפי שקלים בשנה על החלפת משקפיים לילדים.
2 צפייה בגלריה
משקפי ראייה השתתפות קופת חולים
משקפי ראייה השתתפות קופת חולים
*הנתונים מאתרי קופות החולים
"חשוב לזכור שילדים הם אוכלוסייה ייחודית, אוכלוסייה עם בעיות מורכבות וייחודיות לה. בעיות עיניים של ילדים שלא נפתרות בגיל הילדות, יכולות בחלק מהמקרים להשאיר נזקים ונכויות ראייתיות לכל החיים. חשוב מאוד לא לשכוח להביא את הילדים לבדיקת סקר ראייה בגילים שנה, שלוש ושש שנים אצל רופא עיניים - כדי לוודא שלילדיכם אין בעיה ראייתית או צורך במשקפיים".
ממכבי טרם התקבלה תגובה לשאלת ynet באשר לייעוד השקעת הכסף שצפוי להתפנות.

ייהנו מהשירות - בעיקר ילדים מהשכבות החלשות

"השירות הזה היה קיים בשב"ן עד גיל 18 ברובד העליון", אומרת לוריא שמואלי, מנהלת השב"ן במאוחדת. "14 אחוז מהמבוטחים עד גיל שבע השתמשו בשירות זה. זו בשורה מצוינת. בדומה לרפורמת טיפולי השיניים של ליצמן, שהרחיבה מדי שנה את קבוצת הזכאים, זה שירות חיוני מאוד שצריך להיות בסל. אני משערת שלשם הרפורמה הולכת. מתי זה ייכנס לפועל? אנחנו לא באמת יודעים ומחכים לעדכון ממשרדי האוצר והבריאות, אבל ברגע שנקבל - נתיישר עם המהלך המבורך הזה. מי שייהנו מהשירות הזה הם בעיקר ילדים מהשכבות החלשות, מי שלא היה לו מאוחדת 'שיא', למשל".
יאיר שוורץ, מנהל תחום האופטיקה בלאומית, מסר: "בלאומית יש פתרון ללקויי ראייה בכלל, אבל למבוטחי השב"ן בלבד. יש לנו כ-100 ספקים שעובדים שנים רבות בפריסה ארצית רחבה ואנחנו מספקים משקפיים גם לילדים וגם למבוגרים. המחיר הוא אחיד בכל הארץ, וילדים עד גיל 18 זכאים פעם בשנה למסגרת וזוג עדשות כסטנדרט, בהשתתפות עצמית של 21 שקלים. אני מברך על ההחלטה והיא תוביל לכך שהרבה מאוד אנשים יחסכו כסף. אנחנו בלאומית ערוכים יחסית לספק את זה וצריך לעשות אדפטציות מדויקות בימים אלו. הניצול של השירות הזה בשב"ן הוא משמעותי, וזה לא משהו חדש. זה קיים בצורה כזו או אחרת בכל הקופות".