בשורה טובה לחולי סרטן כליה: אחרי שנים רבות שבהן הטיפול המקובל היה ניתוח, התגבש לאחרונה טיפול ממוקד בקרינה שמנצח את הסרטן בצורה לא פחות יעילה, ושמתאים במיוחד למטופלים שאינם יכולים לעבור ניתוח, מסיבות שונות.
קראו עוד:
סרטן הכליה הוא סוג הסרטן השמיני בשכיחותו בעולם, הגיל הממוצע לאבחון הוא 64, והגידול נפוץ יותר בקרב גברים. בשני שלישים מהמקרים הסרטן הוא מקומי, ללא גרורות במקומות אחרים בגוף. ברוב המקרים גם אין תסמינים מקדימים, כך שמרבית המטופלים מאובחנים כשמתגלה ממצא מקרי בכליה במהלך ביצוע הדמיות שונות שנעשות מסיבה רפואית אחרת. קורה, למשל, שמטופל מגיע לאבחון עקב כאבים באזור הכליות או בעיות במתן שתן, ובבדיקה נמצא שיש לו סרטן. מה עושים? התשובה מורכבת עכשיו יותר מבעבר.
3 צפייה בגלריה
טיפול קרינה סרטן כליה בילינסון
טיפול קרינה סרטן כליה בילינסון
הטיפול דורש תכנון קפדני של תוכנית קרינה ייחודית, וצוות המטפלים חייב להיות בעל ידע בנושא ולעבור הכשרה ייעודית
(צילום: דוברות בילינסון)
למה לא היה מקובל להשתמש בקרינה עד לאחרונה, ומה השתנה?
רוב החולים בסרטן כליה מאובחנים בגיל מבוגר ובעלי רקע רפואי מורכב. זה יוצר אתגר טיפולי, בשל הסיכון בביצוע ניתוח הכולל הרדמה, אשפוז והחלמה ארוכה. במשך זמן רב ניסו למצוא פתרונות לא פולשניים, אך גם הם יצרו סיבוכים ומורכבות רבה עבור המטופל וסביבתו.
בעבר הניחו שסרטן כליה אינו מגיב בצורה אפקטיבית לטיפול קרינתי. לאחרונה, עם ההתפתחות הטכנולוגית של מקצוע הרדיותרפיה וההתקדמות בהבנת התהליכים הביולוגיים המתרחשים לאחר הטיפול הקרינתי, הגיעו חוקרים למסקנה שניתן לתת מנת קרינה גדולה וממוקדת יותר בכמות טיפולים קטנה יותר מבעבר – ובלי לפגוע ברקמות בריאות מסביב. מתברר שטיפולים ממוקדים אלו מסוגלים להגביר את התגובה של התאים הסרטניים ולהתגבר על העמידות היחסית של סרטן הכליה לטיפול קרינתי.
3 צפייה בגלריה
טיפול בקרינה נגד סרטן הכליה
טיפול בקרינה נגד סרטן הכליה
טיפול בקרינה נגד סרטן הכליה
(צילום: דוברות בילינסון)
במחקר שנערך בבית חולים בקליבלנד שבארה"ב, ושבו השתתפתי, נעשה ניסיון לגלות מהו המספר האידיאלי של טיפולי קרינה לצורך ריפוי של סרטן כליה. מצאנו שככל שמעלים את מנת הקרינה ומצמצמים את כמות הטיפולים לאחד בלבד, מגבירים את יעילות הטיפול. מחקר בינלאומי עם תוצאות מחמש השנים האחרונות, שפורסם לאחרונה, העלה כי בטיפול קרינתי חד-פעמי בסרטן כליה יש 95% הצלחה בשליטה על הגידול. לכן, הטיפול הלא-פולשני שאני מציע למטופלים שלי הוא טיפול קרינתי ממוקד (סטריאוטקטי) חד-פעמי. טיפול זה דורש תכנון קפדני של תוכנית קרינה ייחודית, וצוות המטפלים חייב להיות בעל ידע בנושא ולעבור הכשרה ייעודית.
במחקר שנערך בקליבלנד נמצא שככל שמעלים את מנת הקרינה ומצמצמים את כמות הטיפולים לאחד בלבד, מגבירים את יעילות הטיפול. מחקר נוסף , שפורסם לאחרונה, העלה כי בטיפול קרינתי חד-פעמי בסרטן כליה יש 95% הצלחה בשליטה על הגידול
למי הטיפול מיועד? לחולים בסרטן כליה, שניתוח אינו אופציה טובה עבורם מסיבות שונות כמו גיל מבוגר, מחלות רקע משמעותיות או שימוש בתרופות שעלולות לגרום לסיבוכים ניתוחיים.
האם יש טיפולי קרינה נוספים שניתן לקבל? יש סדרות של שלושה עד חמישה טיפולי קרינה, אבל הטיפול החד-פעמי לסרטן כליה נחשב ליעיל והנוח ביותר.
האם הטיפול פולשני? לא. הטיפול נעשה באמצעות מכשיר קרינה חיצוני ואינו כרוך בכאב.
3 צפייה בגלריה
טיפול קרינה סרטן כליה בילינסון
טיפול קרינה סרטן כליה בילינסון
המטופל שוכב על מיטה, ומכשיר קרינה (מאיץ) מסתובב סביבו. צוות מטפלים מחוץ לחדר סורק את המטופל ובודק מהו מיקום הגידול
(דוברות בילינסון)
כמה זמן נמשך הטיפול, ואיך הוא מתבצע? הטיפול נמשך 30-25 דקות, ובמהלכו מסתובב מכשיר קרינה (מאיץ) סביב המטופל השוכב על מיטה. צוות מטפלים מחוץ לחדר סורק את המטופל ובודק מהו מיקום הגידול.
האם קיימת הכנה לטיפול מסוג זה? המטופל מוזמן לסריקת CT (סימולציה) לתכנון קרינה. אחריה יתכנן הרופא את הטיפול הקרינתי ויקבע את המועד.
האם הטיפול כואב? לא. המטופל אינו מרגיש דבר.
האם ניתן להיפגש עם אנשים לאחר הטיפול? בטיפול אין שימוש בחומר הפולט קרינה מהמטופלים, כך שאין שום הגבלות בנושא.
ד"ר אלישע פרדמןד"ר אלישע פרדמןצילום: עופרה מזור
מהן תופעות הלוואי? ברוב המקרים הן מינימליות: בימים הראשונים לאחר הטיפול עשויים להופיע בחילות או כאב קל באזור הקרינה בלבד. על מנת למנוע תופעות לוואי, מטופלים מקבלים מרשם למניעת בחילות ודלקות.
מה קורה לאחר הטיפול? המטופל נשלח לבדיקת CT, שבאמצעותה עוקבים אחר השינויים בגידול. הוא גם יצטרך לעבור בדיקות דם.
הכותב הוא מנהל מחקר בקרינה במכון דוידוף שבבית החולים בילינסון