מאמר שפורסם בכתב עת רפואי בניו אינגלנד שבארצות הברית, נשא בשורה דרמטית: בדיקה חדשה יכולה לאתר אצל מעשנים סרטן ריאות בשלב המוקדם של המחלה. על פניו, זו הייתה אמורה להיות כותרת גדולה בכל כלי תקשורת בעולם, אלא שהמאמר פורסם בפברואר 2020, רגע לפני שפרצה הקורונה, והוא הלך לאיבוד בין שלל הכותרות שעסקו במגפה.
קראו עוד:
אבל הבשורה אכן דרמטית: כמו שבדיקות ממוגרפיה יכולות לאתר סרטן שד אצל נשים, כך הבדיקה החדשה מסוגלת לאתר אצל מעשנים את סרטן הריאה, שהוא הקטלני ביותר בעולם בשנים האחרונות. "מדובר בבדיקת CT, אבל בקרינה נמוכה", מסביר פרופ' אמיר און, מנהל המכון למחלות ריאה במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "כמות הקרינה בבדיקת CT רגילה היא כמו של יותר מ-100 צילומי רנטגן, וב-CT בטן היא כמו של 200 צילומי רנטגן. זה המון. בבדיקה החדשה הקרינה היא בסדר גודל של שבעה-שמונה צילומי רנטגן, שזו כמות קטנה ולא מסוכנת. גם לא משתמשים בה בחומר ניגוד, שמסמן את כלי הדם.
"זו בדיקת סקר שעושים לאנשים בריאים, אבל רק למעשנים. מחקרים בארצות הברית הראו ירידה בתמותה של 20% בקרב האנשים שעברו את הבדיקה. באירופה זה היה מעל 30%. אנשים עוברים את הבדיקה הזאת, ואם מתגלה משהו, מתחילים לטפל בו מיד ומצילים חיים".
1 צפייה בגלריה
בכל יום מתים בממוצע חמישה ישראלים מסרטן ריאות, ויותר מ-2,600 איש מאובחנים מדי שנה כחולים במחלה - 85% מהם מעשנים
בכל יום מתים בממוצע חמישה ישראלים מסרטן ריאות, ויותר מ-2,600 איש מאובחנים מדי שנה כחולים במחלה - 85% מהם מעשנים
בכל יום מתים בממוצע חמישה ישראלים מסרטן ריאות, ויותר מ-2,600 איש מאובחנים מדי שנה כחולים במחלה - 85% מהם מעשנים
(צילום: shutterstock)

"עם כל הבעיות, זו פריצת דרך"

הסטטיסטיקה מעלה שבכל יום מתים בממוצע חמישה ישראלים מסרטן ריאות, ויותר מ-2,600 איש מאובחנים מדי שנה כחולים במחלה - 85% מהם מעשנים. את הבדיקה החדשה יכולים לעבור ישראלים בני 50 עד 79 שלא עברו 15 שנה מאז שהפסיקו לעשן, או שעדיין מעשנים.
לפי הערכת משרד הבריאות, כ-70% מהנבדקים יקבלו תשובה שלילית ויידרשו להגיע לבדיקה חוזרת רק בעוד שנה. כ-20% מהם יקבלו תוצאות שאינן חד משמעיות ויתבקשו לחזור על הבדיקה. אם הבדיקה השנייה תניב ממצאים שליליים, הם ישובו לבדיקה נוספת כעבור שנה. אצל כ-10% מהנבדקים צפויות להתקבל תוצאות חיוביות שיחייבו בדיקת מעקב נוספת, בירור נוסף או טיפול. אם נמצא ממצא סרטני - ברוב המקרים מדובר בשלב מוקדם שלו, כזה שניתן להסרה באמצעות ניתוח או הקרנה.
לפני כחודשיים החל משרד הבריאות בפיילוט שמאפשר לקהל היעד לעבור את הבדיקה ללא תשלום בכל קופות החולים. הקופות ייצרו קשר עם מטופלים רלוונטיים לקביעת תור. לפי פרופ' און, בקופת החולים מאוחדת נערכו כבר כ-100 בדיקות, והתגלו בהן שני מקרים של סרטן ריאות.
"מחקרים בארה"ב הראו ירידה בתמותה של 20% בקרב האנשים שעברו את הבדיקה", אומר פרופ' און. "באירופה זה היה מעל 30%. אנשים עוברים את הבדיקה הזאת, ואם מתגלה משהו, מתחילים לטפל בו מיד ומצילים חיים"
"על פניו, זו הזדמנות פז לגילוי מחלה קטלנית", הוא אומר. "עם זאת, יש כאן כמה בעיות. הראשונה היא שנדרשת מיומנות מיוחדת בפענוח ה-CT. המעשן הקלאסי כל הזמן קצת מכחכח ומשתעל, וכל אירוע כזה עלול להשאיר צלקת קטנה ברקמת הריאה. אם המפענח לא ממש מקצוען, הוא לא יכול לדעת אם מדובר בהתחלה של סרטן או בצלקת מזיהום קודם. בעיה שנייה היא שמעשנים לא ירצו לעבור בדיקה שתגיד להם מה קורה בריאות שלהם. אני מכיר רבים שאומרים, 'גם אם יש משהו, אני לא רוצה לדעת עליו. אני לא רוצה שיפסיקו לי את העישון'. מצד שני, יהיו בוודאי אנשים שיעברו את הבדיקה ולא יתגלו אצלם ממצאים, ואז הם יגידו, 'אין לי כלום, אני יכול להמשיך לעשן'.
"ועם כל הבעיות, זו פריצת דרך. משרד הבריאות בנה את מינהלת תיג"ר - תוכנית יישומית לגילוי מוקדם של סרטן ריאות - שאחראית לניהול הבדיקות ועוזרת לרופאי משפחה בקהילה לנהל את הדיונים בממצאים מול המטופלים. אני חושב שכל אדם שמעשן צריך לעבור את הבדיקה הזאת. מתברר שהיא יכולה לאתר לא רק סרטן ריאות אלא עוד מחלות, כמו אמפיזמה, שזה נזק לרקמת הריאה, ואנוריזמה - קרע של כלי דם גדול בבית החזה. אריק איינשטיין נפטר מאנוריזמה, והוא היה מעשן כבד. אם הוא היה עובר את הבדיקה הזאת ומטפל בממצאים שלה - סיכוי טוב שהוא היה חי עוד הרבה שנים".