כבר 36 שנה שאורית לוי בת ה־50 עובדת במספרה בפתח־תקווה, שם היא מתגוררת עם בן זוגה איתן ושתי בנותיה. בשש השנים האחרונות אורית מתנדבת בעמותת "זכרון מנחם", לטיפול בילדים ונוער חולי סרטן. אל המספרה שלה מגיעות מדי יום נשים המעוניינות לתרום את שיערן לטובת הכנת פאות שישרתו נשים שחלו בסרטן. הסיפור הזה קיבל תפנית בדיוק לפני שנה כשאורית אובחנה בעצמה כחולה בסרטן, ופתאום נאלצה לחוות את חווית התרומה - מהצד השני.
קראו עוד:
"הכי מאתגר היה לעדכן את הלקוחות שהשיער שלי, הספרית, ינשור בגלל הטיפולים. פתאום היו כאלה שפחדו להגיע למספרה, כי חשבו שסרטן זה מדבק. אנשים פחדו לראות אותי", שחזרה.
3 צפייה בגלריה
תרומת שיער לפאות. אורית לוי
תרומת שיער לפאות. אורית לוי
"אנשים פחדו לראות אותי". הספרית אורית לוי
וזה אולי הרגע הכי סמלי בסיפור של אורית: היא הגיעה למספרה בתל השומר, כדי לבחור פאה לעצמה. "התרגשתי מאוד. הרגשתי שנכנסתי למקום שהוא הבית שלי, שאני רגילה אליו", אמרה. אבל הספרית הוותיקה, שבמשך שנים קלעה וגזרה צמות לנשים שהגיעו לתרום שיער לחולות סרטן, לא הצליחה למצוא פאה לעצמה. "שמו לי פאה על הראש אבל הרגשתי שזו לא אני. החלטתי ללכת על מטפחת".
אורית החלימה והשיער חזר לצמוח. החיים חזרו למסלולם, ואחרי הפסקה היא שבה להתנדב בעמותת "זכרון מנחם".
אימו של לביא בן ה-3: "זו מצווה. חיכינו לגיל המתאים כדי שיהיו לו 30 ס"מ לתרומה. בכל יום מדדנו את אורך השיער. בעקבות לביא, אחותו הגדולה החליטה לתרום"
רק בירושלים נתרמו בשנה האחרונה 1,883 צמות. שלושה מהתורמים בבירה נפגשו השבוע בבניין "זכרון מנחם" ביוזמה משותפת של העמותה ו"ידיעות אחרונות": רות באואר בת ה־82, אם לשלושה וסבתא ל־22, תמר גל בת ה־13 ולביא וענונו, בן שלוש וחצי. שלושה תורמים, שלושה דורות. כל אחד והסיפור שלו.
3 צפייה בגלריה
תרומת שיער לפאות
תרומת שיער לפאות
תמר גל, רות באואר לביא וענונו. שלושה תורמים, שלושה דורות
(צילום: יואב דודקביץ)

שמרה על הצמה 61 שנה

בגיל 82, רות החליטה לתרום צמה ששמרה מיום נישואיה, ששמרה במשך 61 שנה. "כל כך שמחתי על ההזדמנות לעשות מצווה, זו כמו מתנה חתונה מאוחרת". אבל כל זה לא היה מתוכנן מראש. לאחרונה עברו רות ובעלה לדיור מוגן, וכשהם סידרו את הבית, היא נתקלה בצמה שגזרה לפני שישה עשורים. "לא חשבתי שנשאר ממנה משהו. בתי אמרה לי שאפשר לעשות מזה פאה לחולי סרטן", היא סיפרה.
תרומות שיער
278 מהתורמים בארץ - בני 3 בלבד. אמו של לביא, אחד התורמים, אמרה: "זו מצווה. חיכינו לגיל המתאים כדי שיהיו לו 30 ס"מ לתרומה. בכל יום מדדנו את אורך השיער. בעקבות לביא, אחותו הגדולה החליטה לתרום, היא התלהבה מהמצווה".
תרומות שיער
ואם כבר מדברים על מצווה, מסתבר שהגיל הפופולארי ביותר בשנה האחרונה לתרומת שיער הוא גיל המצוות. תמר, למשל, תרמה את השיער קצת אחרי חגיגות בת המצווה, כמו 811 בנות בשנה האחרונה. "לא ממש הסתפרתי לפני כן, היה לי ברור מגיל די צעיר שהפעם הראשונה שאסתפר תהיה מיוחדת ולכן החלטתי לתרום את השיער. מבחינתי זו הייתה הגשמת חלום. יש לי חברה שאמרה שגם היא תתרום בעקבותיי".
3 צפייה בגלריה
תרומת שיער לפאות
תרומת שיער לפאות
פאה היא לא תרופה לסרטן, אבל יש לה יכולת לשנות חיים
(צילום: יואב דודקביץ)
תרומת השיער הללו מתבצעות במסגרת פרויקט "צמה של עוצמה" של מותג "פנטן" ועמותת "זכרון מנחם". אירועי ההתרמה המרכזיים ייערכו היום בקניון איילון, וביום רביעי בקניון עזריאלי בירושלים. במבצע תרומת השיער לחולי הסרטן משתתפות 465 מספרות לאורך כל השנה. 71 מוסדות חינוך (תיכונים, מכללות ואוניברסיטאות) קיימו אירועי התרמת שיער בשנה האחרונה.

"אובדן השיער קשה לא פחות מההתמודדות עם הסרטן"

אז אמנם הפאה היא לא תרופה לסרטן, אבל יש לה יכולת לשנות חיים, כפי שהסביר חיים ארנטל, יו"ר עמותת "זכרון מנחם" וחתן פרס ישראל: "לאלפי חולות, אובדן השיער קשה לא פחות מההתמודדות עם הסרטן. הפאה מעניקה לנשים הללו כוח להתמודדות במאבק על חייהן. זו לא רק סיסמה - הצמה שלך היא העוצמה שלה".