חשיבותה של ארוחת הבוקר ליכולת הריכוז והלמידה אינה דבר חדש, אבל כעת מתברר שיש לה השפעה גם על המצב הנפשי של תלמידי בית הספר: מחקר חדש, שפורסם בספטמבר השנה, בחן את ההשפעות של תזונה מאוזנת הכוללת ארוחות מסודרות, פירות וירקות, לבין רווחתם הנפשית של תלמידי יסודי וחטיבות ביניים באנגליה.
תוצאות המחקר הראו את הקשר שבין אכילה של ירקות ופירות לשיפור המצב הנפשי, בעיקר בקרב ילדים בחטיבת הביניים. יתרה מזאת, המחקר הראה שאכילה של לפחות חמש מנות פרי/ירק ביום הביאה לניקוד הגבוה היותר במבחן להערכת הרווחה הנפשית.
קראו עוד:
תפקיד ארוחת הבוקר היא לסיים את הצום המתחיל ערב קודם, לספק אנרגיה ליום הלימודים החדש, ולאפשר מיקסום של היכולות, כמו גם אספקת רכיבי תזונה חיוניים לבריאות הגוף והתפתחות בגיל הילדות וההתבגרות. אך גם ארוחת הצהרים חשובה, לא פחות מארוחת הבוקר. ארוחה זו מסייעת גם היא באספקת אנרגיה נוספת לצורך ההתנהלות התקינה בהמשך היום, כשהילד הולך לחוגים, למפגשים עם חברים או עוסק במילוי המטלות הלימודיות. זמני הארוחות והמרווחים ביניהן מאפשרים שמירה על מנגנון רעב ושובע תקינים ואכילה אינטואיטיבית, תוך פיזור ארך היום של קלוריות ורכיבים תזונתיים חשובים כמו חלבונים, פחמימות, שומנים, ויטמינים ומינרלים, לצורך גדילה והתפתחות תקינים.
2 צפייה בגלריה
ארוחת בוקר
ארוחת בוקר
במחקר נמצא שאכילה בריאה קשורה עם מצב נפשי טוב יותר בקרב ילדים
(צילום: shutterstock)


ישנה היום הכרה הולכת וגדלה בחשיבות השמירה על מצב נפשי מיטבי בגיל צעיר, והשפעתו על התפקוד ואיכות החיים בהמשך החיים. מצב נפשי ירוד בקרב ילדים ומתבגרים הוא אתגר משמעותי בעל השפעה שלילית הן בטווח הקצר והן בארוך.
מתוך כיתה של 30 ילדים בחטיבה, ארבעה הולכים לבית הספר מבלי שאכלו ארוחת בוקר ושלושה ממשיכים את יומם מבלי שאכלו ארוחת צהריים
המחקר הבריטי בא לבדוק את הקשר בין התזונה לבין הבריאות הנפשית. במסגרת המחקר נאספו נתונים מ-9,000 ילדים ובני נוער הלומדים ב-50 בתי ספר באנגליה (כ-80% בחטיבות ביניים והשאר ביסודי). הילדים דיווחו על המזונות שאכלו במהלך היום וכן ביצעו מבחנים שמטרתם הייתה לבדוק את מצבם הנפשי בשלושה היבטים עיקריים - מדד השמחה, מידת הרוגע ומצב היחסים הבין-אישיים.
מהמחקר עולה שמתוך כיתה של 30 ילדים בחטיבה, ארבעה הולכים לבית הספר מבלי שאכלו ארוחת בוקר ושלושה ממשיכים את יומם מבלי שאכלו ארוחת צהריים. יש לכך השפעה הן על היכולות וההישגים הלימודיים והן על ההתפתחות והגדילה.
כרבע מילדי חטיבת הביניים וקרוב ל-30% מילדי היסודי דיווחו על אכילה של חמש מנות פרי וירק ביום, בהתאם להמלצה.
עוד נמצא כי:
  • אחד מכל עשרה ילדים לא אוכל כלל ירקות או פירות במהלך היום;
  • אחד מכל חמישה ילדים בחטיבה ואחד מכל עשרה ביסודי לא אוכל ארוחת בוקר כלל;
  • אחד מכל עשרה ילדים בחטיבה לא אוכל ארוחת צהרים.
במחקר נמצא שאכילה בריאה קשורה עם מצב נפשי טוב יותר בקרב ילדים ובמיוחד בקרב ילדי חטיבת הביניים, אצלם נמצא הקשר ההדוק ביותר בין אכילה של תפריט מזין, הכולל ירקות ופירות, לבין המצב הנפשי. כמו כן נמצא שהרכב ארוחת הצהרים והבוקר היו קשורות משמעותית עם רווחה נפשית הן בקרב ילדי החטיבה והן בקרב ילדי היסודי.
בקרב ילדי החטיבה שארוחת הבוקר שלהם הכילה משקה אנרגיה בלבד, המצב הנפשי שנמדד אצלם היה ירוד אף יותר מאשר בקרב מי שלא אכלו ארוחת בוקר כלל
2 צפייה בגלריה
ארוחת בוקר
ארוחת בוקר
בחטיבת הביניים נמצא הקשר ההדוק ביותר בין אכילה של תפריט מזין, הכולל ירקות ופירות, לבין המצב הנפשי
(צילום: shutterstock)
עוד התגלה כי בקרב ילדי החטיבה שארוחת הבוקר שלהם הכילה משקה אנרגיה בלבד, המצב הנפשי שנמדד אצלם היה ירוד אף יותר מאשר בקרב מי שלא אכלו ארוחת בוקר כלל.

בתיאבון: מה צריכה לכלול הארוחה?

החוקרים מציעים לצייד את הילדים, הוריהם והצוות החינוכי בידע בנושא תזונה בגיל הילדות וההתבגרות והשפעתה על בריאות הגוף והנפש, תוך מתן עצות פרקטיות בדבר תיזמון הארוחות והרכבן
דוגמא לארוחת בוקר מומלצת
כוס חלב/יוגורט עם דגני בוקר ללא תוספת סוכר, פרי חתוך או פרוסת לחם עם טחינה וסילאן או עם חמאת בוטנים טבעית ודבש
דוגמא לארוחת צהריים
  • אורז + חזה עוף + שעועית ירוקה/קוסקוס + קציצות עוף מבושלות + סלט ירקות
  • פסטה ברוטב עגבניות+ שניצל בתנור/מגדרה + טופו מוקפץ + סלט כרוב
את הירקות ניתן לשלב בתוך הארוחות ואת הפירות עדיף לצרוך בין הארוחות. כדאי לגוון בפירות ובירקות על מנת לקבל עושר תזונתי גדול ומגוון.
שירי נקש הינה דיאטנית קלינית