משרד הבריאות פרסם הערב (יום ב') הקלות בהתוויות הרפואיות למתן קנאביס רפואי לנפגעי טראומה, לסובלים מכאב כרוני וגם עבור מטופלים על הספקטרום האוטיסטי תוך חיזוק שיקול דעתו של הרופא המומחה. כל זאת לקראת יישום רפורמת מרשם במקום רישיון שתיכנס לתוקף בסוף מרץ, אחרי דחייה של כמה חודשים.
כחלק מיישום רפורמת הרגולציה בתחום הקנאביס הרפואי שפורסמה לפני כמה חודשים, עדכן היום, כאמור, משרד הבריאות את ההתוויות הרפואיות. נציין כי להחלטה זו קדמה ביקורת חריפה לאחר פרסום טיוטת הנוהל בפני ועדת הבריאות של הכנסת, בעיקר מצב נפגעי פוסט טראומה וחולות פיברומיאלגיה.
1 צפייה בגלריה
עישון קנאביס
עישון קנאביס
עישון קנאביס
(צילום: shutterstock)
ואלו עיקרי העדכון:
  1. בוטל התנאי שקנאביס רפואי יינתן על-ידי הרופא המומחה רק כקו אחרון והודגש שיקול הדעת של הרופא המומחה המטפל בעניין מתן קנאביס רפואי בתחום מומחיותו, במספר רב של התוויות.
  2. עודכנה ההתוויה בתחום הכאב, כך שתהיה הקלה של משך הטיפול במרפאת הכאב למטופלים מעל גיל 45 הסובלים מכאב כרוני עם אבחנה ברורה רשמית.
  3. עבור מטופלים על הספקטרום האוטיסטי – עודכנה ההתוויה למטופלים על הספקטרום האוטיסטי טרם הגעתם לגיל 5, העומדים בקריטריונים הרפואיים. האישור הפרטני יינתן על-ידי ראש אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות או של ראש שירותי בריאות הנפש בקופת החולים.
  4. עודכנו ההתוויות בתחום הפוסט טראומה (PTSD) בדרגת חומרה בינונית ומעלה המאופיינת במצוקה נפשית רבה. רופא יוכל לרשום קנאביס רפואי לחולים עם 30% נכות לפחות, לפי סעיפי המוסד לביטוח לאומי/משרד הביטחון, כבר לאחר שנה ולא שלוש שנים, כפי שהיה עד כה.
  5. הנוהל שונה כך שיתייחס גם לאמות המידה המקצועיות הראויות למתן מרשמים בהתאם לתקנות המרשמים שנכנסות לתוקף בסוף מרץ 2024.
נציין שיישום רפורמת "מרשם במקום רישיון" נדחה בכמה חודשים בגלל המלחמה. מסוף מרץ יוכלו לקבל מרשם לקנאביס מי שסובלים מהמחלות והמצבים הרפואיים הבאים: אפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם (ללא הגבלת גיל), מחלות אונקלוגיות, טרשת נפוצה, HIV או איידס וחולים סופניים שתוחלת חייהם אינה עולה על שישה חודשים. כאמור, חולים אלו לא יזדקקו עוד לרישיון, אלא יוכלו לקבל מרשם על ידי רופאים מסוימים, שיעברו הכשרות בנושא. כעת הכניס משרד הבריאות גם נפגעי טראומה וגם חולים במחלות כאב כרוני.
במסגרת העדכון ניתן משקל רחב יותר לשיקול דעתו של הרופא המומחה והוסרו מגבלות שונות שהיו עד כה, "תוך שמירה על הדגשים הרפואיים הנדרשים ועל מתן קנאביס רפואי למטופלים על בסיס עקרונות רפואיים ומדעיים מבוססים", כך לדברי משרד הבריאות.
העדכון בוצע בהתאם להמלצות הגורמים הרפואיים הרלוונטיים ולאחר אישור ועדת ההתוויות, כאשר ההקלות בהתוויות שאושרו על-ידי גורמי הרפואה, יסייעו להגברת האוטונומיה הרפואית של הרופאים המומחים המטפלים, לצד הקלת הזמינות והקטנת הביורוקרטיה לחולים הזקוקים לקנאביס רפואי.