אבחון אירוע מוחי הוא פעולה יומיומית בכל חדרי המיון, וגם הציבור הרחב נחשף לפרסומים שונים בדבר הסימנים המחשידים לשבץ מוחי. ולמרות זאת, כשעופר רובין הגיע לפני שלוש שנים לבית חולים, האבחנה שניתנה לו הייתה שגויה, ובשל כך הפך נכה. "הייתי אז בן 58", הוא מספר, "עבדתי כנהג אוטובוס בדן, ובשנה האחרונה קיבלתי משרה נוספת, סגן מנהל מחלקת בינוי - עבודה פיזית, קשה ומאומצת. מדי יום סיימתי משרה אחת ומיד עברתי לשנייה".
1 צפייה בגלריה
עופר רובין
עופר רובין
עופר רובין. "הגעתי בזמן לבית החולים. יכלו לטפל בי בזמן"
(צילום: עוז מועלם)
באחת ההפסקות, כשישב לשוחח עם חברו לעבודה, הבחין החבר שדיבורו לא ברור, חשד מיד שהוא עובר שבץ מוחי ומיהר לפנות אותו במכוניתו לבית החולים אסף הרופא. "פתאום, בלי שום סימן מקדים, הרגשתי חולשה קיצונית ביד וברגל ימין", משחזר רובין. "הזעתי, היה לי מאוד קשה ללכת, הפה התעקם לי, הגרתי ריר והתקשיתי בדיבור".
קראו עוד:
בתביעת נזיקין שהגיש בשמו עו"ד דוד פייל נטען כי "מספר דקות לאחר קבלתו בבית החולים, תועד כי נשללה אפשרות של אירוע מוחי על ידי מתמחה ברפואה דחופה". לפי התביעה, אחרי כמה שעות של בדיקות הוא שוחרר לביתו עם אבחנה שלקה בשיתוק של חצי פנים ע"ש בל, והומלץ לו להשתמש בסטרואידים ובטיפות עיניים.
יומיים אחרי ששוחרר מאסף הרופא, החמירו התסמינים, והוא הופנה לבית החולים שיבא. "בהדמיית מוח CTA נמצאה חסימה של עורק מרכזי המספק דם למחצית המוח השמאלי, והוא אושפז במחלקת השבץ", נכתב במסמכי בית החולים עם קבלתו לשיבא.
בחוות דעת מומחה שצורפה לתיק, מציג פרופ' שמואל היימן, מומחה ברפואה פנימית ודחופה, את התרשמותו: "הדמיית CT מוח שעבר באסף הרופא נערכה ללא חומר ניגוד. הדמיה כזו מסייעת לשלילת תהליך תופס מקום (סרטני) ולא לאירוע מוחי מתפתח. ולכן, למרבה הצער, משלא נעשתה אבחנה מבדלת, נגרם נזק מוחי בשל חוסר אספקה מתמשך של חמצן למוח". לדבריו, חלון ההזדמנויות לטיפול בשבץ מוחי קיים שעות ספורות בלבד מרגע הופעת הסימפטומים.
רובין כועס. "הגעתי לאסף הרופא בזמן. יכלו לטפל בי שם בתרופה להמסת קריש הדם, דבר שהיה משיב לי את בריאותי, אבל בגלל זחיחותו של הרופא אני אשלם מחיר כל החיים".
עו"ד דוד פיילעו"ד דוד פיילצילום: אושי יובל
לטענת פרופ' היימן, לשיתוק חצי פנים, פציאליס, יש סימפטומים שונים משבץ. הוא מוסיף כי "הרופא שהיה מעורב בטיפול במר רובין וחתם על שחרורו מהמיון, הוא מתמחה שנה שלישית ברפואה דחופה, שאינו מיומן באבחון נוירולוגי, אשר לא התייעץ עם נוירולוג או עם מומחה לרפואה דחופה". מדובר, לטענתו, ב"כשל מערכתי של אסף הרופא", משום שמתלמד אינו מורשה לשחרר חולה מהמיון אלא בהוראת רופא בכיר.
בחוות דעת נוספת שצורפה לתביעה, מתרשם הנוירולוג ד"ר סרחיו ראובן אייכנבאום כי "מאז האירוע מתקשה עופר בפעולות מוטוריות בתפקוד יד ורגל ימין. הליכתו מסורבלת, הוא מתקשה בכתיבה, חפצים נשמטים מידיו, הוא סובל מחולשה בפניו לרבות קושי בדיבור ובבליעה, בחשיבה ודליית מילים, וכן מנזילת רוק מזוויות הפה".
ומה הכי מציק לרובין? "שבגלל חולשת הגפיים אני כבר לא יכול להרים על הידיים את בני בן השלוש. זה אוכל לי את הלב", הוא אומר בצער.
תגובת משרד הבריאות: "כתב התביעה התקבל, ותגובת המשרד תינתן כמקובל בבית המשפט".