מבצע חיסוני השפעת החל בחודש אוקטובר, וכעת נתוני קופות החולים מצביעים על פערים מדאיגים: ביישובים ממעמד סוציו־אקונומי גבוה מתחסנים יותר ילדים מאשר ביישובים חלשים יותר, וביישובים יהודיים שיעורי ההתחסנות גבוהים משמעותית לעומת אלו הערביים.
קראו עוד:
על פי נתוני מכבי, למשל, בעוד שבתל־אביב־יפו התחסנו 22 אחוז מבני החצי שנה ועד לגיל 6, בבני־ברק שיעורם עמד על 3 אחוזים בלבד. בהרצליה התחסנו 26 אחוז וברעננה 30 אחוז, לעומת 7 אחוז בלבד בלוד ו־3 בנתיבות. בכללית נתון זהה לקבוצת הגילים הזו בתל־אביב־יפו, לעומת 10 אחוז בלבד ברמלה. ביישובים הבדואים שיעורי ההתחסנות נמוכים אף יותר.
1 צפייה בגלריה
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
ירידה בהיענות. חיסון לשפעת
(צילום: shutterstock)
מעבר לכך, במערכת הבריאות מצביעים על ירידה במוטיבציה הכללית להתחסן ומוטרדים מאוד מהיקף התופעה שבאה לידי ביטוי גם בחיסוני השגרה. "אנחנו רואים ירידה בביקוש לחיסוני שפעת בכל העולם וגם בישראל, ובעולם הרפואה כבר מדברים על המושג Vaccine Fatigue - 'עייפות מחיסונים', שמצביע על ירידה בנכונות של אנשים להתחסן בחיסוני השגרה השונים", אומרת תמי אלקלעי, האחות הראשית של מכבי, "זאת ככל הנראה על רקע ריבוי חיסוני הקורונה שניתנו בשנים האחרונות, ובהם חיסון האומיקרון שניתן בימים אלו במקביל למבצע חיסוני השפעת".
"אנחנו רואים ירידה בביקוש לחיסוני שפעת בכל העולם וגם בישראל, ובעולם הרפואה כבר מדברים על המושג Vaccine Fatigue - 'עייפות מחיסונים', שמצביע על ירידה בנכונות של אנשים להתחסן בחיסוני השגרה השונים"
אלקלעי מדגישה כי "חשוב מאוד להמשיך ולהקפיד להתחסן בכל חיסוני השגרה ולא לוותר על אף אחד מהם - זו הדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות של כל אחת ואחד מאיתנו ועל בריאות הציבור כולו. נזכיר שהשפעת היא מחלה מדבקת מאוד שעשויה להוביל לסיבוכים רפואיים קשים ואף למוות. החיסון לשפעת מתעדכן מדי שנה בהתאם לזנים הדומיננטיים של המחלה, כך שקריטי להתחסן בכל חורף מחדש".

"ייתכן שמדובר על חוסר אמון של ההורים בחיסונים"

גם בקופת החולים מאוחדת מזהירים: שיעורי ההתחסנות בקרב ילדים בירידה. "באופן כללי, מאז הקורונה אנחנו רואים מגמה של ירידה בשיעורי ההתחסנות בקרב תינוקות וילדים", אומר ד"ר רוני פרבר, מנהל המחלקה לבריאות הציבור במאוחדת, "אנחנו רואים את זה לא רק בשפעת. הייתה ירידה בשיעורי ההתחסנות והיא הייתה יותר מורגשת בשירות לתלמיד.
"מנתונים שאנחנו מקבלים, בעקבות הקורונה הורים פחות מרגישים צורך להביא את הילדים להתחסן, ובמקביל מבוגרים ממשיכים להתחסן באותם אחוזים. שיעורי ההתחסנות של מבוגרים לשפעת נותר יציב, ומשהו קרה בקרב הילדים. בתחנות טיפות החלב אנחנו רואים ירידה בהחלטה של ההורים להביא את התינוקות שלהם להתחסן. ייתכן שמדובר על חוסר אמון של ההורים בחיסונים, או שהם מסתמכים על שמועות ומניחים שיש פחות צורך להתחסן".