אזהרות המומחים ברורות: השנה, השפעת עלולה לפגוע במיוחד בילדים ובבני נוער, בדומה למצב בארצות־הברית. ועדיין, רוב הילדים בישראל לא חוסנו נגד הנגיף, על אף שניתן לקבל את הזריקה גם בבתי הספר – כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהועברו לבקשת "ידיעות אחרונות" ו-ynet.
קראו עוד:
על פי הנתונים, במבצע חיסוני השפעת לתלמידי כיתות ב', ג' ו־ד' נרשמו שיעורי התחסנות נמוכים במיוחד. רק כ־15% מתלמידי כיתות ב' התחסנו, 10% מתלמידי כיתות ג' ו־9.2% מתלמידי כיתות ד'. שיעור המתחסנים בבתי הספר ככלל גבוה יותר משיעור המתחסנים הכללי בקרב בני 5 עד 12, שעומד על 6.5% בלבד.
1 צפייה בגלריה
חיסון שפעת חיסונים
חיסון שפעת חיסונים
“משרד הבריאות מתעדף את מתן חיסוני השפעת במטרה להגיע לכמות נרחבת ככל האפשר של ילדים", נמסר
(צילום: קובי קואנקס)
שיעורי ההתחסנות הנמוכים במיוחד בקרב תלמידים הם עוד אחת מההשלכות החמורות של המחסור הקיצוני בכוח אדם ובאחיות בריאות הציבור, האמונות על המבצע ביישובים שבהם שירות הבריאות לתלמיד של משרד הבריאות לא הופרט. רק לאחרונה נחשף ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet מצבן העגום של תחנות טיפות חלב של משרד הבריאות על רקע המחסור העצום באחיות, שאמורות גם לחסן את התלמידים. הפיקוח הרופף על התקדמות המבצע באזורים שבהם החיסונים מתבצעים על ידי החברות הפרטיות, רק מחמיר את המצב.
כבר במארס האחרון הצביעו רופאי בריאות הציבור על הבעיות וההשלכות הקשות של הפרטת שירותי בריאות התלמיד. בנייר עמדה שפירסמו, צוין כי "הממצאים מדאיגים, הן באשר למצבו הנוכחי של שירות הבריאות לתלמיד, והן באשר לעתידו. מצטיירת תמונת מצב המתאפיינת במחסור בכוח אדם, בקושי באיוש תקנים ובהזנחת ההיבטים שאינם ניתנים למדידה כמותית, דוגמת החינוך לבריאות".
רק כ־15% מתלמידי כיתות ב' התחסנו, 10% מתלמידי כיתות ג' ו־9.2% מתלמידי כיתות ד'. שיעור המתחסנים בבתי הספר ככלל גבוה יותר משיעור המתחסנים הכללי בקרב בני 5 עד 12, שעומד על 6.5% בלבד
לכישלון המבצע במערכת החינוך סיבות נוספות. "חיסוני הקורונה יצרו חוסר אמון", הסביר פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור וראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן־גוריון. "השילוב עם שחיקת כוח האדם, שצריך לעסוק לא רק בחיסונים עצמם, אלא גם לקרוא להורים להתחסן – גורם לנתונים לא מזהירים. זה דורש היערכות בגלל השחיקה של שירות הבריאות לתלמיד. יש הבדל בין להודיע שמחסנים לבין לעשות הרצאות ולהתחסן. גם במקומות שהמבצע הוא באחריות של מיקור חוץ, משרד הבריאות אמור לדאוג שיחסנו, אבל יש שחיקה מאוד גדולה".
משרד הבריאות מסר: “המשרד מתעדף את מתן חיסוני השפעת במטרה להגיע לכמות נרחבת ככל האפשר של ילדים בפרק זמן קצר, לפני תחילת עונת השפעת. מהלך זה כולל גם תגבור אחיות מטיפות החלב ככל הניתן”.