"זה היה אחר צהריים שגרתי. אביתר, שירד לרכב על אופניים עם חבר, חזר הביתה ואמר שקיבל מכה בבטן. היה בור במדרכה. הוא איבד שליטה ופשוט נפל עם כל הגוף על הכידון. ואז התחילו כאבי בטן והקאות, ומשם הסיפור התגלגל למיון ולטיפול נמרץ, עם פגיעה בלבלב ובטחול", כך סיפרה לאולפן ynet מירי פינטו, אמו של אביתר בן התשע.
קראו עוד:
איך הוא יצא מזה? היה צורך בניתוח? "היה חשש לניתוח אבל בעזרת הטיפול המסור של המחלקה הוא הצליח להתייצב ונמנענו מניתוח".
ד"ר דרגן קרברושיץ, מנהל המחלקה הכירורגית במרכז הרפואי שניידר, טיפל רק לאחרונה בשני מקרים דומים, ומסביר שכבר לא מדובר בפגיעה נדירה. "יש עלייה ניכרת בחבלות עם כידון של אופניים, אופניים חשמליים או קורקינטים, במגוון רחב מאוד של הגילאים. אלו חבלות שלא הכרנו בעבר".
2 צפייה בגלריה
אביתר פינטו, נפגע מכידון האופניים
אביתר פינטו, נפגע מכידון האופניים
אביתר פינטו אחרי הפגיעה מכידון האופניים
(צילום: באדיבות המשפחה)
בחבלות קהות בבטן, מסביר ד"ר קרברושיץ, לרוב יש פגיעה בטחול ובכבד. "אבל עם הכידון של האופניים, מנגנון החבלה שונה. מדובר במכה חזקה מאוד על שטח קטן ברום הבטן. בפגיעות כאלה יש כוח אדיר שחוצה לבלב וגם תריסריון, עם חבלות קשות מאוד שעלולות להגיע לניתוחים מורכבים וארוכים, מכיוון שבחבלה כזאת נפגעים גם איבר מוצק כמו לבלב וגם תריסריון, שהוא איבר חלול, כך שבמקרה של קרע יש גם פיזור של תוכן המעי. ההחלטה האם להתערב כירורגית או לא היא גבולית פעמים רבות, בדיוק כמו שהיה אצל אביתר - היו פה רגעים שחשבנו שאנחנו נכנסים לחדר הניתוח.
2 צפייה בגלריה
כידון
כידון
בפגיעה מכידון האופניים, מנגנון החבלה שונה. האופניים של אביתר
(צילום: מרכז רפואי שניידר)
"אנחנו לומדים גם מתי לא להתערב, שזה מאוד חשוב. כי מדובר בניתוחים מאוד קשים שיש להם השלכות לכל החיים. אז במקרה של אביתר, ובמקרים נוספים של ילדים אחרים, הצלחנו לייצב אותו ללא ניתוח, למרות שבחבלות כאלה יכולות להיות גם כן בעיות בהמשך".
מירי, בין כל הסכנות שאורבות בחוץ, כידון האופניים בטח לא היה משהו שחשבת עליו. "בכלל לא. גם כשאביתר התחיל להקיא ולסבול מכאבי בטן לא תיארתי לעצמי שזה יגיע לאן שזה הגיע. תמיד מדברים על פגיעות ראש, פגיעות גפיים. אף פעם לא חשבתי שיכולה להיגרם תאונה עם נזק כזה. ובאמת צריך לשים לב, להסביר לילדים שגם זה איבר רגיש ושצריך להיזהר".