הטיול בחו"ל כמעט נגמר באסון: מרינה סוגולוב, בת 68 מאשחר שבמשגב, נסעה לפני כחודש עם בעלה מרק לטיול באסטוניה, ולא חשבה איך עקיצה תמימה של קרציה עלולה לגרום לה לסכנת חיים. כשחזרה לארץ, שבועיים לאחר העקיצה, אושפזה בבית החולים רמב"ם, ושם עלה החשד כי לקתה בדלקת במוח בשל עקיצת הקרציה TBE - Tick Borne Encephalitis.
"כאשר מגיע אלינו אדם במצב כזה, אנחנו יכולים רק לעקוב ולתת טיפול תמיכתי", מסביר ד"ר עמי נויברגר, מנהל מחלקת פנימית ד' ברמב"ם ומנהל שירות רפואת מטיילים במרכז הרפואי, "זו מחלה ויראלית ואין לנו טיפול ספציפי. טווח הפגיעה יכול לנוע מסימפטומים קלים, לנזק מוחי בלתי הפיך ואף מוות.
"מהלך המחלה נקבע פעמים רבות על פי מצבו הפיזי של המטופל, רקע רפואי והרבה מזל. במקרה הזה המטופלת שלנו השתחררה כשהיא חשה בטוב ומשתפרת".
1 צפייה בגלריה
מרק ובעלה מרק
מרק ובעלה מרק
מרינה סוגולוב ובעלה מרק
קראו עוד:
יום למחרת העקיצה החלה סוגולוב להרגיש חלשה וחומה עלה ל-38 מעלות. מצבה נותר יציב במשך כמה ימים, אך לא השתפר. כך זה המשיך מעלה משבועיים, במהלכם התאשפזה פעמיים לבדיקות בבית חולים מקומי, אך הבדיקות לא העלו דבר.
כשחזרה ארצה, חלה החמרה במצבה, כאשר מלבד התסמינים הוויראלים שכללו חום וחולשה, תקפו אותה בלבול וחוסר אוריינטציה, ואפילו בלבול שפתי. היא פונתה באמבולנס לרמב"ם, שם ייצבו את מצבה.
לדבריו של ד"ר נויברגר, ניתן למנוע את המחלה באמצעות חיסון, הנחשב ליעיל מאוד ונותן הגנה של יותר מ-90%.
החיסון ניתן בשלוש מנות: מנה ראשונה, חודש לאחר מכן ניתנת המנה השניה, ואז, בין חמישה חודשים לשנה מאוחר יותר, ניתנת מנת בוסטר שמספקת הגנה לשלוש עד חמש שנים. החיסון ניתן לילדים מגיל שנה ומעלה, ולא ניתן לנשים בהריון או לנשים מניקות.

מהן הסכנות שבעקיצת הקרציה? TBE, היא דלקת מוח, הנגרמת על ידי וירוס שמועבר אל בני אדם באמצעות קרציות. הווירוס האחראי למחלה פוגע במערכת העצבים המרכזית ומתפתח בכמה שלבים.
בשלב הראשון ישנה תקופת דגירה של כשבוע, שמתאפיינת בתסמינים דמויי שפעת, כמו חום גבוה, עייפות ובחילות. בהמשך, לאחר הפוגה של כשמונה ימים, אצל קרוב למחצית מהחולים, מופיע שלב שני, במסגרתו מתפתחים תסמינים נוירולוגיים שונים, שיכולים לכלול שינויי התנהגות, הפרעה בדיבור, חולשה בגפיים, פגיעה בראייה ועוד.
מחקרים גם מצאו השפעות נוירולוגיות ארוכות טווח, ובמקרה של תת הזן של הווירוס שנפוץ באירופה, שיעור התמותה של החולים במחלה עומד על 1%-2% (לווירוס יש תת-זן נוסף וקטלני בהרבה שנפוץ במזרח הרחוק עם שיעור תמותה של 30%). אין כיום תרופה לווירוס, אלא רק טיפול תומך, בהתאם לתסמינים.
ד"ר עמי נויברגרד"ר עמי נויברגרצילום: דוברות רמב"ם
הקרציה המעבירה את הנגיף נפוצה כיום במרבית המדינות במערב, מרכז ומזרח אירופה. הקרציות חיות באזורים מיוערים עד לגובה של 1,400 מטרים, והן פעילות מאפריל עד נובמבר. בחלק מהמדינות, כמו באוסטריה, החיסון ניתן כיום כחלק מתוכנית החיסונים הלאומית, והביא לירידה משמעותית במספר החולים ב-TBE.
בשנים האחרונות יש עלייה בתחלואה, כנראה בעקבות תופעת ההתחממות הגלובלית ושגשוג הקרציה באיזורי מים ונהרות.