רמת הנוגדנים של המתחסנים הראשונים נגד נגיף הקורונה עלולה לרדת מתחת לסף ההגנה תוך שלושה חודשים. כך עולה ממחקר חדש של מכון המחקר של לאומית שירותי בריאות. מהמחקר עולה עוד שמתחסנים נהנים מכמות נוגדנים גבוהה יותר באופן משמעותי ממחלימים – אך הם מאבדים אותם בקצב הרבה יותר מהיר.
2 צפייה בגלריה
מתחסנים
מתחסנים
חיסון נגד קורונה. מנה שלישית כנראה באוקטובר
(צילום: מוטי קמחי )
על פי המחקר, רמת הנוגדנים בקרב מחוסנים הייתה גבוהה במיוחד ועמדה על כ־9,500 יחידות. עם זאת, מדי חודש הם איבדו כמות נוגדנים בשיעור ממוצע של כ־40 אחוזים. שישה חודשים לאחר החיסון הרמה הממוצעת שנרשמה עמדה על 540. רמת ההגנה המינימלית לנוגדנים היא 150.
קראו עוד:
במכון המחקר של לאומית ציינו ש"רמה זו היא עדיין גבוהה ומספקת הגנה, אך אם תימשך ירידה בקצב דומה צפוי כי בעוד שלושה חודשים תהיה הרמה כ־128 יחידות, בה יש לבחון האם יש עדיין הגנה מספקת".
בקרב מחלימים רמת הנוגדנים כחודש לאחר ההחלמה נמוכה באופן משמעותי: כ־830 יחידות. עם זאת, קצב הירידה הממוצע החודשי איטי יותר ועומד על כ־11%. למעשה, עשרה חודשים לאחר ההחלמה רמת הנוגדנים עומדת על כ־300 יחידות.
המחקר של לאומית מבוסס על נתונים מתקופה של עשרה חודשים בקרב כ־4,000 מחלימים, ותקופה של כחמישה חודשים בקרב כ־2,000 מחוסנים.
ממצאי המחקר תואמים את דבריו של פרופ' חזי לוי, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, שהעריך בראיון ל"ידיעות אחרונות" כי בחודש אוקטובר יינתן בישראל חיסון שלישי. עם זאת, מדובר עדיין במהלך שנוי במחלוקת. רק השבוע הביעו רשויות הבריאות בארה"ב התנגדות לכך ודחו את בקשת חברת פייזר לאשר מתן מנת דחף (בוסטר) לחיסון נגד נגיף הקורונה.
חשוב להדגיש שנוגדנים מהווים פרמטר מרכזי בקביעת מידת ההגנה של הגוף מפני הדבקה – אך לא היחיד.
"המחקר מראה איך מתנהגת רמת הנוגדנים בדם בכלל האוכלוסייה, ומעריך מתי רמת הנוגדנים הממוצעת תרד לרמות שאנחנו לא בטוחים שהחיסון יהיה יעיל", מסביר ד"ר יותם שנהר, מנהל אגף המעבדות בלאומית. "בטווח של 12 חודשים למחוסנים ו־14 חודשים למחלימים יש ספק אם החיסון יעיל. מדובר בכלי אחד להערכה, וברוב החיסונים ירידה ברמת הנוגדנים לא מעידה על כך שהחיסון כבר לא יעיל".
2 צפייה בגלריה
ד"ר יותם שנהר
ד"ר יותם שנהר
ד"ר יותם שנהר. "לא יכולים להגיד בוודאות שבזמן הזה החיסון לא יהיה יעיל"
(צילום: דוברות לאומית)
ד"ר שנהר מוסיף: "אנחנו לא יכולים להגיד בוודאות שבזמן הזה החיסון לא יהיה יעיל. ברוב החיסונים שאנחנו נותנים תמיד רואים ירידה ברמת הנוגדנים ככל שעובר הזמן, אך אנחנו יודעים שנשארים גם תאי זיכרון שיודעים להעלות את רמת הנוגדנים ברגע שיש חשיפה לווירוס. סביר שגם כשרמות הנוגדנים יירדו, החיסון עדיין יהיה אפקטיבי. העניין הוא שאת נגיף הקורונה אנחנו לא מספיק מכירים, וגם את סוג החיסון הזה לא מכירים לאורך זמן. לכן אנחנו צריכים להיות יותר זהירים בפרשנות".