"העובדה שאני עמלה על מבצע החיסון השלישי כבר שלושה חודשים, אומרת שזה דבר טוב", אומרת היום (ג') לאולפן ynet פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. "מדוכאי החיסון נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה ולתמותה מקורונה. הם גם האנשים שהמוטציות מתפתחות בעיקר אצלם, ולכן חשוב מאוד לחסן אותם במנה נוספת".
קראו עוד:
לדבריה, קיימת אינדיקציה ברורה לכך שמדוכאי החיסון אינם מוגנים עם שתי מנות. "עשינו עבודה בשיבא על כ-1,200 מדוכאי חיסון ובדקנו את תגובתם שלושה שבועות אחרי שני החיסונים. הממצאים מאוד מעניינים: בקרב מחוסנים מושתלי לב רק 18% הגיבו לחיסון. בקרב מחוסנים מושתלי כליה – 34% הגיבו. לעומת זאת, בקרב מחוסנים חולי HIV הגיבו 98%. יש פער גדול בין הקבוצות השונות. ניתן את הבוסט השלישי לאלו שלא מגיבות לחיסון".
1 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה שלישית בשיבא. "האוכלוסייה הבאה שנבדוק - הקשישים", אומרת פרופ' רהב
מתחסנים במנה שלישית בשיבא. "האוכלוסייה הבאה שנבדוק - הקשישים", אומרת פרופ' רהב
מתחסנים במנה שלישית בשיבא. "האוכלוסייה הבאה שנבדוק - הקשישים", אומרת פרופ' רהב
(צילום: AFP)
לשאלה, אלו עוד אוכלוסיות צריכות לקבל מנת חיסון שלישית, השיבה פרופ' רהב: "הקבוצה הבאה שאנחנו מתכוונים לחקור היא אוכלוסיית הקשישים, כי מרבית האנשים שמאושפזים עכשיו בבתי חולים עם קורונה אחרי חיסון הם בגילים מתקדמים. באופן טבעי, מערכת החיסון שלהם מזדקנת, ולכן הם פחות מגיבים לחיסונים. זו האוכלוסייה הבאה שהייתי רוצה לבדוק ולראות אם היא זקוקה למנה נוספת. מסתמן שכן".
פרופ' רהב נשאלה האם ישראל צריכה להרגיע את ההיסטריה מהקורונה ולהפוך אותה למחלה רגילה שלא משנים עבורה את אורחות החיים. תשובתה: "אנחנו כבר עכשיו חיים עם הקורונה. המדינה פועלת כרגיל. נכון, בודקים בנתב"ג ועוטים מסכות במקומות סגורים, אבל אני חושבת שזה מוצדק. אנחנו לומדים לחיות עם הקורונה".
"אני מאמינה שאפשר יהיה לפתוח את שנת הלימודים, אבל חייבים להתארגן עם בדיקות מהירות. אהיה הרבה יותר שקטה אם יבואו לבית הספר רק תלמידים שהבדיקה המהירה שלהם שלילית"
כשהתבקשה להתייחס לדברים שאמר אתמול (ב') ראש האופוזיציה נתניהו, שלפיהם הממשלה החדשה גרמה להחזרת התחלואה, אמרה: "אני לא עוסקת בפוליטיקה. מבחינתי, כלום לא השתנה. כשיש הרבה קורונה, יש יותר מסכות וסגרים. אני לא חושבת שאנחנו צריכים סגרים עכשיו, כי האוכלוסייה מחוסנת. אני מאמינה שעם חיסונים נוספים של ילדים וחיסון שלישי למדוכאי חיסון נגיע שוב לחסינות עדר. המטרה היא לא להטיל סגרים, רק הגבלות פה ושם. תו ירוק זה הכרחי".
לשאלה אם היא מעריכה שיוטל סגר בחגים, השיבה: "אני לא דוחה שום דבר על הסף, אבל לא נראה לי". ומה לגבי פתיחת שנת הלימודים הבאה? "אני מאמינה שאפשר יהיה לפתוח אותה, אבל חייבים להתארגן עם בדיקות מהירות. אהיה הרבה יותר שקטה אם יבואו לבית הספר רק תלמידים שהבדיקה המהירה שלהם שלילית".