מנהל מחלקת קורונה כל המונשמים הצעירים לא מחוסנים פרופ' מבורך
(צילום: משי בן עמי)
לבית החולים הדסה עין כרם הגיעה לפני ימים אחדים אישה בהיריון בת 28 שלא התחסנה, וחלתה בקורונה. עכשיו היא מאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ. לדברי פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בבית החולים הירושלמי, האישה הזו מייצגת את המצב הנוכחי שם. "כל החולים הצעירים שנמצאים אצלנו במצב קשה ומונשמים, הם לא מחוסנים", הוא אומר היום (ג') לאולפן ynet. "בסך הכול, 50% מהמאושפזים הם כן מחוסנים, אבל הצעירים במצב קשה - לצערנו לא חוסנו".
קראו עוד:
לדבריו, האישה ההרה הגיעה לבית החולים בשבוע ה-30. "אני לא יודע למה היא לא התחסנה", אומר פרופ' מבורך. "איתה אי אפשר לשוחח כי היא במצב נשימתי קשה. אנשים אחרים שנשאלים בנושא הזה נותנים תשובות כמו 'לא יצא לי', או 'פחדתי'. אנחנו לא רואים פה מתנגדים אידאולוגיים. מספרם של המתנגדים האידאולוגים הרבה יותר נמוך. הרוב הססנים".
לפי נתוני משרד הבריאות, מאושפזים כעת בבתי החולים בארץ 50 חולים קשה בני פחות מ-40 - ו-44 מהם לא מחוסנים.
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בביה"ח הדסה עין כרם
מחלקת קורונה בביה"ח הדסה עין כרם
מחלקת קורונה בבית החולים הדסה עין כרם. "יש בתי חולים במרכז שכורעים תחת הנטל"
(צילום: דוברות הדסה)
פרופ' מבורך אמר שהוא מתוסכל מאוד מהמצב, וכמוהו שאר אנשי הצוות. "כשאנחנו רואים אדם צעיר, שאין לו סיבה לא להתחסן, שמגיע למצבים של אקמו והנשמה ומסתכן בתמותה או בתחלואה מאוד משמעותית - אז אנחנו מרגישים מתוסכלים, כי אנחנו מרגישים שאפשר היה למנוע את זה. זה התסכול הגדול. שמעתי שבימים האחרונים יש ריצה חדשה לחיסונים, אז יכול להיות שמשהו השתנה, אבל התסכול קיים".
"כשאנחנו רואים אדם צעיר, שאין לו סיבה לא להתחסן, שמגיע למצבים של אקמו והנשמה ומסתכן בתמותה או בתחלואה מאוד משמעותית - אז אנחנו מרגישים מתוסכלים, כי אנחנו מרגישים שאפשר היה למנוע את זה"
לשאלה אם הוא מודאג מפתיחת שנת הלימודים, השיב: "אני רוצה לאחל הצלחה לשיבה לבתי הספר, אבל לא הרגשתי שההכנות הסתיימו ושהמערכת מוכנה. רק ברגע האחרון הוסכם שהמורים יידרשו להציג תו ירוק, וזה מעיד על חיפזון וחוסר מוכנות. חשבתי שיותר טוב לדחות את זה קצת, על אף שאני מבין את המצוקה של הילדים. את המתווה הייתי עושה קצת אחרת, אבל ברור שכל אחד יכול לחשוב אחרת".
לדבריו, מספר החולים הקשים במדינה, שעומד על כ-700, פוגע בהיערכות של בתי החולים. "זה גורם למחסור במיטות עבור חולים אחרים", אומר פרופ' מבורך. "בהדסה אנחנו במצב טוב, אבל יש בתי חולים במרכז שכורעים תחת הנטל בסבב הזה".
ובתוך כך, 10,947 ישראלים אובחנו אתמול (יום ב') כחיוביים לקורונה. מדובר בשיא חדש של מאומתים ביום. השיא הקודם נרשם ב-18 בינואר, בשיאו של הגל השלישי, אז אומתו 10,118 ישראלים לקורונה. בימים האחרונים היו כמה פעמים שאובחנו כ-10,000 מאומתים - אך השיא לא נשבר עד היום. בסך הכול בוצעו אתמול 147 אלף בדיקות, ושיעור החיוביים עמד על 7.5%.