מספר הלידות בבתי החולים בין השנים 2017 ל-2021 נותר יציב, אך בין המרכזים הרפואיים השונים נרשמו הבדלים משמעותיים בכל הנוגע לבחירת הנשים היולדות: כך עולה מנתוני משרד הבריאות. מהנתונים עולה כי בית החולים שרשם את מספר הלידות הגבוה ביותר ב־2021 הוא שערי צדק בירושלים, עם 22,208 לידות. שיבא, בית החולים הגדול בישראל, שומר על יציבות במספר הלידות, בית החולים איכילוב מזנק מבחינת מספר הנשים שבוחרות ללדת בו, לצד ירידה חדה במספר הלידות בבית החולים בילינסון.
פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק, אמר: "אנו גאים להיות כבר מספר שנים מרכז הילודה הגדול והמבוקש בארץ. לחדרי הלידה של שערי צדק וביקור חולים מגיעות יולדות מרחבי הארץ, ממטולה ועד אילת. הבחירה בשערי צדק טמונה באימוץ הגישות המתקדמות ביותר ובמגוון אפשרויות הלידה לצד הניסיון הרב שיש לצוות אגף נשים ויולדות. יש לנו זכות גדולה לקחת חלק ברגעים המאושרים של הלידה ואנו שמחים בכל לידה כאילו זו הראשונה שלנו".

בצפון, בית חולים העמק רושם עלייה חדה במספר הלידות, ובדרום, בית החולים הציבורי אסותא באשדוד, שנפתח ב־2017, רושם בין השנים 2018 ל־2021 עלייה חדה גם כן. סורוקה, בית החולים הגדול בדרום, רושם יציבות עם כ־17 אלף לידות מדי שנה.
קראו עוד:
מספר היולדות נשאר כמעט זהה בין השנים, כשבכל שנה נולדו בין 185 ל־186 אלף תינוקות, למעט ירידה חריגה במספר הלידות בשנת 2020, אז פרצה מגפת הקורונה, ובמהלכה נרשמו 179 אלף לידות. בתי החולים שרשמו ירידות חדות במספר הלידות הם לניאדו, מעייני הישועה, בני ציון וגם רמב"ם.
1 צפייה בגלריה
לדעת מראש מה קורה בחדר הלידה
לדעת מראש מה קורה בחדר הלידה
הבחירה הנכונה בחדר לידה
(צילום: shutterstock)
"העלייה המתמדת בבחירה של יולדות מכל הארץ ללדת דווקא בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד היא זכות גדולה עבורנו", הסבירו בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד, שפתיחתו הביאה לירידה חדה במספר הלידות בבתי החולים הסמוכים' קפלן וברזילי. "מיום הקמתו של בית החולים ומחלקת היולדות, החלטנו להציב בראש את כוח האדם המקצועי שלנו, מהרופא המומחה ועד איכות ומקצועיות המיילדת. אנחנו גאים שציבור היולדות מבין זאת ובוחר בנו פעם אחר פעם".

15 אלף שקל עבור כל יולדת

המאבק על היולדות, שלא פעם גורם למאמצי שיווק אגרסיביים במיוחד שזכו גם מצד הבריאות לביקורת, נובע מההכנסה של כ־15 אלף שקלים לבית החולים עבור כל יולדת, עובדה שגורמת לרבים מבתי החולים לשפץ ולבנות אגפי יולדות חדשים, וזאת על חשבון מחלקות אחרות ובהן המחלקות הפנימיות.
מנהל בית החולים ליס ליולדות: "כל אחת רוצה ללדת איך שהוא עם רפואה משלימה בחדר הלידה, עם ניתוח קיסרי ידידותי ועם שילוב ראוי של הדולות. נשים מדברות ביניהן והן יודעות שאצלנו יש הרבה יותר אופציות בחירה"
"ב־2019 העברנו את מערך חדרי הלידה ומחלקות יולדות וילודים לאגף חדש בבניין חדש, ומאז מגמת העליה בלידות היא גדולה יותר", מסביר ד"ר מאור ממן, מנהל המרכז הרפואי העמק, שרשם גידול של 15 אחוז במספר הלידות בשנים הללו. "היולדות מגיעות ללדת אצלנו מכל הצפון בזכות השם המקצועי של הצוות שהולך לפניו, ובזכות היחס המיוחד המותאם אישית לצרכים היחודיים של כל יולדת ומשפחתה".
בירושלים רשם בית החולים הדסה הר הצופים זינוק חריג של 35 אחוז במספר הלידות. "אנו שמחים שתושבות ירושלים וסביבותיה בוחרות בלידה בבתי החולים של הדסה, המעניקים מצד אחד ליווי מקצועי ובטוח ללא פשרות ובה בעת גם חווית לידה מפנקת ונעימה, השמה את היולדת וצרכיה במרכז", אמר מנכ"ל הדסה, פרופ' יורם וייס. "אנשינו המצוינים במערך נשים ויולדות ובמחלקה הניאוטולוגית הם שעושים את ההבדל ומובילים בגאווה את הסטנדרט הגבוה ביותר בתחומי היריון, לידה, טיפולי פוריות וטיפול בתינוקות הרכים בפגייה ובתינוקיות".
במרכז הארץ, בית החולים איכילוב רושם גם הוא עלייה חדה של 22 אחוז במספר הלידות באותן שנים. פרופ' יריב יוגב, מנהל בית החולים ליס ליולדות: "את היולדת מעניינים כמה דברים: הקרבה למקום המגורים, איפה נמצא הרופא שלה ותנאי האשפוז - וכולם קיימים אצלנו. כל אחת רוצה ללדת איך שהוא עם רפואה משלימה בחדר הלידה, עם ניתוח קיסרי ידידותי ועם שילוב ראוי של הדולות. נשים מדברות ביניהן והן יודעות שאצלנו יש הרבה יותר אופציות בחירה. אנחנו כל הזמן עסוקים בלחשוב איך אפשר לשפר את חוויית הלידה".