מספר החולים הקשים בעלייה וגם מספר המונשמים עולה: "אם לפני עשרה ימים היו לנו כשמונה מאושפזים ביום, עלינו עכשיו ל-23 חולים קשים ולפחות שניים מונשמים", מדווחת הבוקר (ב') לאולפן ynet פרופ' גליה רהב, ראש היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח שיבא. פרופ' רהב ממפה את התחלואה בגל הרביעי: "החולים המבוגרים יותר שמגיעים אלינו הם מחוסנים והצעירים שחולים קשה אלו בעיקר לא-מחוסנים".
קראו עוד:
עד כמה המנה השלישית יכולה לסייע למצב הנוכחי? "אני חושבת שהחיסון קריטי. אנחנו רואים שככל שמתרחקים ממנת החיסון, החיסוניות יורדת. יש ירידה משמעותית ברמת הנוגדנים ואנחנו לומדים שיש קשר בין רמת הנוגדנים המנטרלים לבין תחלואה חוזרת, ולכן אני חושבת שמאוד-מאוד חשוב להתחסן במנה השלישית.
"אנחנו לא מצפים שזה ימנע הדבקות או יקטין את מספר המאומתים, אבל כן את מספרם של החולים קשה. מצד אחד, חשוב מאוד לתת את המנה השלישית לאוכלוסייה של גיל 60 ומעלה ומצד שני, חשוב לא פחות ואולי יותר, לחסן במנה הראשונה והשנייה את מי שעדיין לא חוסן. לא מקובל עליי שמיליון ו-100 אלף אנשים בישראל לא מחוסנים. זו נקודה שחייבים לפתור אותה".
בקבינט הקורונה וגם בממשלה נושאים בימים אלה עיניים למצב העומס בבתי החולים, כמדד לפיו ייקבע האם יוטלו הגבלות נוספות. "אף אחד לא יודע מהי נקודת הקסם הזאת שבה צריך לעלות מדרגה. קשה לקבל את החלטות כאלה - כי לא רוצים לשתק את המשק. אני חושבת שבאמת רוצים לעשות את הכול כדי לא להגיע למקומות האלה. לא רוצים סגרים, לא רוצים לשמוע את המילה הזאת, ורוצים לפתוח את בתי הספר.
"אני בטוחה שבינתיים המנה השלישית תוריד את התחלואה הקשה. דבר שני, צריך לכסות את כל האיים האלה של מי שלא מחוסן, להתארגן לפתיחת בתי ספר, בדיקות, ולהמשיך לתו ירוק כולל, זאת אומרת גם ילדים לא מחוסנים".
במצב הזה אנחנו עלולים להגיע לסגר בחגים? זו מילה שכבר נשמעת. "כן, אני לא רוצה להגיד אותה. אני מאוד מקווה שלא. החיסון השלישי גם עובד מהר, כי זו פעם שלישית אז הגוף כבר מכיר. אני מאוד מקווה שההשפעה של המנה השלישית תהיה מהירה ותאפשר למנוע. אנחנו עושים מבצעים גדולים מאוד, עושים מחקר גדול בקרב האוכלוסייה הקשישה, ללמוד את מערכת החיסון שלה, לראות כמה מהר הם מגיבים, איזה אחוז מגיבים, ואני מאוד מקווה שנוכל ללמוד מזה".
את אופטימיות, פסימית, באמצע? "אני אופטימית נורא מהכיוון של החיסון השלישי. אני רואה את העבודה בשטח שהיא מדהימה. ההתלהבות של הקשישים, שיתוף הפעולה של כל המוסדות - אני חושבת שהיא נהדרת, ואני מאוד מאמינה שזה כן יוריד לנו את התחלואה הקשה. הבעיה שיש לנו הרבה חורים של לא-מחוסנים וזה בהחלט מטריד אותי. אני חושבת שצריך לקבל החלטות מהירות על מערכת החינוך, חייבים לחסן במערכת החינוך, בתוך בתי הספר".
כשאת שומעת את שרת החינוך ממש מגדירה את זה "פשע" לחסן במערכת החינוך, מה דעתך? "כמובן שאני לא מסכימה לזה ואני לא חושבת ששרת חינוך צריכה להגיד משפט כזה. אני חושבת שמי שאחראי על הבריאות זה משרד הבריאות ולא משרד החינוך, אז אלו החלטות שצריכות להתקבל במשרד הבריאות".