זני הדלתא והדלתא פלוס ממשיכים לנסות ולהתחמק מהחיסונים במהירות עצומה ולהדביק גם מחוסנים.
קראו עוד:
מהנתונים האחרונים בישראל שהועברו לידי ynet ממשרד הבריאות, עולה כי בבני 16 שנים ומעלה, יעילות החיסון עומדת על 43.4% במניעת הדבקה וב-41.5% במניעת מחלה עם סימפטומים. על אף המספרים הנמוכים, החיסון עדיין נותר יעיל מאוד מפני מחלה קשה ומוות: חיסון פייזר הגן בשיעור של 89.2% מפני אשפוז וב-92.3% מפני תחלואה קשה.
1 צפייה בגלריה
ירידה ביעילות החיסון עם הזמן
ירידה ביעילות החיסון עם הזמן
ירידה ביעילות החיסון עם הזמן
(צילום: רויטרס)

מדוע החיסון פחות יעיל?

נגיפי הקורונה כמו וירוסים אחרים, יוצרים מוטציות ללא הרף כחלק ממנגנון הישרדותי אבולוציוני שנועד להתפשט ולהתרבות כמה שאפשר, תוך יצירת מנגנוני עמידות. נגיף הקורונה יוצר ללא הרף מוטציות, חלק מהן כושלות במשימה להתפשט, המוטציות המורכבות וה"מתוחכמות" מצליחות להתגבר על מחסומים שונים, כמו מחסום החיסון, להדביק מהר יותר והרבה יותר.
חיסוני פייזר הנוכחיים עדיין לא הותאמו לווריאנטים החדשים, ועל כן סביר שמוטציות חדשות יתחילו לגלות עמידות ולהתגבר על החיסון המקורי. היתרון בחיסוני פייזר ומודרנה, שנבנו בטכנולוגיות mRNA הוא שקל מאוד ליצור בהם "עדכון גירסה". תהליך כזה אורך שישה שבועות בלבד, ובסיומם ניתן ליצור חיסון המותאם לכל זן נגיפי חדש.
כבר בפברואר האחרון הודיעה פייזר כי היא מתחילה בניסוי בחיסונים המותאמים לווריאנטים השונים, בהם גם וריאנט דלתא. החברה שומרת על מעטה סודיות כבד בכל הנוגע לניסויים שהיא עורכת בחיסונים, ועדיין לא שיחררה את הממצאים, אולם סביר להניח כי בחודשים הקרובים היא תעדכן את החיסון כך שיותאם לכל הגרסאות האחרונות שהתגלו, וככל הנראה גם לגירסאות החדשות יותר.

פייזר ומודרנה נגד דלתא

על פי ניתוח של רשות הבריאות הלאומית באנגליה, שכלל 14,019 חולי קורונה, 166 מהם אושפזו, עולה כי שתי מנות של פייזר יעילות ב-88% נגד תחלואה סימפטומטית, ויעילות ב-96% במניעת אשפוזים בשל זן הדלתא. אותו מחקר הראה גם שהחיסון יעיל ב-80% במניעת הדבקה מזן הדלתא. הממצאים מאנגליה הראו עוד כי מנה אחת של פייזר לא מספיקה, ומעניקה הגנה מפני מחלה סימפטומטית של 33% בלבד. מדובר בירידה במניעת ההדבקה מזן אלפא המקורי, שם היתה רמת ההגנה 50%.
דו"ח אחר שפורסם בכתב העת Nature הראה כי מנה בודדת של פייזר או אסטרהזניקה כמעט ולא הגנה בפני קורונה. עם זאת, שתי מנות הגנו ב-95% מפני תחלואה בקורונה. מחקר שנערך בקנדה מצא כי יעילות החיסון של פייזר הגיעה ל-87% במניעת הדבקה, שבועיים אחרי שתי המנות. מחקר מסקוטלנד הראה באופן דומה, שיעילות החיסונים שבועיים אחרי המנה השנייה מגיעה ל-79%.
אף שחיסון מודרנה אינו ניתן בישראל כבשיגרה (למעט בתחילת המגפה אז חוסנו בתרכיבי מודרנה חיילים וקשישים), מדובר בחיסון יעיל ביותר, מאבות חיסוני ה-mRNA בעל יעילות גבוהה מאוד הדומה לזו של פייזר.
על פי מחקר קנדי, יעילות החיסון של מודרנה במניעת הדבקה בזן דלתא, אחרי מנת חיסון אחת, מגיעה ל-72%. בדיקות מעבדה נוספות שביצעה החברה מצאו כי החיסון יעיל נגד הזן ההודי, אך בחברה טרם שחררו פרטים נוספים.

מה לגבי החיסון השלישי?

עשרות אלפים בני 60 ומעלה כבר חוסנו במנת הדחף מאז יום שישי האחרון, וכ-150 אלף מבוגרים כבר קבעו תורים לימים הקרובים. מנת הדחף צפויה על פי ההערכות והמידע עד כה, להקפיץ בחזרה את נתוני ההגנה של המבוגרים המהווים את רוב החולים קשה.
ובצל הגל הרביעי המתפשט בישראל, ומדינות העולם שהופכות אדומות בזו אחר זו, נימה אופטימית: חברת פייזר מתחילה בימים הקרובים בניסוי בחיסון החדש שפיתחו, המעודכן גם נגד נגיף הדלתא. בזכות טכנולוגיית ה-mRNA יכולות פייזר ומודרנה "לשפץ" כל חיסון, ולהתאים אותו, כאמור, נגד כל מוטציה וזן חדש בתוך שבועות ספורים. אם יימצא החיסון יעיל – הוא יוחלף בהדרגה עוד לפני החורף הקרוב.
תקווה נוספת להאטת גל ההדבקות מגיעה אף היא מחברת פייזר העומדת בשלבי סיום של הניסוי הקליני בילדים בני חמש ומעלה. עד כה לא התקבל מידע על תופעות לוואי חריגות בקרב הילדים שהתחסנו. בעוד מספר חודשים תגיש החברה יחד עם מודרנה בקשה לאישור ה-FDA, מה שיאפשר לחסן את אוכלוסיית הילדים לפני החורף הקרוב, קבוצה המהווה כיום את מרבית הנדבקים בזן הדלתא.