זה כבר לא "טפיל של מטיילים": אם אתם סובלים תקופה ארוכה מכאבי בטן עזים, שלשולים והקאות, ייתכן שהגורם הוא לא וירוס אלא טפיל עמיד ומידבק. נתוני משרד הבריאות מצביעים על עלייה משמעותית באבחוני זיהומים בטפיל "קריפטוספורידיום", הגורם לדלקות במערכת העיכול ומסוכן במיוחד למדוכאי חיסון. ישנה רק תרופה אחת יעילה נגד הטפיל, שאינה זמינה בישראל.
קראו עוד:
על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2021 אובחנו 418 מקרי זיהום בטפיל, ואילו בשנה החולפת אובחנו עד כה 3,302 חולים. מדובר בעלייה של פי שמונה במספר המקרים. לא ברור עדיין מה גרם להתפשטות הנוכחית. יצוין כי הטפיל קשה לאבחון, וייתכן כי השיפור בשיטות האבחון במעבדות, הן שהובילו לעלייה הגבוהה במספר המקרים המאובחנים השנה.
2 צפייה בגלריה
Release of sporozoites from Cryptosporidium parvu
Release of sporozoites from Cryptosporidium parvu
קריפטוספורידיום בזמן שחרור ה"ספורוזואיטים"
(צילום: shutterstock)
קריפטוספורידיום הוא טפיל חד-תאי שמוכר מאז המאה הקודמת, אולם רק בעשורים האחרונים מזוהים בעולם יותר ויותר מקרי הידבקויות בו. מעגל חייו של הטפיל מתחיל כביצית בלתי נראית ומידבקת. הביצית עמידה מאוד, ועל כן שורדת גם בתנאים קשים. כשהביצית מגיעה למאכסן (פונדקאי) חדש, היא מתפרקת ומשתחררים ממנה "ספורוזואיטים", לרוב במערכת העיכול, שם הם מתרבים לצורות חיים בשם מרוזואיטים, המתבגרים בסופו של דבר שוב לביצית עמידה.
ההדבקה מתבצעת דרך זיהומים צואתיים החודרים לפה, כלומר חדירה של הטפיל אל חלל הפה ממקור מזוהם - לאחר ביקור בשירותים מזוהמים בביציות, החלפת חיתולים, חשיפה למזון או מים מזוהמים בטפיל או במגע עם חיה הנושאת את הטפיל.
"במקרה של שלשולים ממושכים וכאבי בטן שנמשכים מעל שבוע-שבועיים, הרופא צריך לשלוח את המטופל לבדיקות צואה, ויש להימנע מכניסה לבריכות שחייה, ולהקפיד על היגיינה מקסימלית כי החולה עלול להדביק בקלות"
הטפיל אחראי, בין השאר, לזיהום המים החמור ביותר בתולדות ארה"ב. זיהום של קריפטוספורידיום במתקן לטיהור מים במילווקי הביא להזרמת מים מזוהמים לבתיהם של יותר מ-1.6 מיליון אמריקאים. קרוב לחצי מיליון נדבקו תוך שבועיים בטפיל. את הטפיל מזהים בבדיקת צואה המתבצעת גם בקופות החולים, עם זאת, הטפיל לא תמיד מתגלה בבדיקות. המחלה לרוב חולפת מאליה אחרי כשבועיים, אולם לעתים היא נמשכת גם שבועות וחודשים רבים ומסוכנת במיוחד לחולים מדוכאי חיסון.
"קריפטוספורידיום עלול לגרום למחלה קשה וממושכת במיוחד במדוכאי חיסון", מסביר הפרופ' אלי שוורץ, מומחה למחלות טרופיות במרכז הרפואי שיבא, ונשיא האיגוד הישראלי לפרזיטולוגיה ומחלות טרופיות. "זו מחלה הגורמת לכאבי בטן עזים ולשלשולים ולעתים נמשכת גם חודשים. החולה עלול להדביק גם אחרי שהשלשול נפסק, והיו דיווחים על מקרי הדבקות של עשרות אלפים דרך מי שתיה או בריכות שחיה מזוהמות, כיוון שהטפיל עמיד מאוד גם בכלור".
הבעיה המרכזית היא בתרופה היעילה היחידה נגד הטפיל – ניטזוקסניד (Nitazoxanide) - שאינה זמינה בישראל, וצפוי כי הייבוא שלה ייארך שבועות ארוכים. ניסיונות אחרים לטיפולים אנטי טפיליים בקריפטוספורידיום לרוב נכשלים.
2 צפייה בגלריה
עלייהב אבחון
עלייהב אבחון
עלייה באבחון
(צילום: shutterstock)
לדברי פרופ' שוורץ, העלייה במספר המקרים דורשת את הגברת המודעות של הרופאים לטפיל: "זה כבר לא טפיל של מטיילים", הוא מסביר, "והוא עלול, כאמור, לגרום למחלה ממושכת מאוד. לכן, כשיש מקרה של שלשולים ממושכים וכאבי בטן שנמשכים מעל שבוע-שבועיים, הרופא צריך לשלוח את המטופל לבדיקות צואה, ויש להימנע מכניסה לבריכות שחייה, ולהקפיד על היגיינה מקסימלית כי החולה עלול להדביק בקלות. על הרופא לבקש ייעוץ של מומחה למחלות זיהומיות בקופה, שידאג להזמין את התרופה מחו"ל. אני מקווה שלאור העלייה במספר המקרים - משרד הבריאות ידאג גם להבאת התרופה לארץ".