בישראל סובלים מאות אלפי אנשים מליקוי שמיעה: אצל חלקם הוא מולד, ואצל אחרים הוא מתפתח כתוצאה מהזדקנות, ממחלה או מחשיפה לרעש סביבתי. במרבית המקרים יש סימני אזהרה המעידים שהשמיעה מידרדרת.
קראו עוד:
היום (חמישי) מצוין יום השמיעה הבינלאומי, שאותו יזם ארגון הבריאות העולמי. מתברר שכ-10% מאוכלוסיית העולם סובלת כיום מליקוי שמיעה כלשהו: כלומר, כ-700 מיליון איש חיים עם לקות שמיעה שמגבילה אותם בחייהם. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בישראל חיים כיום כ-700 אלף איש המתקשים בשמיעה במידה כלשהי, מתוכם כ-130 אלף הם בעלי לקות חמורה. הלקות עולה עם הגיל, ועל פי הנתונים, יותר ממחצית מבני ה-75 ומעלה סובלים ממנה.
לשמיעה ירודה יש השלכות שליליות רבות על איכות החיים, והיא עלולה להוביל גם לפגיעה בהתפתחות השפה ולהפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, ולהתבודדות ולקושי מקצועי אצל מבוגרים. לקויי שמיעה חשים בדידות יותר מאלה ששמיעתם תקינה: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ל-16% מהם אין קשרים עם חברים, ו-12% חשים דיכאון - יותר מפי 2 משכיחות הדיכאון בקרב אלו שאינם מתקשים בשמיעתם. מתברר גם שחלק מלקויי השמיעה אינם סובלים מבעיה בשמיעה עצמה, אלא בהבנה ובפענוח של הצלילים והמילים.
"מצב כזה נראה בדרך כלל אצל מבוגרים", אומרת קלינאית התקשורת אירית יגב מהמרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. "הם שומעים, אבל מתקשים בפענוח של הדברים. במצב כזה הם שואלים פעמים רבות, 'מה? מה אמרת?'. כולם משוכנעים שיש ליקוי שמיעה, אבל עוצמת הקול אינה הבעיה.
לקויי שמיעה חשים בדידות יותר מאלה ששמיעתם תקינה: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ל-16% מהם אין קשרים עם חברים, ו-12% חשים דיכאון. חלקם אינם סובלים מבעיה בשמיעה עצמה, אלא בהבנה ובפענוח של הצלילים והמילים
"במקרים כאלה הפתרון פשוט. ראשית, יש צורך לאבחן שהבעיה היא בעיבוד השמיעתי ולא בשמיעה עצמה. האבחון נעשה לאחר בדיקה במכון שמיעה. חשוב להדגיש שאין מדובר בפגיעה בקוגניציה או באינטליגנציה. אם אכן קיימת בעיה בעיבוד השמיעתי, אין צורך להשתמש במכשיר שמיעה: זה לא יעזור. צריך לדבר עם האדם לאט יותר, בתנאי תאורה טובים, ואפילו לקיים איתו וידאו צ'ט במקום שיחות טלפון. כל אלה יגבירו את ההבנה ואת הפענוח של הצלילים".
2 צפייה בגלריה
אבחון מהיר ישפר את איכות החיים של לקוי השמיעה ושל מקורביו ואולי גם יפחית את הסיכון לפגיעה בלתי הפיכה
אבחון מהיר ישפר את איכות החיים של לקוי השמיעה ושל מקורביו ואולי גם יפחית את הסיכון לפגיעה בלתי הפיכה
אבחון מהיר ישפר את איכות החיים של לקוי השמיעה ושל מקורביו ואולי גם יפחית את הסיכון לפגיעה בלתי הפיכה
(צילום: shutterstock)
תהליך איבוד השמיעה עשוי להיות איטי ולהתפתח במשך שנים, או מהיר יותר. כך או כך, אבחון מהיר ישפר את איכות החיים של לקוי השמיעה ושל מקורביו ואולי גם יפחית את הסיכון לפגיעה בלתי הפיכה.

הסימנים שמעידים שאתם עלולים לאבד את שמיעתכם:

1. אתם מגבירים את הטלוויזיה או את הרדיו לעוצמה גבוהה. אם אתם לא מצליחים לשמוע את קולות הסביבה אחרי שהגברתם את עוצמת הטלוויזיה או את הרדיו, יש סיכוי שאתם מתחילים לעבור תהליך של אובדן שמיעה. לפעמים אינכם שמים לב שאתם מגבירים את העוצמה, עד לנקודה שבה מישהו מעיר לכם על כך.
2. אתם מתקשים לעקוב אחר שיחה ומבקשים מאנשים לחזור על משפטים. במהלך שיחה, ייתכן שאתם מבקשים שוב ושוב מבני שיחתכם לחזור על מה שאמרו, או פשוט שואלים "מה?". זהו סימן נוסף לכך שכדאי לכם לגשת לבדיקת שמיעה.
3. קולות הסביבה נשמעים לכם כרעשים. אם אתם לא מבחינים בגיוון בקולות הסביבה, ואלו נשמעים לכם כ"רעש אחד גדול", ייתכן שמדובר בפגיעה בשמיעה, וייתכן שמדובר סתם במצב של חרדה או עייפות. אם התופעה נמשכת, כדאי לפנות לבדיקה.
4. אתם מפספסים שיחות טלפון או צלצולים בפעמון הדלת. אם יש לכם יותר מדי שיחות שלא נענו - ולא משום שאתם עסוקים או ששכחתם את הנייד על מצב שקט - או שחבריכם מתלוננים שאתם לא עונים לדלת או לטלפון, לפניכם עוד דגל אזהרה שדורש בדיקת שמיעה.
5. אתם מסובבים את הראש כדי לשמוע קול. אפרכסות האוזניים בנויות כך שהן אמורות לקלוט היטב את קולות הסביבה, גם כשהם מגיעים מהצד. אם אתם מסובבים שוב ושוב את האפרכסת לכיוון הקול רק כדי לשמוע אותו - בין אם מדובר בטלוויזיה, מישהו מדבר או צלצול טלפון - ייתכן שחלה אצלכם ירידה בשמיעה.
2 צפייה בגלריה
אם אתם מסובבים שוב ושוב את האפרכסת לכיוון הקול רק כדי לשמוע אותו, ייתכן שחלה אצלכם ירידה בשמיעה
אם אתם מסובבים שוב ושוב את האפרכסת לכיוון הקול רק כדי לשמוע אותו, ייתכן שחלה אצלכם ירידה בשמיעה
אם אתם מסובבים שוב ושוב את האפרכסת לכיוון הקול רק כדי לשמוע אותו, ייתכן שחלה אצלכם ירידה בשמיעה
(צילום: shutterstocck)
6. כשמישהו מעיר לכם על שמיעתכם, אתם מתעצבנים. כמו בתחומים רבים, השלב הראשון בהתמודדות עם בעיה כלשהי הוא ההכחשה. אם אתם כועסים כשמישהו מעלה את האפשרות שחלה אצלכם ירידה בשמיעה, ייתכן שההערה במקומה, וכדאי לכם להיבדק.
7. אתם מוותרים על הצגות, סרטים או הרצאות. אם אתם מוצאים את עצמכם מסרבים להגיע לאירועים הדורשים קשב - ולא משום שהנושא אינו מעניין אתכם - ייתכן שזוהי עוד נורה אדומה שנדלקת.
8. אתם יושבים קרוב באירועים. אם אתם מעדיפים תמיד את השורות הראשונות באירועים ובמופעים - לא משום שהראייה נפגעה, אלא משום שבשורות אחרונות אינכם מצליחים לשמוע היטב - גשו לבדיקת שמיעה.
9. אתם חייבים קשר עין עם הדובר. אם אתם לא מסתדרים בשיחה כשאינכם בקשר עין עם הדובר, ייתכן שאתם בתהליך ליקוי שמיעתי כזה שבגללו התחלתם לקרוא שפתיים. אם אתם חשים אי נוחות כשאינכם רואים את פיו של הדובר, ייתכן שאתם בדרך לאיבוד השמיעה.
10. אתם מתבודדים וסובלים מדיכאון. יש סיבות רבות לירידה במצב הרוח ולהתבודדות, והן לא חייבות להיות ממקור נפשי. גם ירידה בשמיעה עלולה לגרום להתרחקות חברתית ולנסיגה במצב הנפשי. כחלק מהבירור, לצד אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי מומלץ לעבור בדיקת שמיעה.