"להומניות אין גבולות", אומר היום (א') לאולפן ynet ד"ר דרור דיקר, מנהל פנימית ד' בבית החולים השרון בפתח תקווה מקבוצת כללית, שנמצא כעת בוורשה, פולין, במטרה לסייע לפליטים אוקראינים שהגיעו לשם וזקוקים לטיפול רפואי.
קראו עוד:
מאז שפרצה המלחמה באוקראינה, התגייסו לא מעט ארגונים ישראליים כדי לעזור לפליטים. ד"ר דיקר נמנה עם משלחת שארגנה הסוכנות היהודית ושכוללת שני רופאים ושתי אחיות מבתי החולים בילינסון והשרון.
1 צפייה בגלריה
ורשה פולין נמלטים פליטים ש ברחו מ אוקראינה עולים על הרכבתמשבר מלחמה רוסיה אוקראינה
ורשה פולין נמלטים פליטים ש ברחו מ אוקראינה עולים על הרכבתמשבר מלחמה רוסיה אוקראינה
פליטים אוקראינים בוורשה, בשבוע שעבר. "אנשים שברחו בלי לקחת תרופות"
(צילום: AP)
"אנחנו פועלים בשלושה מרכזי קליטה לפליטים בוורשה", הוא מספר, "ונותנים להם שירות רפואי ראשוני לפני הגעתם לישראל. אלו אנשים שצעדו בקור 12 עד 15 שעות, אנשים שברחו בלי לקחת תרופות, אנשים שנחבלו ופיתחו כל מיני תופעות חולניות. אנחנו מטפלים בהם בצורה הכי טובה שאפשר, אמנם בצורה מינימליסטית, כדי להכין אותם לטיסה.
"אנחנו גם עוזרים להם בפן הפסיכולוגי, משתדלים להקל עליהם את החרדה ולהראות שבמדינת ישראל יש שליחים שדואגים להם אפילו כאן, בוורשה. היום אנחנו פותחים עוד מוקד טיפולי, בבוקרשט, שם יש תחנות נוספות של הסוכנות, וגם שם נזקקת עזרה רפואית ראשונית לאנשים קשישים, חולים וסיעודיים. אני מקווה שנוכל לייצג את הפנים היפות של מדינת ישראל גם שם".
איזה סוג של טיפול אתם נדרשים לתת? "אתמול, למשל, ראינו אישה עם בעיות אורתופדיות קשות, עם זיהום במפרק, ואנחנו מטפלים בו. ראינו גם אישה שעברה התקף אפילפטי. גם בקורונה אנחנו נתקלים פה, לצערנו הרב. אנחנו רואים הרבה בעיות אצל ילדים, בעיות של תהליכים זיהומיים, תהליכים חרדתיים שאנחנו מטפלים בהם. אנחנו רואים גם תחלואות רגילות של אנשים קשישים: לחץ דם, סוכרת. אנחנו נותנים את התרופות החסרות ומייצבים את החולים לפני העלייה למטוס לארץ".
"אתמול ראינו אישה עם בעיות אורתופדיות קשות, עם זיהום במפרק, ואנחנו מטפלים בו. ראינו גם אישה שעברה התקף אפילפטי. גם בקורונה אנחנו נתקלים פה, לצערנו הרב. אנחנו רואים הרבה בעיות אצל ילדים, בעיות של תהליכים זיהומיים"
אתם פוגשים גם אנשי מקצוע ממדינות אחרות שבאו לסייע? "אנחנו לא פוגשים רופאים ממקומות אחרים. אנחנו נמצאים בתוך ערים, שהמערכת הרפואית הציבורית שלהן היא טובה, ואנחנו מנסים לא לדרוך על הרגליים של אותם גורמים מדינתיים. אנחנו פועלים מאוד בצניעות.
"אני יודע שבבוקרשט ובמקומות אחרים שישראל שלחה אליהם רופאים, יש רופאים גם ממדינות אחרות, וקיים שיתוף פעולה בין כולם. הערבות ההדדית הזאת מוכיחה שהעולם נעשה שטוח. אני חוויתי את הקורונה בשנתיים האחרונות: וירוס קטן בא מסין והשטיח את כל העולם. לווירוסים אין גבולות, ואנחנו מנסים להראות שגם להומניות ולערבות ההדדית אין גבולות. אנחנו מסייעים לכל מי שצריך, בכל מקום. אלו הפנים היפות, גם של הרפואה וגם של מדינת ישראל. כולם מטים שכם".