זריקת ההרזיה וויגובי (Wegovy) לא רק מביאה לירידה משמעותית במשקל, אלא גם משפרת משמעותית את מצבם של מטופלים שסובלים מהשמנה ומאי ספיקת לב. כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפרסמה היום (ו') חברת התרופות נובו נורדיסק.
החברה דיווחה על תוצאות ראשוניות של מחקר בן שנה על התרופה וויגובי, שהראתה שיפור של 16.6 נקודות מתוך סולם של 100 נקודות אצל חולים הסובלים מאי-ספיקת לב והשמנת יתר שטופלו בזריקה. אנשים בקבוצת ביקורת מקבילה שלא טופלו, הראו שיפור של 8.7 נקודות בלבד. כלומר לזריקה וויגובי היה יתרון של 7.8 נקודות בסולם מהלך המחלה.
2 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה
זריקת הרזיה
זריקת הרזיה. וויגובי מצטרפת לשוק תחרותי במיוחד
(צילום: shutterstock)
המחקר נערך אצל חולי אי-ספיקת לב מסוג "מקטע פליטה שמור", אצלם הלב עדיין מצליח לשאוב דם אך הוא נוקשה מדי מכדי להתמלא כראוי. סוג זה של אי-ספיקת לב מהווה יותר ממחצית מקרי אי -פיקת הלב והוא עולה בשכיחותו. כ-80% מהחולים הללו סובלים מעודף משקל או השמנת יתר.
עד לאחרונה אפשרויות הטיפול העיקריות עבור החולים הללו היו תרופות מסוג משתנים שמגבירים את מתן השתן כדי להפחית את כמות הנוזלים בגוף, ובכך להקל זמנית על התסמינים, אבל הם לא מספיקים כדי להביא לשיפור משמעותי.
עוד בנושא זה:
במהלך הניסוי עברו הנבדקים שורה של בדיקות רפואיות, ובהן גם את "מבחן שש דקות הליכה", מבדק מקובל במחלות לב שבו נבחנת יכולתו של החולה להתהלך במשך שש דקות. המחקר מצא שהתרופה עזרה לאלה שטופלו בזריקה ללכת 20 מטרים רחוק יותר מאנשים שקיבלו פלצבו (תרופה ללא חומר פעיל). כאמור, בסולם ההערכה הכללי, הראו החולים שטופלו בוויגובי שיפור כפול בסולם ההערכה, מאשר קבוצת הפלצבו. מטרה נוספת של המחקר הייתה גם ירידה במשקל, וגם שם הצליחה התרופה: המשתמשים בתרופה וויגובי איבדו כ-13% ממשקל גופם לעומת 2.6% בקבוצת הפלצבו.
מוקדם יותר החודש פרסמה החברה נתונים בריאותיים משמעותיים מהזריקה שמדגימים את סגולותיה מעבר לטיפול בהשמנה: ניסוי רחב היקף שכלל 17,604 חולים בני 45 ומעלה שנמשך כחמש שנים, הראה כי התרופה הפחיתה את הסיכון להתקף לב או שבץ מוחי ב-20% בקרב אלה שסובלים מעודף משקל עם היסטוריה של מחלות לב.

התרופה המתקדמת מסוגה

התרופה וויגובי, המאושרת לשימוש בארה"ב, בשורת מדינות באירופה וגם בישראל, היא המתקדמת מסדרה של תרופות הרזיה שפועלות במנגנון של אנלוג להורמון GLP1. הן פותחו תחילה לחולי סוכרת, אולם בשל תופעת הלוואי שנצפתה - ירידה משמעותית במשקל והפחתה ברמות השומנים - החלו להשתמש בהן בהתוויה של ירידה במשקל.
GLP1 היא מולקולה הפועלת באופן רב-מערכתי, וכך גם התרופה הדומה לה: זו מעלה את הפרשת האינסולין מהלבלב בהתאם לרמת הגלוקוז בדם. הפעילות מתאפשרת רק בנוכחות גלוקוז: כשרמות הגלוקוז בדם יורדות, הפרשת האינסולין יורדת, וכשהרמות עולות, הפרשת האינסולין מהלבלב עולה.
התרופה פועלת במנגנון נוסף, שבו היא מקטינה את הפרשתו של הורמון בשם גלוקגון, המגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. הורמון זה בדרך כלל פועל בגוף כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו בכך שהוא משחרר את הגלוקוז מהכבד לדם.
2 צפייה בגלריה
מטה חברת נובו נורדיסק קופנהגן דנמרק
מטה חברת נובו נורדיסק קופנהגן דנמרק
חברת נובו נורדיסק דיווחה על ממצאי המחקר המעודדים
(צילום: oleschwander / Shutterstock.com)
במנגנון שלישי, שהוביל לירידה במשקל אצל מטופלים, התרופה מאיטה את התרוקנות הקיבה ומביאה בכך לדיכוי התיאבון ולעלייה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. היא גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.
החומר בזריקות מגיע מאזור ההזרקה (לרוב באזור הבטן) למחזור הדם ומתחיל להשפיע בתוך יום עד שלושה ימים מרגע ההזרקה ולמשך כשבוע. השימוש מתבצע בזריקה תת-עורית פעם בשבוע. הטיפול מתחיל במינון נמוך שמועלה בהדרגה, בשל תופעות הלוואי שנגרמות בתחילת הטיפול. מדובר בתופעות הקשורות למערכת העיכול: שלשולים, גזים, בחילות ואי-נוחות בבטן. חלק מהמשתמשים מדווחים על רתיעה ממזונות מסוימים, כמו עתירי שומן ומלוחים, ועל כמיהה למזון מתוק.
מחירה בארה"ב של וויגובי עומד על כ-1,300 דולרים לחודש (כ-5,000 שקלים), זאת בהשוואה ל"אחותה" הזריקה אוזמפיק שמביאה אמנם לירידה מועטה יותר במשקל אך עלותה כ-350 שקל בחודש בלבד. עם זאת, לא מן הנמנע שהתרופה תזכה לסבסוד במדינות שבהן תאושר. בישראל קיבלה התרופה את אישור משרד הבריאות, אך עדיין לא ברור מתי תשווק ותהיה זמינה למטופלים בישראל.