סרטן האשכים הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב צעירים בישראל ובעולם כולו, ומהווה 14 אחוז מכלל המקרים של סרטן בקרב גברים צעירים בארץ בגילי 20־40, עם גיל גילוי ממוצע סביב 33 ועלייה מדאיגה של חמישה אחוזים במקרים לשנה. הבשורה הטובה היא שאם כבר חליתם בו, הסטטיסטיקה לצידכם: רוב הסיכויים שאם תגלו אותו בזמן תישארו בחיים, גם אם זה יעלה לכם במחיר לא קל, כלומר במחיר הסרת האשך שלכם.
קראו עוד:
ניתן לטפל בסרטן האשכים כאשר הוא מאובחן לפני ההגעה לשלבים מתקדמים, וכמו רוב סוגי הסרטן, גילוי מוקדם הוא המפתח. זו הסיבה שרופאים ממליצים לגברים להכיר את התסמינים ולבצע בדיקות עצמיות שגרתיות. "בגילוי מוקדם, שיעורי הריפוי עומדים על 95%", אמר לאחרונה בריאיון ל-ynet ד"ר שי גולן, יו”ר החוג לאורו-אונקולוגיה של האיגוד האורולוגי ומנהל השירות האורו־אונקולוגי בבית החולים בילינסון, "לכן הטיפול נחשב לאחת ההצלחות הגדולות ביותר בעולם האונקולוגיה".
1 צפייה בגלריה
ייעוץ רפואי בעקבות סרטן האשכים
ייעוץ רפואי בעקבות סרטן האשכים
האם אתה חווה סימפטומים כלשהם של סרטן האשכים?
(צילום: Shutterstock)
אבל הזיהוי יכול להיות קשה אם אתה לא יודע מה לחפש - במיוחד אם אתה בקבוצת גיל צעירה יותר. "רוב הרופאים אינם חושבים בדרך כלל על סרטן כאשר הם מתמודדים עם חולים צעירים ובריאים, ולכן יש צורך בדריכות נוספת לסימני אזהרה", אומר ד"ר דאג פלורה, מנהל רפואי בכיר של מרכז הסרטן הבריאותי של סנט אליזבת בקנטקי, ארה"ב בריאיון לאתר HuffPost.
אז למה צריך לשים לב? הנה שבעה סימני אזהרה:

1. גוש באשכים

הסימן השכיח ביותר לסרטן האשכים הוא גוש או מסה יציבה שניתן לחוש באשך. "רוב סוגי סרטן האשכים מאובחנים כאשר המטופלים מרגישים את הגוש בעצמם", מסביר ד"ר עלי ז'ומקהוואלה , מנתח אונקולוגי אורולוגי בלוס אנג'לס. הוא הדגיש שכל מסה שמרגישה חדשה או לא תקינה באשך צריכה להיות מובאת לידיעת הרופא שלך. הגוש עצמו בדרך כלל אינו כואב, ולעיתים גם הפרטנר המיני יכול לחוש בו.

2. אשכים שמרגישים "אחרת"

שינויים באופן שבו האשך מרגיש, עם או בלי גוש, יכולים גם הם להיות סימן אזהרה גם כן. מקרים רבים מופיעים כהבדלים עדינים באופן התחושה של האשך, כמו מלאות, אובדן נפח משמעותי באשך או נפיחות. הסרטן יכול להיות מוסתר מתחת לפני האשך או להשפיע על האשך כולו, מה שמקשה על הרגשת גוש ברור", מסביר האורולוג ד"ר ג'ורדן לוסקין ממרכז השומרוני הטוב בפלורידה.

3. כאב באשכים

"כל הופעה חמורה ופתאומית של כאב אשכים דורשת בדיקה דחופה שכן זה יכול להיות סימן לתסביב אשך, מצב שבו האשך מתפתל ומנתק את אספקת הדם שלו", מסביר ד"ר ז'ומקהוואלה. תסמיני התסביב מגוונים וכוללים: כאב פתאומי שמקרין למפשעה, נפיחות, אודם, רגישות באזור, הימצאות של אחד האשכים גבוה יותר מהשני בשק האשכים.
אבל גם כאב הדרגתי יותר ומתמשך צריך להדליק נורת אזהרה, שכן זה יכול להיות סימן לסרטן האשכים. סובלים מכאב עמום בבטן התחתונה או במפשעה? אל תתעלמו - לכו להיבדק.

4. כאבי בטן, גב או מותן

אנשים רבים מקשרים כאבי גב תחתון לאימון מפרך, עבודות בית מאומצות או פשוט התבגרות "למרות שכל זה יכול להיות נכון, כאב מתמשך דורש בירור רפואי, במיוחד אם אתה במצב גופני טוב יחסית ולא עושה באופן קבוע פעילויות מאומצות," אומר ד"ר לוסקין.
כאבי גב יכולים להתרחש כאשר סרטן האשכים מתפשט לבלוטות הלימפה בחלק האחורי של הבטן. ד"ר לוסקין ממליץ למטופלים לפנות לטיפול רפואי אם כאבי הגב נמשכים במשך שבועות, או כאשר הם מתחילים להשפיע על פעילויות רגילות אחרות, כמו מטלות בית, נהיגה או ישיבה ליד השולחן. "כל כאב חדש או חמור בבטן, בגב או במותן צריך דורש בדיקה בהקדם".

5. נפיחות ברגליים או בשק האשכים

נפיחות באזורים אלה יכולה להיות סימן נדיר לסרטן אשכים מתקדם. "זה קורה כאשר בלוטות לימפה מוגדלות בחלק האחורי של הבטן חוסמות את זרימת הדם או נוזל הלימפה מהרגליים, וגורמות שם להצטברות של נוזלים", מסביר ד"ר ז'ומקהוואלה.
אי ספיקת לב אצל גברים מבוגרים יכולה להופיע גם היא עם נפיחות ברגליים, כמו גם קריש דם ברגליים. מכיוון שכל אלו יכולים להיות מצבים מסוכנים, נפיחות חדשה ברגליים מחייבת בדיקה רפואית.

6. שיעול, כאבי ראש או שינויים בראייה

"שיעול חדש יכול להיות ביטוי למגוון סיבות, אבל גם לסרטן אשכים מתקדם שהתפשט לריאות", מסביר ד"ר מייקל קרלס , מנהל חטיבת האורולוגיה בבית החולים סטמפורד.
כך גם ישנן סיבות מרובות לכאבי ראש, או אולי אפילו ראייה מטושטשת. עם זאת, צורות נדירות של סרטן האשכים שהתפשטו למוח עלולות לגרום לשינויים בראייה, כאבי ראש חדשים או אולי אפילו להתקפים. "אלו ממצאים נדירים אך במקרה כזה יש לבצע בדיקת אשכים וכן הערכה באמצעות בדיקות דם והדמיה", מסביר ד"ר קרלס.

7. הגדלה של החזה או רגישות

גם אלה יכולים להיות סימנים נדירים לסרטן אשכים אפשרי. "זה קורה עקב ייצור של הורמון הבטא (hCG) מהסרטן עצמו", אומר ז'ומקהוואלה. "ההורמון הזה קיים בדרך כלל ברמות גבוהות אצל נשים הרות ויכול להוביל לצמיחה של רקמת השד, והוא סימפטום נדיר של סרטן האשכים. אנחנו לא ממליצים להשתמש בבדיקת הריון בבית כדי לבדוק או לאבחן את סרטן האשכים".
רגישות בפטמות או הפרשות מהפטמה אצל גבר צעיר בריא יכולות גם הן להוות תמרור אזהרה, אומר ד"ר קארלס. גברים שחווים זאת צריכים להיבדק על ידי רופא המשפחה או אצל אורולוג.

בדיקה עצמית לסרטן האשכים – איך מבצעים?

לגברים בין הגילים 40-18 מומלץ לבצע בדיקות אשכים עצמיות שגרתיות מדי חודש ולשים לב היטב לכל ממצא חדש כמו שינויים בגודל האשך, אזורים מוצקים חדשים, נפיחות או בליטות שלא היו בעבר.
הבדיקה פשוטה מאוד ומומלץ לעריך אותה במקלחת, מכיוון שהמים החמים עוזרים להרפות את שק האשכים. ממששים בעדינות בעזרת האצבעות כל אחד מהאשכים, בחיפוש אחר גושים, חריגות או שינוי בגודל. "המפתח הוא להיות ערניים ולדווח על כל ממצא חריג לרופא שלך", אומר ד"ר פלורה. "הגבר הממוצע מחכה כחמישה חודשים לפני שהוא אומר משהו, מה שדוחה טיפולים חשובים". וד"ר גולן הוסיף: "בגלל המודעות הנמוכה לנושא, לפעמים רואים גושים עצומים בשק האשכים. מגיע בחור ואנחנו מסתכלים ונדהמים. איך אתה מסתובב עם התפוז הזה?"