גל, סטודנטית לרפואה (33) מתל אביב, לא שיערה שההכנות המרגשות לקראת חתונת אחותה יתחלפו בחרדות וסיוט מתמשך, תוצאה של טיפול אסתטי שהסתבך. טיפול - שבמקום לסדר לה תמונות טובות יותר בחתונה - גרם לה להפסיק לחייך.
1 צפייה בגלריה
הזרקת חומצה היאלורונית שהסתבכה
הזרקת חומצה היאלורונית שהסתבכה
"לא יצאתי מהבית". הזרקת החומצה ההיאלורונית שהסתבכה
עוד בנושא:
"לפני מספר חודשים החלטתי לעשות מילוי קמטים בצידי האף (הקפל הנזולביאלי) עם חומצה היאלורונית לקראת החתונה של אחותי. הלכתי לכירורג פלסטי מומלץ בתל אביב, שכבר טיפל בי בעבר ועשה טיפולים מוצלחים גם לאחותי ולחברות שלה. גם הפעם יצאתי ממנו מרוצה מאוד, אבל כמה שעות אחר כך החיים שלי השתנו לחלוטין".
באותו לילה החלה גל לחוש כאבים עזים. "כמה שעות אחרי הטיפול התחלתי להרגיש כאב בצד ימין של הפנים, למחרת כבר קמתי עם סימן אדום, שממש מדגים את אזור כלי הדם שעוברים שם. בגלל שזה היה כאב לא סביר, שלא חלף ורק בצד אחד – כתבתי לרופא שאני מרגישה שמשהו לא בסדר ושאני חוששת מחסימה של כלי דם באזור. הוא ענה שזה יעבור ושאני צריכה לחכות 24 שעות ולחזור אליו, אם זה לא עובר עד אז".
המצב הלך והחמיר, וגל הבחינה בראשים לבנים שהחלו לצאת על עור פניה - פוסטולות הנוצרות כשלא מגיע חמצן לרקמה. "התחלתי לחפש מחקרים בנושא והבנתי שזו אכן חסימה של כלי דם. בשלב הזה כבר נלחצתי שיהיה לי נמק וצלקת לכל החיים והתקשרתי בהיסטריה לרופא. אמרתי לו שאני רוצה המסה של החומצה ההיאלורונית", וכאן הסיפור של גל מקבל תפנית נוספת.
הזרקת חומצה היאלורונית שהסתבכה
"הייתי אצל הוריי מחוץ לעיר, והוא הפנה אותי לרופא אחר באזור כדי שימיס לי את החומצה. ההמסה הייתה ממש לא מספקת, המצב של הפנים שלי רק הסתבך עד שהם התעוותו לגמרי. הפוסטולות, שתכל'ס נראות כמו חצ'קונים, התרבו, והגעתי למצב שטופלתי בתא לחץ.
שישה ימים עברו מאז הטיפול. "הלכתי לכמה וכמה רופאים, שכולם היו פסימיים והסבירו לי עד כמה המצב אבוד ועוד ילך וידרדר. אמרו שייקח לי חצי שנה להחלים, שצפוי לי נמק שחור ענקי במרכז הפנים, ורק לאחר מכן הם יוכלו לדבר איתי על איך יצמצמו לי את הצלקת כך שתהיה כמה שפחות גדולה ומכוערת. על ריפוי אף רופא לא דיבר איתי. בשלב הזה הבנתי, שלא יהיו לי תמונות בחתונה של אחותי. הייתי צריכה להפסיק את הלימודים והעבודה באותה תקופה, לא יצאתי בכלל מהבית".
מה היו התחושות באותו זמן? "בסופו של יום ממש נפגעתי והתאכזבתי, כי סמכתי על הרופא הזה שמספר פעמים אמר לי שהכל תקין ושזה יעבור. בכל פרוצדורה פולשנית יש סכנה לטעות וזה משהו שלקחתי בחשבון. הנקודה היא שהרופא לא הקשיב לי. הוא הקטין את התחושות שלי ולא שקל את האפשרות שאולי אני צודקת".
"יום אחרי כבר היה שיפור אדיר ולחתונה הצטלמתי מבלי שאיש ידע מה שעברתי", מסכמת גל. זה מדהים, שאחרי כל הרופאים שדיברו על חצי שנה החלמה וצלקת מכוערת לצמיתות, פתאום, בטיפול נכון, תוך שלושה ימים לא נותר זכר לנזק שנגרם"
למזלה של גל, חברה טובה קישרה אותה עם ד"ר חגי בצר, רופא שיניים ומרכז תחום אסתטיקה בבית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת ת"א, "אחרי שהיא הבינה שהמצב שלי הולך לכיוון של נמק ומצב בלתי הפיך. ד"ר בצר קיבל אותי מיד. בשיתוף פעולה אונליין עם רופאת עור הולנדית מדהימה ממרכז הסיבוכים ההולנדי שעבדה איתו, הוא ביצע המסה תחת אולטרסאונד דופלר ופשוט הציל לי את הפנים.
"אני באמת לא יודעת מה הייתי עושה אלמלא ד"ר בצר, ואיך הפנים שלי היו נראים היום. אולי לא הייתי קשובה לתחושות שלי שמשהו לא בסדר, אבל טוב שהלכתי וחקרתי על זה בעצמי, שלא ויתרתי ומזל שהגעתי אליו. בלי ד"ר בצר כנראה הייתי מסיימת עם נמק בפנים".

אם יש ספק – אז אין ספק

ד"ר בצר מסביר: "התקלה שהתרחשה היא נדירה ביותר ועלולה להתרחש אצל כל רופא, גם אצלי, ואני חייב לומר שהרופא שטיפל בגל הוא אחד הרופאים הטובים בתחום. למרבה המזל, קל מאוד לפתור את הבעיה, בתנאי שמטפלים בה בזמן. יש חלון תוך 24 שעות. אחרת הרקמה עוברת תהליך בלתי הפיך של נמק שמחלים לכדי צלקת מכוערת".
ופה, אומר ד"ר בצר, אולי הלקח הכי חשוב מהמקרה הלא פשוט הזה: "קודם כול צריכה להיות תקשורת מטפל-מטופל טובה, כך שברגע שמופיעים התסמינים, צריך לשקף ולהסביר אותם לרופא בצורה ברורה. הכלל המרכזי הוא שאם יש ספק - אז אין ספק".
איך אפשר להקטין את הסיכונים בטיפולי אסתטיקה? "צריך להבין שבטיפולי אסתטיקה, במיוחד בתחום ההזרקות, אי אפשר לראות באופן ישיר את אזורי הסכנה. בזמן הטיפול, הרופא מסתמך על ניסיונו ועל הידע שלו כדי להימנע מסיבוכים. אני נעזר בהדמיית אולטרסאונד כדי לראות בדיוק את אזורי הסכנה וכך אני יכול לדעת היכן נמצא כלי דם או איזה סוג של חומר מוזרק ובאיזה עומק. כך אני יכול להתכונן לטיפול טוב יותר ולהימנע מסיבוכים. זה כמו שבאים לאדם שנוהג בעיניים עצומות ואומרים לו – 'פתח את העיניים ותראה כמה קל יותר לנהוג ככה'. תקלות קרו ועוד יקרו, אבל הגישה הזו משפרת באופן משמעותי את הבטיחות של ההזרקות".
ד"ר בצר: "אני נעזר בהדמיית אולטרסאונד כדי לראות בדיוק את אזורי הסכנה וכך אני יכול לדעת היכן נמצא כלי דם או איזה סוג של חומר מוזרק ובאיזה עומק. כך אני יכול להתכונן לטיפול טוב יותר ולהימנע מסיבוכים"
השימוש בהדמיית אולטרסאונד לטיפולים אסתטיים פותח בהולנד ולדברי ד"ר בצר הולך וצובר תאוצה בעולם. "הגישה הזו, שנחשבת פורצת דרך ומהפכנית בעולם, משפרת באופן משמעותי את הבטיחות של ההזרקות המבוצעות בארץ. אני כרגע היחיד שמיישם אותה בארץ גם לטיפול בסיבוכים. בזכות הגישה החדשנית יכולתי להציע לגל טיפול, שעד למקרה שלה נחשב בארץ כמצב אבוד.
ד"ר חגי במרד"ר חגי בצרצילום: באדיבות ד"ר בצר
"גל הגיעה אליי שישה ימים אחרי המקרה, אחרי ששמעה מכל המומחים את אותו הדבר – חצי שנה החלמה ולאחריה צלקת לכל החיים. תוך מספר ימים לא נותר זכר לבעיה. בהולנד, אגב, שם ייסדו את השיטה, הצליחו להציל אישה במצב דומה גם לאחר 16 יום.
"יום אחרי כבר היה שיפור אדיר ולחתונה הצטלמתי מבלי שאיש ידע מה שעברתי", מסכמת גל. זה מדהים, שאחרי כל הרופאים שדיברו על חצי שנה החלמה וצלקת מכוערת לצמיתות, פתאום, בטיפול נכון, תוך שלושה ימים לא נותר זכר לנזק שנגרם".