נשים רבות היום בוחרות מוצרי קוסמטיקה שלא מתאימים להן

שתיית מים לא תורמת ללחות העור ומריחת חומצה היאלורונית לא מחליקה קמטים

אם חשבתם שאתם כבר יודעים הכול על העור שלכם, הנה כמה עדכונים חשובים: החלוקה לעור יבש, נורמלי, שמן או מעורב לא נכונה, וגם שתייה מרובה ונטילת קולגן לא ישפיעו על עור הפנים. אז מה כן יכול לעזור לו להיראות חלק, חיוני וזוהר יותר? התשובות (הבדוקות מחקרית) לפניכם. ושלא ימרחו אתכם

פורסם:
אם רכשתם פעם מוצר קוסמטי כלשהו, סביר להניח שאתם יודעים מהו סוג העור שלכם. וגם אם לא, דיילי ודיילות היופי בבית המרקחת או ברשת הפארם ודאי טרחו לעדכן אתכם וידעו לפסוק בתוך כמה שניות אם העור שלכם שמן, יבש, רגיל או מעורב. רוב הסיכויים ש״האבחון״ הזה מלווה אתכם מאז במשך כל החיים, ובאמצעותו אתם בוחרים גם היום את מוצרי הקוסמטיקה לעור שלכם.
"החלוקה הזאת לעור יבש, שמן, רגיל ומעורב הומצאה לפני יותר ממאה שנה על ידי הלנה רובינשטיין, שפיתחה את השיטה במטרה לעזור למוכרות להתאים לנשים את תכשירי הקוסמטיקה בדוכנים שבחנויות", מסבירה ד״ר מרינה לנדאו, מומחית ברפואת עור העוסקת בדרמטולוגיה קוסמטית ובעלת מותג הדרמו־קוסמטיקה Mahut. "היא פשוטה מאוד להבנה אך רחוקה מאוד מלהיות מדויקת. גרוע מכך – היא לא באמת עוזרת לטיפול אופטימלי בעור. לכן נשים רבות היום בוחרות מוצרי קוסמטיקה שלא מתאימים להן, הרבה פעמים בגלל הקופסה או הריח, שהם כמובן אינם רלוונטיים לבריאות העור וליופיו.
"החלוקה לעור יבש, שמן, רגיל ומעורב פשוטה מאוד להבנה אך רחוקה מאוד מלהיות מדויקת. פעמים רבות עור שמן הוא גם רגיש, ושימוש בתכשירים מייבשים יחמיר את הרגישות שלו"
עוד טיפוח במנטה:
"למעשה, מחקרים חדשים שנערכו הוכיחו שהחלוקה לעור יבש, נורמלי, שמן או מעורב היא פשטנית מאוד ואף עלולה להזיק לעור. פעמים רבות עור שמן הוא גם רגיש, ושימוש בתכשירים מייבשים כנדרש לכאורה לעור שמן יחמיר את הרגישות שלו. עור שמן עלול להיות מיובש כי חסרה לו לחות. לעור יבש לא תמיד מתאימים תכשירים שמכילים שומן כי זה לא יעזור לו. לפי השיטה הזאת הטיפול בעור מעורב כמעט בלתי אפשרי כי האם נמרח קרם אחר בכל אזור בעור?".
אז מה כן יעזור לעור שלנו להיראות, ולהרגיש, במיטבו? ד"ר לנדאו עושה סדר בשיטות אבחון העור, נותנת סימנים שיעזרו לכם לאבחן את העור שלכם נכון יותר ומפריכה לא מעט מיתוסים בנוגע לטיפול בעור.

סיווג ביטחוני: איך באמת לאבחן את סוג העור

"במהלך השנים בנו רופאי עור סיווגים שונים של סוגי העור", מסבירה ד"ר לנדאו. "למשל, רופא העור האמריקאי ד״ר תומאס פיצפטריק מאוניברסיטת הרווארד חילק את העור לחמישה סוגים לפי התגובה לחשיפה לשמש, אבל לסיווג הזה אין קשר להתאמת מוצרי קוסמטיקה. הסיווג המקובל לסוגי עור שונים פותח על ידי רופאת עור אמריקאית בשם ד״ר לזלי באומן. 'קלסיפיקציית באומן' מסייעת לבחור מוצרי קוסמטיקה והיא נחשבת למדויקת ואמינה ועם זאת פרקטית וקלה ליישום". ד״ר באומן חילקה את סוגי העור לארבע קטגוריות מרכזיות:
אינפו סוגי עור
לפי קלסיפיקציית באומן, כל עור "זוכה" בארבעה מאפיינים בהתאם לכל אחד מהקטגוריות ובאמצעותם אפשר להתאים תכשירים קוסמטיים בצורה נכונה יותר כי הם מגדירים את צורכי העור. כל עור יכול להיות עם נטייה לפיגמנטציה או ללא נטייה לפיגמנטציה, רגיש או עמיד, מוצק ומתוח או רפוי, נוטה להתקמט וכדומה, שמן או יבש. הסיווג "מקומט" או "לא מקומט" לא מתייחס לגיל כלל אלא לנטייה של העור. לפי ד״ר באומן, לצורך התאמה של תכשירים קוסמטיים קיימים סוגי עור רבים, וכל מי שרוצה להתאים לעצמו תכשיר קוסמטי צריך לאפיין את העור שלו על פי ארבע הקטגוריות ולהתאים את התכשירים לפי התשובות (למשל: עור רגיש, שמן, עם פיגמנטציה ולא מקומט).
בשנים האחרונות פותחו מרכיבים קוסמטיים סינתטיים או נגזרות צמחיות שיודעים לתת מענה ראוי כמעט לכל אספקט של התופעות העוריות שאינן מחלות עור, אבל כשמנסים לתת מענה לצרכים מורכבים יותר של העור, התמונה מתחילה להסתבך.

היפים והנכונים: מהם הרכיבים שהקרם שלכם באמת צריך

כל מי שהציץ אי פעם ברשימת המרכיבים של מוצר קוסמטי יודע שמדובר בסיפור מורכב. "קריאת רשימת המרכיבים על גבי הקופסה של תכשיר קוסמטי איננה משימה פשוטה", אומרת ד״ר לנדאו, "וגם דיילי ודיילות המכירות בדרך כלל לא יודעים לקרוא אותה. הרשימה הזאת נקראת INCI List, והיא מכילה את השמות הסטנדרטיים של המרכיבים בתכשיר בסדר יורד (עד לריכוז של 1%. אלה שמופיעים בריכוז הנמוך מ־1% מופיעים בסדר אקראי). השם הראשון שמופיע במוצרי קוסמטיקה רבים הוא Aqua שזה מים. אם זו המילה שמופיעה ראשונה ברשימת המרכיבים - המרכיב המופיע בריכוז הכי גבוה בתכשיר הוא מים". במילים פשוטות, רשימת המרכיבים יכולה לעזור לנו בהתאמת התכשיר הקוסמטי לסוג העור שלנו. אז מה צריך לחפש ברשימת המרכיבים של מוצר קוסמטי וממה צריך להיזהר?
עור יבש
הסימנים: מתאפיין בתחושת מתיחות ואי נוחות בעיקר בשעות הבוקר או במזג אוויר יבש ובתחושת צריבה או האדמה פתאומית.
התכשירים המתאימים: כאלה שיחזקו את השכבה הליפידית (החומר הבין־תאי במחסום האפידרמיס של העור, המורכב בעיקרו מחומצות שומן). המרכיב החשוב שבהם הוא סרמידים, שגם מהווים כ־50% מהרכב השכבה השומנית של העור. רכיבים שומניים אלה מחקים פונקציונלית את השכבה הליפידית של העור ומסייעים לבריאות ולטיפוח של עור יבש. אפשר למצוא אותם במרכיבים כמו: חמאת שיאה, חמאת מנגו, חמאת אבוקדו ודומותיהן.
"אי אפשר ללחלח את העור על ידי שתיית מים. כדי 'להרוות' את העור יש למרוח תכשיר לחות המתאים למאפייני העור"
שימו לב: עור יבש ועור מיובש הם שני דברים שונים. עור יבש מראה על היעדר שומן בעור, בעוד שעור מיובש מתייחס להיעדר מים. כל סוג של עור, לרבות עור שומני, יכול להיות מיובש. כדי ללחלח את העור צריך לחפש בעיקר רכיבים הומוקטנטיים (כאלה היודעים לקשור אליהם כמות רבה של מולקולות מים) כמו חומצה היאלורונית ואוריאה.
ועוד משהו: מומלץ להמעיט בסיבון הפנים. פעולת הסיבון היא פעולה מייבשת ולסבון יש תכונה מיוחדת – הוא יודע להיקשר למולקולות שומניות בעור. כך הוא מסיר את הלכלוך ובדיוק באותו המנגנון הוא עלול לפגוע ב"שומנים הטובים" של העור. לכן בעלי עור יבש צריכים להקפיד להשתמש בתכשיר סבון לא יותר מפעם ביום – בלילה - כדי להסיר את הלכלוך שדבק בעור במהלך היום.
3 צפייה בגלריה
כל ל סוג של עור, לרבות עור שומני, יכול להיות מיובש
כל ל סוג של עור, לרבות עור שומני, יכול להיות מיובש
כל ל סוג של עור, לרבות עור שומני, יכול להיות מיובש
(צילום: shutterstock)
עור שמן
הסימנים: מתאפיין בברק, בהפרשת שומן ולעתים בנטייה לפצעונים.
התכשירים המתאימים: ככלל רצוי להשתמש בתכשירים שרכיבי הלחלוח בהם קלילים יותר - תכשירים במרקם ג'ל יתאימו יותר לעור שמן לעומת תכשירים שהם קרם.
  • מומלץ לשים לב שמרכיבי התכשיר אינם קומדוגניים (בדרך כלל ההערה הזאת כתובה על התכשיר הקוסמטי).
  • כדאי לחפש בתכשיר מרכיבים כמו נגזרות של שמן זית (סקוולנים) ואצה אדומה (Red Algae Gel).
שימו לב: העובדה שהעור שמן אינה אומרת שהוא לא מיובש. החשש הטבעי של בעלי עור שומני מללחלח את עורם עלול להתנקם בהם, שכן לעור יש נטייה לזהות את היעדר הלחות ולפצות עליה בהפרשת יתר של סבום. ובקיצור, הימנעות מלחלוח העור עלולה להוביל דווקא להגברת השומניות של העור.
עור רגיש
הסימנים: מתאפיין באי נוחות, באדמומיות, בגירוי ובצריבה.
התכשירים המתאימים: לאנשים עם עור רגיש כדאי לאמץ את כלל היסוד "פחות זה יותר". חפשו תכשירים עם רשימת רכיבים קצרה ככל האפשר. מדוע? כי ככל שיש פחות רכיבים, יש סיכוי נמוך יותר לפספס רכיב אלרגני בתוכם.
  • ככלל, תרצו לחפש תכשירים נטולי חומרים תוספתיים (Additives), כלומר חומרי צבע או בישום.
  • העדיפו מוצרים שמכילים חומרים מרגיעים ואנטי דלקתיים, דוגמת תמצית אלוורה, תמצית עץ התה ונוגדי חמצון עדינים למיניהם, שיסייעו לעור בחיזוק ההגנה הטבעית שלו מפני חדירת אלרגנים ורדיקלים חופשיים.
שימו לב: חומרים פעילים אגרסיביים הם מחוץ לתחום. כדאי להימנע מתכשירים המכילים חומצה גליקולית, רטינול ואפילו ויטמין C. עם זאת כיום יש חומרים קוסמטיים מתקדמים המהווים חלופה יעילה לחומרים האגרסיביים. כך למשל, לבעלי עור רגיש יתאים תכשיר שמכיל בקוצ'יול, נגזרת צמחית שהוכחה כבעלת פונקציונליות דומה לרטינול אבל ללא גירוי העור המתלווה אליו.
3 צפייה בגלריה
 סוגי עור
 סוגי עור
בישום וצבע הם לא בהכרח מרכיבים נחוצים
(צילום: shutterstock)
עור עם נטייה לפיגמנטציה
הסימנים: מתאפיין בכתמים חומים על העור, בעיקר באזור המצח.
התכשירים המתאימים: חפשו רכיבים דוגמת אלפא ארבוטין, חומצה אזלאית או קוג'ית, ויטמין C או ניאצינאמיד (ויטמין B3). רכיבים אלה מסייעים באיחוד גון העור ובטשטוש כתמי פיגמנטציה על ידי עיכוב יצירת מלנין והשפעה נוגדת חמצון.
שימו לב: הרבה מהחומרים האלה הם פוטו־סנסיטיביים, כלומר מעלים את הרגישות של העור לקרינת השמש. לכן חובה להשלים את השימוש בהם במריחה של מסנן קרינה עם SPF30 לפחות, אחרת קיים סיכון להשגת תוצאה הפוכה ודווקא מריחה של אותם חומרים תוביל להתרבות כתמי הפיגמנטציה.
עור מקומט
הסימנים: מתאפיין בקמטים ובקמטוטים ובאובדן גמישות העור בגיל צעיר יחסית.
התכשירים המתאימים: אם העור אינו רגיש אבל מראה סימני רפיון וקמטוטים, רצוי להשתמש בתכשירים המכילים חומרים שמעודדים את סינתזת הקולגן בעור ומאיצים את קצב חילוף החומרים התאי. חומצות אלפא־הידרוקסיות, רטינול, ויטמין C הן כמה מהחלופות המיידיות, אך גם פפטידים – שהם אבני הבניין של חלבונים כמו קולגן, אלסטין וקרטין.

שלא ימרחו אתכם: תשובות מפתיעות לשאלות בוערות

מעבר לאבחון נכון של העור ולהתאמת התכשירים שמכילים את הרכיבים שהוא באמת צריך, תעשיית הביוטי מקפלת בתוכה לא מעט מיתוסים מופרכים והבטחות שאינן מגובות מחקרית. לפניכם התשובות הבדוקות של ד"ר לנדאו ל־13 שאלות נפוצות:
1. אילו מרכיבים צריכים להימצא בקרם לחות איכותי? רצוי שיכיל פורמולה למלרית – כלומר כזאת המחקה את מבנה השומן־מים הטבעי של העור. ככלל, חשוב לחפש רכיבים משפעלים, כלומר המעודדים את העור לייצר בעצמו את הרכיבים שהוא זקוק להם, במקום רכיבי פלסטר המייצרים אפקט סינדרלה, כמו למשל חומרים המעודדים את הזוהר הטבעי של עור בריא במקום שבבי זהב המייצרים שכבה מנצנצת על פני העור.
2. האם מריחה של שמנים טבעיים כמו שמן רימונים, שמן חוחובה או שקדים תועיל לעור הפנים? שמנים טבעיים יסייעו לחיזוק השכבה הליפידית של העור ולחיזוק המחסום העורי, שהוא האחראי על היכולת של העור לאגור לחות בתוכו - וגם להגן עליו מפני חדירה של מזיקים. כדאי לוודא שמדובר בשמנים המכילים ריכוז גבוה של חומצה לינולאית (הידועה בשם אומגה 6). עם זאת, יש לזכור כי שמנים אינם מחזירים לחות, וזו בעצם המטרה הראשונית של תכשיר לחות.
3. האם מריחה של שמן פנים על עור רטוב יעילה לצורך החדרת לחות לעור? להרטיב את העור ולמרוח עליו וזלין זה בעצם לחזור לימי קליאופטרה הקדמונים. מעבר לכך שזה מאוד לא נוח, נוזל ומתמרח, יכולת הלחלוח של קומבינציה כזאת מוגבלת מאוד וצריך לחזור על המריחה בכל שעה. זו הסיבה שפורמולציות מודרניות מכילות הומוקטנטים (מחזיקי לחות) מתוחכמים ובנויות על אמולסיות למלריות.
4. מוצרי קוסמטיקה רבים כיום מכילים ויטמין C וויטמין E. האם הם יעילים? ויטמין C וויטמין E הם נוגדי חמצון. הם מסייעים לעור בחיזוק ההגנה הטבעית מפני חמצון מקרינת השמש ובכך מעכבים תהליכים של פוטואייג'ינג. ויטמין C גם הוכח כמסייע בייצור קולגן וכפועל לאחידות בגון העור.
"אין כל קשר בין חומצה היאלורונית שמוזרקת למילוי קמטים לזו שנמרחת על העור. חומצה היאלורונית כמרכיב קוסמטי היא לצורך לחות בלבד - היא איננה ממלאת קמטים או מעלימה אותם"
5. אילו חומרים כדאי שלא יהיו בתכשירי הקוסמטיקה שלי? רשויות רגולטוריות בעולם בודקות כל העת בטיחות של מרכיבים קוסמטיים חדשים וותיקים יותר, אבל קיימים גם טרנדים של "בעד ונגד". רצוי שתכשירי קוסמטיקה לא יכילו מרכיבים שלא הוכחו מחקרית כבעלי השפעה מיטיבה כלשהי. כך לדוגמה, רסיסי זהב ואבקת פנינים הם מרכיבים מיותרים. גם בישום וצבע הם לא בהכרח מרכיבים נחוצים.
6. יצרנים רבים מציינים שהתכשיר שלהם הוא "ללא פראבנים" בגלל מחקר שפורסם בעבר וטען שבגידולים של נשים שאובחנו עם סרטן השד נמצאו שאריות של פראבנים. למי לא מומלץ להשתמש בתכשירים המכילים פראבנים? פראבנים הם חומרים משמרים שנמצאים כמעט בכל תכשיר טיפוח, למעט שמנים. בשנים האחרונות עלתה השאלה אם החומרים האלה יכולים "לחקות" פעילות של אסטרוגנים ובכך להעלות את הסיכון לסרטן השד למשל. הנושא נבדק על ידי רשויות בריאות, כולל ה־FDA, וזה פסק חד־משמעית שרמת האסטרוגנים הטבעיים גבוהה בהרבה מזו שהפראבנים אולי יכולים להשרות ולכן לא מצא לנכון לפסול נוכחות של פראבנים בתכשירים קוסמטיים.
7. האם כדאי לגוון בין מוצרי הקוסמטיקה השונים כי "העור מתרגל אליהם"? אין שום הוכחה לצורך כזה. להפך, אצלנו אומרים - לא מחליפים סוס מנצח כל עוד הוא מנצח. צריך לזכור כי העור משתנה בהתאם לעונות השנה, לסטטוס הורמונלי, גיל וכו', וצריך להיות ערים לכך ומדי פעם לחזור לקלסיפיקציית באומן.
8. יש הטוענים שכדאי להשתמש יום אחד בתכשירים ״מקלפים״ כמו חומצות ויום אחר בתכשירים שמזינים את העור. האם זה נכון? זה נכון שאנחנו חווים כיום את "מגפת הקילוף", אבל קילוף אינו מטרה בפני עצמה. אסור לשכוח שהמטרה היא שיפור במראה העור ובריאותו. קילוף מצד אחד מסדר טוב יותר את שכבות האפידרמיס, ומצד שני פוגע בתפקוד מחסום האפידרמיס (מה שמגן עלינו מאובדן מים ומכניסת מיקרואורגניזמים ואלרגנים). לכן לא מומלץ לפעול לפי "יום מקלפים ויום מלחלחים ומזינים" אלא חייבים לעשות את שניהם במקביל.
9. האם באמת כדאי לשתות הרבה מים כי הם מרווים את העור מבפנים? אי אפשר ללחלח את העור על ידי שתיית מים. כדי להרוות את העור יש למרוח תכשיר לחות המתאים למאפייניו.
10. האם תכשירי קוסמטיקה שמכילים חומצה היאלורונית אכן יעילים למניעת קמטים ולהחלקת קמטים? חומרים הומוקטנטיים, שחומצה היאלורונית היא רק דוגמה אחת להם, הם חומרים הסופחים אליהם מולקולות מים במשקל רב יותר מהמשקל שלהם עצמם. הם מתפקדים כמו ספוג - סופחים ומחזיקים. זהו גם אחד מתפקידיה של החומצה ההיאלורונית בטבע כשמדובר בעור, לעומת קולגן שבאופן טבעי אחראי על האלסטיות ועל החלקות של העור. עור רווי בלחות נראה תפוח ומלא יותר, אך כל הקמטים עדיין שם. ואל תתבלבלו – אין כל קשר בין חומצה היאלורונית שמוזרקת למילוי קמטים לזו שנמרחת על העור. חומצה היאלורונית כמרכיב קוסמטי היא לצורך לחות בלבד - היא איננה ממלאת קמטים או מעלימה אותם.
"ככלל, תמיד כדאי לחפש רכיבים המעודדים את העור לייצר בעצמו את הרכיבים שהוא זקוק להם במקום רכיבי 'פלסטר' המייצרים אפקט סינדרלה. למשל, העדיפו חומרים המעודדים את הזוהר הטבעי של עור בריא במקום שבבי זהב המייצרים שכבה מנצנצת על פני העור"
11. מהו הטיפול האופטימלי לטיפוח עור הצוואר? עור הצוואר עדין ודק יותר מעור הפנים ודל יותר בטפולות העור (משם בא השומן של העור). ככזה הוא מגיב פחות טוב להתערבויות אגרסיביות ומרכיבים פעילים מאוד. אני מציעה להתייחס לעור הצוואר כ"עור רגיש" בקלסיפיקציית באומן.
12. האם אנו צריכים קרם עיניים ייעודי? אם כן, אילו רכיבים צריכים להיות בו? גם עור העיניים עדין ודק יותר מעור הפנים, ולכן הטיפול בו צריך להיות בעיקר של תמיכה ולחלוח. יש להיזהר משימוש בחומרים פעילים במיוחד בשל הקרבה לעין, ובעת המריחה מומלץ להישאר עד מרחק של סנטימטר ממפתח העין.
13. האם קולגן בבליעה מעכב את הזדקנות העור? מדובר בהידרוליזט של קולגן (מפורק לשרשראות קטנות מאוד). יש כמה עבודות שמראות יעילות מסוימת ולכן כדאי לנסות, בייחוד אם רוצים לשפר את עור הגוף. לשיפור עור הפנים יש שיטות יעילות בהרבה.
לכתבה זו התפרסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של Ynet לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.
The Butterfly Button