התרופה האנטי-ויראלית של פייזר מסתמנת כיעילה גם נגד זן האומיקרון: כך עולה משלושה מחקרי מעבדה שערכה חברת פייזר. המחקרים עדיין לא עברו בקרת עמיתים ולא פורסמו בעיתונות המדעית.
על פי פרסומי פייזר, במחקרי המעבדה נמצא שהמרכיב העיקרי של התרופה, נירמטרלביר, פעל היטב בעיכוב זן האומיקרון. מנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, כבר התבטא בעבר ואמר כי התרופה אמורה לפעול גם נגד וריאנטים חדשים. "הנתונים החדשים מצביעים על כך שהטיפול הפומי שלנו נגד קורונה יכול להיות כלי חשוב ויעיל במאבק המתמשך נגד הנגיף ההרסני והזנים מעוררי הדאגה, ובהם האומיקרון המידבק", אמר מיקאל דולסטן, המדען הראשי של פייזר.
קראו עוד:
באחד המחקרים, חוקרי פייזר בדקו את המרכיב נירמטרלביר, הפועל נגד האנזים פרוטאז, לו זקוק נגיף הקורונה כדי ליצור עותקים חדשים. נירמטרלביר חסם את האנזים באומיקרון, באופן דומה לפעילות שלו בזן הקודם, דלתא.
המדען הראשי של פייזר: "הנתונים החדשים מצביעים על כך שהטיפול הפומי שלנו נגד קורונה יכול להיות כלי חשוב ויעיל במאבק המתמשך נגד הנגיף ההרסני והזנים מעוררי הדאגה, ובהם האומיקרון המידבק"
במחקר מעבדה שני נמצא שהפעילות האנטי-ויראלית שהתקבלה נגד אומיקרון הייתה זהה לפעילות נגד הזנים בטא ודלתא. המחקר השלישי, שבוצע על ידי חוקרי בית הספר לרפואה בבית החולים הר סיני בניו יורק, מדד את יעילות נירמטרלביר נגד אומיקרון וזנים אחרים, ומצא כי יש צורך בריכוז דומה של התרופה כדי לחסום גם את זן האומיקרון.
1 צפייה בגלריה
פקסלוביד
פקסלוביד
פקסלוביד. נמצא שהפעילות האנטי-ויראלית שהתקבלה נגד אומיקרון הייתה זהה לפעילות נגד הזנים בטא ודלתא
(צילום: AFP PHOTO / Pfizer)
בינתיים בישראל, ממשיכות קופות החולים במתן התרופות האנטי-ויראליות של פייזר ושל מרק (MSD) לאלפי חולי קורונה שנמצאים בסיכון גבוה למחלה קשה ולתמותה. התרופות ניתנות בעיקר לחולים הסובלים מדיכוי חיסוני, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, מחלות ריאה כמו אסתמה ו-COPD ומחלות לב.
הפקסלוביד של פייזר הראתה במחקרים יעילות גבוהה במניעת תחלואה קשה, ואכן מנתונים של מכבי שירותי בריאות עד כה, מצבם של 74% מהמטופלים בה השתפר, רובם בתוך שלושה ימים מתחילת הטיפול. 850 חולי קורונה במכבי טופלו עד כה בתרופה האנטי-ויראלית של פייזר. סקר שערכה הקופה מראה כי 74% מהמטופלים חשו בשיפור לאחר הטיפול התרופתי, 25% לא חשו שינוי, ורק בקרב אחוז אחד מהמטופלים דווח על החמרה במצב. התרופה של MSD, שהגיעה לארץ לפני מספר ימים, הראתה יעילות נמוכה יותר של כ-30% במניעת תחלואה קשה. אולם בניגוד לפקסלוביד, שאסורה לשימוש עם רשימה ארוכה של תרופות, את זו של MSD ניתן לתת במקביל למרבית התרופות הקיימות.

פייזר מעדכנת את החיסון לאומיקרון

במקביל, ממשיכה פייזר להיערך לקראת הפצת החיסון המעודכן נגד אומיקרון. בחברה מקווים להגיש את הבקשה לאישור ה-FDA בחודש מרץ הקרוב, ועדיין לא פרסמו את תוצאות המעבדה. יחד עם זאת, המנכ"ל אלברט בורלה אמר כי מדינות רבות כבר הזמינו אספקה של החיסון המעודכן, אשר צפוי להחליף את החיסונים הקיימים של פייזר. על פי ההערכות, פייזר תעדכן הן את תרכיבי המבוגרים והן את אלו של הילדים.
נזכיר כי תוצאות ראשוניות של מחקר שנערך לאחרונה במרכז הרפואי שיבא לבדיקת יעילות החיסון הרביעי נגד הקורונה, מעלות כי המתחסנים אומנם פיתחו רמות נוגדנים גבוהות יותר לאחר קבלת החיסון, אבל יעילותם נגד זן האמיקרון היא חלקית בלבד. "החיסון הזה טוב לזנים הקודמים, לא לאומיקרון", ציינה פרופ' גילי רגב-יוחאי, מובילת המחקר, ובשיבא מסרו: "אנו ממשיכים לעקוב אחרי התפתחות ההגנה מהחיסונים לאורך זמן".