מעבר לחיסונים, התרופות החדשות לחולי קורונה בסיכון, שהגיעו לאחרונה לישראל, מעניקות מעטפת הגנה נוספת נגד הידרדרות במחלה. אם חיפשנו הוכחות ליעילותן של תרופות אלו, קיבלנו אותן אתמול (ב') בסקר שערכה מכבי שירותי בריאות בקרב משתמשי פקסלוביד, התרופה האנטי-ויראלית של פייזר נגד קורונה. על פי נתוני הקופה, 74% מהמטופלים בה חשו בשיפור לאחר הטיפול התרופתי, 25% לא חשו שינוי, ורק בקרב אחוז אחד מהמטופלים דווח על החמרה במצב. 850 חולי קורונה במכבי טופלו עד כה בפקסלוביד.
עם הגעת משלוח התרופה האנטי-ויראלית של חברת Merck (הפועלת בישראל תחת השם MSD), הושלמה מעטפת ההגנה השנייה נגד הקורונה. תרופות אלו, יחד עם החיסונים, אמורות לסייע בבלימת המגפה ובהגנה על החולים. איך מתבצע הטיפול, כיצד התרופות פועלות בגוף? איך מחליטים בקופות מי יקבל מה ומה עוד צריך לדעת עליהן?
קראו עוד:

למי מיועדות התרופות?

התרופות מיועדות לחולי קורונה הנמצאים בתחילת המחלה ובסיכון לפתח סיבוכים, ובהם חולים הסובלים מדיכוי חיסוני, השמנת יתר, לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות ריאה ולב. התרופה של פייזר מותרת לשימוש מגיל 12 ומשקל גוף של 40 קילוגרמים לפחות, בעוד התרופה של MSD מותרת לשימוש מגיל 18 ומעלה.

איך מקבלים מרשם לתרופות?

קופות החולים שולחות את התרופות לביתם של חולי קורונה חדשים הנמצאים בסיכון לפתח סיבוכים. מחשבי הקופות מאתרים את חולי הקורונה שבסיכון מייד עם האבחון, ורופא קורונה או הרופא המטפל יוצרים קשר עם החולה ודואגים להעביר אליו את התרופה המתאימה.

איך קובעים איזו תרופה לנפק?

התרופות ניתנות בהתאם למצבו של החולה והרקע שלו. בעדיפות גבוהה ניתנת התרופה של פייזר, לאור התוצאות המצוינות שהתגלו במחקר שלה במניעת מחלה קשה. עם זאת, התרופה של פייזר אסורה לשימוש בשילוב עם תרופות רבות, ובמקרים כאלה ניתנת לחולה התרופה של MSD.

האם חייבים ליטול את התרופה?

חוק זכויות החולה מעניק לכל חולה אוטונומיה על גופו ולכן לא מוטלת חובה כלשהי על חולים ליטול את התרופות. בסקר שהוזכר בתחילת הכתבה, שערכה מכבי שירותי בריאות בקרב המטופלים, נמצא כי אחוז המסרבים לשימוש בתרופה מבין המטופלים שנמצאו מתאימים לטיפול, עומד על כ-25%.

האם אפשר לרכוש באופן פרטי תרופה נגד קורונה?

לא. התרופות ניתנות במרשם על ידי מרכזי הקורונה של קופות החולים.

האם התרופות מונעות הדבקה?

לא. הן מיועדות לעכב את הנגיף שכבר חדר לגוף. הדרך היחידה למנוע הדבקה היא באמצעות החיסונים.
1 צפייה בגלריה
התרופות של MDS (מימין) ופייזר אמורות לעכב את נגיף הקורונה שחדר לגוף ולמנוע ממנו להשתכפל ולעורר את התהליכים הדלקתיים הקשים המביאים לאשפוזים
התרופות של MDS (מימין) ופייזר אמורות לעכב את נגיף הקורונה שחדר לגוף ולמנוע ממנו להשתכפל ולעורר את התהליכים הדלקתיים הקשים המביאים לאשפוזים
התרופות של MDS (מימין) ופייזר אמורות לעכב את נגיף הקורונה שחדר לגוף ולמנוע ממנו להשתכפל ולעורר את התהליכים הדלקתיים הקשים המביאים לאשפוזים
(צילום: רויטרס, AFP PHOTO / Pfizer)

פקסלוביד: איך פועלת התרופה של פייזר?

התרופות של פייזר ו-MSD אמורות לעכב את נגיף הקורונה שחדר לגוף ולמנוע ממנו להשתכפל ולעורר את התהליכים הדלקתיים הקשים המביאים לאשפוזים. פקסלוביד של פייזר שייכת לקבוצת תרופות אנטי-ויראליות המכונה מעכבי פרוטאז, החוסמות אנזים שנגיף הקורונה זקוק לו כדי להתרבות. התרופה ניתנת יחד עם תרופה אנטי-ויראלית ותיקה יותר בשם ריטונאוויר והטיפול המשולב חוסם מנגנונים שונים בפעילות נגיף הקורונה, המונעים ממנו מלחדור לגרעין התא ולנצל את החומר הגנטי בדנ"א לבניית נגיפים נוספים. בשורה התחתונה, הטיפול האנטי-ויראלי חוסם את יכולתו של הנגיף להשתכפל, להרוס איברים בגוף ולהדביק אחרים.

כיצד מתבצע הטיפול?

הטיפול מורכב משתי תרופות אנטי-ויראליות הניתנות במשולב: שתי טבליות של התרופה נירמטרלוויר וטבלייה אחת של התרופה ריטונאוויר. הן נלקחות יחד פעמיים ביום למשך חמישה ימים - בסך הכול 30 טבליות. הטיפול אסור לשימוש מעל חמישה ימים. הגלולות משובצות על משטח אלומיניום כששתי טבליות של נירמטרלוויר, שצבען ורוד, משובצות לצד טבלייה אחת של ריטונאוויר, שצבעה לבן, כך שיהיה נוח לזכור לקחת את כל השלוש יחד בכל פעם, בבוקר ובערב.
את הטבליות יש לבלוע בשלמותן, ואסור ללעוס, לחצות או לכתוש אותן. מותר לבלוע את הגלולות עם או בלי מזון. אם מחמיצים מנה של פקסלוביד בטווח של שמונה שעות ממועד הנטילה הרגיל, יש ליטול אותה מיד כשנזכרים. אם מפספסים מנה וחלפו יותר משמונה שעות, יש לדלג על המנה שנשכחה וליטול את המנה הבאה במועד הרגיל. בכל מקרה, אסור ליטול שתי מנות פקסלוביד (כלומר 6 טבליות) בו-זמנית.

מה הראה המחקר על התרופה?

במחקר של פייזר נבדקו 1,219 חולים שאובחנו עם מחלת קורונה קלה עד בינונית, ושהיו בעלי לפחות גורם סיכון אחד לפתח מחלה קשה, כמו השמנת יתר או גיל מבוגר. מהמחקר נמצא כי 0.8% מאלה שקיבלו את התרופה של פייזר בתוך שלושה ימים מהופעת התסמינים, אושפזו, ולא היה אף מקרה מוות עד 28 ימים לאחר הטיפול. מנגד, בקרב קבוצת הפלצבו שקיבלה תרופת דמה ללא חומר פעיל, אושפזו 7% מהחולים ונמנו שבעה מקרי מוות.
השיעורים היו דומים גם בחולים שטופלו בתוך חמישה ימים ממועד הופעת התסמינים: 1% מקבוצת המטופלים בתרופה האנטי-ויראלית של פייזר אושפזו ואיש מהם לא מת, לעומת 6.7% בקבוצת הפלצבו שכללה עשרה מקרי מוות. בחישוב סופי הממצאים הראו כי הטיפול מפחית ב-89% את הסיכון לאשפוז או למוות במבוגרים הנמצאים בסיכון לפתח מחלה קשה.

מהן תופעות הלוואי מהטיפול?

תופעות הלוואי האפשריות של פקסלוביד כוללות פגיעה בחוש הטעם, שלשולים, לחץ דם גבוה וכאבי שרירים. שימוש בתרופה במקביל לתרופות מסוימות אחרות או בחולי HIV וחולי כבד עלול לגרום לתופעות לוואי קשות ולכן דורש משנה זהירות.

מי אינו יכול לקבל את הטיפול?

ישנה רשימה ארוכה של תרופות האסורות לשימוש יחד עם פקסלוביד, זאת משום שלתרופה אינטראקציה עם אנזים בשם CYP3A4 הנמצא בעיקר בכבד ובמעיים. המרכיב ריטונאוויר שבפקסלוביד הוא מעכב חזק של אנזים זה וכתוצאה מכך הוא מפחית את סילוקן מהגוף של תרופות רבות המתפנות מהגוף באמצעות האנזים. התוצאה עלולה להגביר את ריכוז התרופות בגוף ולגרום לתופעות לוואי חמורות. לכן, לפני נטילת התרופה יש לעדכן את הרופא המטפל בתרופות שאתם מקבלים. בנוסף, אין מידע מהמחקר שערכה פייזר על נשים בהיריון ונשים מיניקות, לפיכך אלה צריכות להיוועץ עם הרופא המטפל ולשקול את הסיכונים האפשריים והמידע המוגבל בנושא.

מולנופיראוויר: איך פועלת התרופה של MSD?

התרופה מולנופיראוויר (ובשמה המסחרי Lagevrio) הייתה הראשונה שקיבלה את אישור ה-FDA בתחילת החודש שעבר לאחר התלבטויות קשות, משום שרמת ההגנה מפני סיבוכי הקורונה בקרב המטופלים בתרופה הייתה נמוכה יחסית ועמדה על כ-30% בלבד (בהשוואה לתרופה של פייזר, שהראתה רמת הגנה הקרובה ל-90% מסיבוכי הקורונה). תרופה זו מונעת מנגיף הקורונה להשתכפל באמצעות החדרת טעויות לתוך הקוד הגנטי של הנגיף.

כיצד מתבצע הטיפול?

מדובר בטיפול קל שבו נלקחות ארבע קפסולות של 200 מיליגרם כל אחת, בתדירות של פעמיים ביום, במשך חמישה ימים - 40 טבליות בסך הכול. גם טיפול זה, כמו התרופה של פייזר, יש להתחיל בתוך כחמישה ימים מתחילת המחלה.

מה הראה המחקר על התרופה?

הניסוי של חברת התרופות כלל 775 חולי קורונה שחולקו לשתי קבוצות, האחת קיבלה את המולנופיראוויר והאחרת שימשה קבוצת בקרה שקיבלה קפסולה ללא חומר פעיל (פלצבו). עיבוד הממצאים הראה כי הטיפול הביא להפחתת הסיכון לאשפוזים ותמותה אצל החולים ב-30%. ממצא זה היה נמוך יותר מהנתונים הראשוניים שהציגה החברה, לפיהם התרופה מגינה מפני מחלה קשה ותמותה ב-50%. בעיה נוספת שעמדה בפני מקבלי ההחלטות הייתה העובדה שהתרופה נבדקה בעידן הדלתא, וכי ככל הנראה מרבית הנבדקים היו מחוסנים, כך שלא ניתן היה לבדוק את מידת יעילות התרופה אצלם.

מהן תופעות הלוואי?

במקרים מסויימים עלולות להופיע תופעות לוואי כלליות, כמו חולשה, בחילות, שלשולים, כאבי בטן ועייפות.

למי אסור להשתמש בתרופה?

ניסויים בבעלי חיים העלו חשש כי התרופה עלולה לגרום לפגיעה בעובר ובעצם, ולפיכך מומלץ שלא ליטול את התרופה במהלך היריון. התרופה אינה מומלצת גם במהלך ההנקה. בניגוד לפקסלוביד, העלולה לגרום לתופעות לוואי בשילוב תרופות רבות, יתרונה של המולנופיראוויר היא שלא נמצאו אינטראקציות בינה לבין נטילת תרופות אחרות.
הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים והכתב הרפואי של ynet