שנת הלימודים האקדמית מלווה בישיבה ממושכת בהרצאות, בספריה וגם מול המחשב בבית, ישיבה שמגיעה לשיאה בלימודים למבחני הסמסטר. תקופת הלימודים, בדומה למסגרות עבודה רבות, מאופיינת במינימום פעילות פיזית, ומלווה אותה תופעת "יושבנות יתר" שהולכת וצוברת תאוצה. מצב זה גורם ליותר ויותר אנשים ובכללם גם סטודנטים, לשבת ברציפות, לא להזיז את גופם מספיק ולכן לסבול יותר מבעיות גב וממחלות בשל צורת הישיבה והיציבה שלהם.
קראו עוד:
צריך לזכור שהגב ועמוד השדרה שלנו הם שמאפשרים לנו להתהלך ולתפקד בעולם שמחוץ למסך ללימודים ולכן חשוב להקפיד על ישיבה נכונה. הנה כמה עצות ותרגילים מעולם האוסטאופתיה והכירופרקטיקה, שכל אחד יכול לאמץ גם בתקופת המבחנים, כדי לסיים את הלימודים גם משכילים וגם בריאים.
4 צפייה בגלריה
כאבי גב
כאבי גב
תקופת הלימודים מאופיינת במינימום פעילות פיזית, ומלווה אותה תופעת "יושבנות יתר" שהולכת וצוברת תאוצה
(צילום: shutterstock)

לשבת נכון יותר: שלושה כללים

יש לוודא שהאגן מונח על משטח הכיסא בגובה הברכיים. כאשר משטח הישיבה של האגן גבוה יותר, נוצר לחץ על שרירי הירך האחורי, המוביל ללחץ על כלי דם ומערכת העצבים שלבסוף יתבטאו בכאבים בגפיים ובגב התחתון.
אחרי שהצבתם את האגן על משטח בגובה נכון, התמקדו בתנוחת הראש. תמיד נשאף לכך שהראש יהיה מונח ממש מעל לעצם הזנב, כך שעמוד השדרה נשאר זקוף. יציבה כזו מאפשרת לכל העקומות של הגב לפזר את הלחץ מהישיבה באופן אחיד ומרבי.
עכשיו, כשאתם יושבים זקוף, אפשר להתרכז בחומר, אך לא סיימנו. השרירים סביב השלד אוהבים תנועה, ואם לא תקפידו לנוע מספיק - תחוו בעיות ובהן כאבים שונים, ירידה בחילוף החומרים, עייפות ואף מחלות שונות. לכן, חשוב מדי פעם לעשות מתיחות לשרירים הצידיים, הקדמיים והאחוריים ולקבוע זמן ייעודי שבו קמים מהמסך ומחלצים עצמות.

שלושה תרגילים לסטודנטים שקדנים

במהלך הלימודים, ובעיקר ליד השולחן והמחשב, תוכלו לאמץ את שלושת תרגילי המתיחה הבאים:
1. מתיחות בישיבה – התרגיל עוזר לשחרר לחץ בחוליות של עמוד השדרה ובכתפיים ונותן פתרון גם למי שמתעקש לא לקום מהכיסא. שימו את שתי הידיים על השכמות (מתחת לכתפיים), ואז בעזרת יד אחת תפסו את המרפק של היד הנגדית ומתחו אותה כלפי מטה. אחר כך החליפו ידיים.
4 צפייה בגלריה
תרגילים לגב בתקופת הלימודים
תרגילים לגב בתקופת הלימודים
פתרון גם למי שמתעקש לא לקום מהכיסא
(צילום: ד"ר משה גרנות)
2. מתיחה לגב – הרחיקו את הכיסא מהשולחן, הניחו את הידיים על קצה השולחן, התכופפו והימתחו.
4 צפייה בגלריה
תרגילים לגב בתקופת הלימודים
תרגילים לגב בתקופת הלימודים
מתיחה לגב
(צילום: ד"ר משה גרנות)
3. "להריח את הדאודורנט" – שימו יד מעל לראש ועד לעורף ואז בצעו מתיחה כשהראש מוטה קצת כלפי מטה ומסתכל לעבר בית השחי.
4 צפייה בגלריה
תרגילים לגב בתקופת הלימודים
תרגילים לגב בתקופת הלימודים
להריח את הדאודורנט
(צילום: ד"ר משה גרנות)
אחרי שסיימתם להימתח, חשוב לשמור על הבריאות ועל אורח חיים שמיטיב עם גופכם לאורך זמן. מצאו את הזמן לעסוק בפעילות גופנית, וכן זמן לשינה איכותית.
הכותב הוא רכז תחום אוסטאופתיה ב"כללית רפואה משלימה"; צילומים באדיבות ד"ר משה גרנות