סוכנות המחקר הבינלאומית לסרטן (IARC) של ארגון הבריאות העולמי תכריז בעוד כשבועיים שאספרטיים - הממתיק המלאכותי הפופולרי בעולם - הוא "גורם אפשרי לסרטן בבני אדם". הפרסום הזה כבר מחולל סערה בעולם בשל החשש שמוצרי דיאט שאותם צרכו כארבעה עשורים מאות מיליוני בני אדם עלולים להזיק ואף לסרטן. מה משמעות ההכרזה הצפויה, עד כמה דיאט אכן מסוכן והאם יש צורך בבדיקות מקדימות? שאלות ותשובות.
עוד בנושא זה:
מהו אספרטיים? מדובר בממתיק מלאכותי פופולרי שנמצא במשקאות דיאט (או זירו), מסטיק לעיסה, יוגורט ומוצרי מזון, תחליפי סוכר ומוצרי מזון אחרים. החומר התגלה לראשונה בשנת 1965 על-ידי הכימאי האמריקני ג'יימס שלאטר וטעמו מתוק פי 200 מסוכר. מסיבה זו, די בכמות מזערית שלו כדי להשיג טעם זהה לסוכר. האספרטיים אושר לשימוש ב-1974 על-ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני ה-FDA לשימוש כממתיק מלאכותי במזון.
2 צפייה בגלריה
קולה זירו פפסי זירו
קולה זירו פפסי זירו
קולה זירו ופפסי זירו מכילים אספרטיים
(צילום: shutterstock)
מדוע האספרטיים הפך לכה פופולרי? למרות מתיקותו רבת העוצמה, האספרטיים כמעט חסר ערך קלורי ולא מותיר טעם לוואי כמו ממתיקים אחרים דוגמת סכרין.
מה צפוי ארגון הבריאות העולמי להודיע? על פי פרסום בסוכנות הידיעות רויטרס, הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן, ששייכת לארגון הבריאות העולמי, צפויה לקשור באופן רשמי בין צריכת אספרטיים לסרטן, תחת קטגוריה הנקראת 2B שמשמעותה: "יש כמה ראיות שהחומר עלול לגרום לסרטן בבני אדם". עם זאת, הקישור הזה רחוק מלהוביל להכרעה כלשהי כיוון שתחת אותה קטגוריה כלולים חומרים אחרים שנמצאים עד היום בשימוש, כולל חומרי צבע שונים, עופרת, תדרי רדיו, ואפילו תמצית אלוורה.
האם ההודעה מבוססת על מחקר חדש? ככל הנראה לא. מומחי זרוע מחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי סקרו ספרות ענפה בנושא ולא ביצעו מחקר חדש. ההצהרה תתבסס ככל הידוע על מחקרים שכבר פורסמו בשנים האחרונות והאירו את הסכנות בשימוש באספרטיים.
"עד היום לא הונחו יצרנים להוסיף אזהרות על מוצרי מזון אחרים כמו בשר אדום שנמצאים באותה קטגוריית סיכון – 2B. לזרוע המחקר וגם לארגון הבריאות העולמי גם אין סמכות לאכוף החלטה שכזו, והיא נתונה לשיקול הרגולטורים במדינות השונות"
אז מה הבסיס להצהרה? ארגון הבריאות העולמי והסוכנות לחקר הסרטן טרם פרסמו את פרוטוקול ההחלטה המלא, אולם על פי הידוע עד כה המומחים התבססו על 7,000 פרסומים שכללו 1,300 מחקרים בבעלי חיים ובבני אדם. הוועדה עדיין לא מסרה אילו גידולים נמצאו בשכיחות גבוהה יותר בקרב צרכני אספרטיים, או מה הכמות הגבולית שמגבירה את הסיכון.
האם מוצרי דיאט צפויים לכלול אזהרה מפני סרטן? עד היום לא הונחו יצרנים להוסיף אזהרות שכאלה על מוצרי מזון אחרים כמו בשר אדום שנמצאים באותה קטגוריית סיכון – 2B. לזרוע המחקר וגם לארגון הבריאות העולמי אין סמכות לאכוף החלטה שכזו, והיא נתונה לשיקול הרגולטורים במדינות השונות, למשל ה-FDA בארצות הברית. יש להניח שכל ניסיון לכלול אזהרת סרטן על מוצרי דיאט ייתקל בהתנגדות עזה מצד תעשיית המשקאות הקלים והממתיקים. לפיכך, ההכרזה לא צפויה כנראה להוביל לשינוי כלשהו, אלא אם יימצאו ראיות חותכות חד-משמעיות שיקשרו בין אספרטיים לסרטן בבני אדם.
2 צפייה בגלריה
אספרטיים תחליף סוכר סוכרזית
אספרטיים תחליף סוכר סוכרזית
אספרטיים נמצא גם בשקיות ממתיקים למשקאות
(צילום: shutterstock)
כמה אספרטיים בטוח לצרוך? לפי בסיס המידע הקיים, ההמלצות לצריכה יומית בטוחה של אספרטיים נעות בגבולות של עד 50 מ"ג לק"ג משקל גוף ביממה. כלומר, לאדם ששוקל 60 ק"ג מומלץ שלא לצרוך יותר מ-3,000 מ"ג אספרטיים ליממה. כמות הממתיק בפחית ממוצעת של דיאט קולה היא 180 מ"ג. דהיינו, כדי לעבור את הכמות היומית המקסימלית צריך לצרוך יותר מ-16 פחיות דיאט ביממה.
פרופ' אבישי אליס: "אספרטיים הוא חומר סינתטי ומרכיבים מעובדים לא מומלצים באופן גורף, אולם יידרשו עוד מחקרים והבהרות עד שאפשר יהיה לקבוע דעה נחרצת. ללא קשר, ממתיקים מלאכותיים אינם מומלצים והמושג דיאט מטעה"
מה אומר משרד הבריאות בישראל? משרד הבריאות מסר בתגובה כי צוותיו ילמדו את הדוח ומסקנותיו ויפעלו ככל שיידרש: "משרד הבריאות מזכיר וממליץ כי הדרך הטובה לשמור על בריאות ולהימנע מסיכונים מיותרים, היא להימנע לחלוטין ממשקאות ממותקים, בסוכר או בממתיקים מלאכותיים, ולהימנע ממזון מעובד".
האם יש סיבה להיכנס לבהלה ולבצע בדיקות רפואיות לגילוי סרטן? "אין צורך להיכנס לפאניקה ובוודאי שלא לבצע בדיקות מיוחדות לגילוי סרטן גם למי שצרך דיאט", אומר ל-ynet הפרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית בישראל, "אספרטיים הוא חומר סינתטי ומרכיבים מעובדים לא מומלצים באופן גורף, אולם באשר לאספרטיים יידרשו עוד מחקרים והבהרות עד שאפשר יהיה לקבוע דעה נחרצת. ללא קשר, ממתיקים מלאכותיים אינם מומלצים והמושג דיאט מטעה. אנשים תולים תקוות שווא בשימוש במוצרי דיאט שעד היום לא הוכח שתורם משמעותית לירידה במשקל. כמו תמיד, אנחנו ממליצים על תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית כדרך הטובה ביותר למשקל תקין".