יממה לאחר שהחלו לחסן בישראל את מדוכאי החיסון בעקבות החלטת משרד הבריאות להתיר לקופות ולבתי החולים לעשות זאת – נמשך הוויכוח בישראל ובעולם סביב הצורך במתן מנה שלישית ככלל. בתוך כך, בתום פגישה עם נציגי חברת פייזר, הודיעו הלילה (ג') גורמים רשמיים ברשויות הבריאות בארה"ב כי הם מבהירים שאמריקנים שחוסנו פעמיים אינם נזקקים למנת דחף (בוסטר) של החיסון.
קראו עוד:
הודעת הרשויות מגיעה לאחר בקשת החברה בשבוע שעבר לאישור לחסן במנת חיסון שלישית עבור מי שהתחסן פעמיים, וזאת בין היתר בעקבות נתוני משרד הבריאות שנחשפו לראשונה ב-ynet על פיהם רמת ההגנה מפני הדבקה ירדה לכ-64 אחוזים. עם זאת, רמת ההגנה של החיסון מפני מחלה קשה ואשפוז נותרה גבוהה מאוד ועומדת על 93 אחוזים. יש לציין כי נגד נתוני המשרד נמתחה ביקורת חריפה בישראל ובעולם באשר למהימנותם.
בפייזר אמרו כי "גם חברת פייזר וגם הממשל האמריקני חשים דחיפות בהקדמת נגיף הקורונה ואנו מסכימים שהנתונים המדעיים יכתיבו את הצעדים הבאים בהליך הרגולטורי שגם אנחנו מקפידים עליו". גם בארגון הבריאות העולמי לא תומכים כעת במתן חיסון שלישי עד לעיבוד נתונים נוספים.
1 צפייה בגלריה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
מתחסנים במנה השלישית לקורונה
בארגון הבריאות העולמי לא תומכים. חיסון שלישי
(צילום: AFP)

בישראל: התלבטות מול רצון להגן מהתפשטות נוספת

בישראל, כאמור, הדעות חלוקות. "אני באופן עקרוני מאמין שלא יהיה מנוס ויהיה צורך לתת את את החיסון השלישי לקבוצת האוכלוסייה בסיכון גבוה ולהתחיל איתם ולו בשל העובדה שרואים עלייה במספר החולים המחוסנים שהתחסנו וגם רואים מקרי תמותה", אומר פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית. "ההמלצה של ה-CDC וה-FDA אומרת שאין צורך בשלב זה לחסן בחיסון שלישי, אך אנחנו נמצאים במקום אחר בהשוואה לארה"ב כי אנחנו בין הראשונים בעולם שהתחלנו לחסן ושם אחוז ניכר מהאוכלוסייה כלל לא התחסנו ולכן ברור שהגישה שלהם לנושא החיסון השלישי היא נכונה לארה"ב אבל היא לא בהכרח נכונה לנו.
"בסופו של דבר אם נחסן היום או בעוד שלושה חודשים זה לא עקרוני, בעיקר כשאנחנו רואים עלייה בשיעור התחלואה. נכון שאין מספיק נתונים, אבל בפנדמיה אנחנו לא תמיד יכולים לעשות מחקרים תוך כדי הליכה, ולפעמים צריך להסתכל על המציאות ולשקול את מתן החיסון השלישי. אנחנו יודעים שהחיסון הזה הוא חיסון בטוח ואני לא חושב שייגרם נזק ממתן חיסון שלישי. אם מספר המקרים יעלה לאלפי מקרים אז ברור שגם שיעור התמותה יעלה. אני יודע שבשלב זה אני במיעוט, אבל אני מסתכל על המציאות ולא רק על המחקרים".
ד"ר דודי דביר: "אני מאוד מתלבט לגבי העניין הזה, אנחנו בדרך כלל לא פועלים כאשר חסר לנו מידע וזה המצב כרגע. אנחנו פועלים רק על סמך מידע ראשוני ולכן, מצד אחד אני יודע שאין הרבה סיכון במתן החיסון אבל לא בטוח שיש תועלת. לגבי כלל האוכלוסייה, אני לא בטוח שיש מקום כרגע לתת את החיסון"
"היה דיון בצט"מ (צוות הטיפול במגפות, א.י.) ובוועדה המייעצת לכלל האוכלוסייה, לאוכלוסיית הקשישים ולמדוכאי החיסון", אומר ד"ר דודי דביר, ראש אגף רפואה ראשונית במאוחדת. "כרגע אין אינדיקציות שהחיסון יהיה יעיל על כלל האוכלוסייה או על המבוגרים. לגבי מדוכאי החיסון, יש עדויות בעניין אך עדיין אין לנו הוכחה שאכן החיסון הזה מגן על האנשים. אנחנו לא מדברים חיסון שעשו לו התאמה לזן דלתא, אלא אותו חיסון. הבסיס למחשבה היה שרואים ירידה ברמת הנוגדנים לאחר החיסון ואצל מדוכאי חיסון רבים כלל לא היו נוגדנים.
"עדיין חסר לנו מידע בנושא ולא סתם אנחנו הראשונים בעולם שנותנים את המנה השלישית. אנחנו יודעים שזה לא עושה הרבה תופעות לוואי ובהחלט האוכלוסייה של מדוכאי החיסון נמצאת בסיכון, בייחוד עכשיו כשיש את העלייה הגדולה בתחלואה. באופן אישי אני מאוד מתלבט לגבי העניין הזה, אנחנו בדרך כלל לא פועלים כאשר חסר לנו מידע וזה המצב כרגע. אנחנו פועלים רק על סמך מידע ראשוני ולכן, מצד אחד אני יודע שאין הרבה סיכון במתן החיסון אבל לא בטוח שיש תועלת. לגבי כלל האוכלוסייה, אני לא בטוח שיש מקום כרגע לתת את החיסון".
פרופ' ציון חגי: "בסופו של דבר אם נחסן היום או בעוד שלושה חודשים זה לא עקרוני, בעיקר כשאנחנו רואים עלייה בשיעור התחלואה. נכון שאין מספיק נתונים אבל בפנדמיה אנחנו לא תמיד יכולים לעשות מחקרים תוך כדי הליכה ולפעמים צריך להסתכל למציאות ולשקול את מתן החיסון השלישי"
ד"ר טל ברוש, מזכיר הצט"מ ומנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד: "עוד לא ראיתי מספיק נתונים שיתמכו בהמלצה הזו. אין לי התנגדות משמעותית אך אני לא רואה את הנתונים שיצדיקו. כלומר, על מנת שזה יקרה, צריך שני קריטריונים. הראשון הוא לראות שיש בעיה כרגע ביעילות של החיסון שאנשים קיבלו ושמשהו לא עובד טוב. הדבר השני זה להשתכנע שמתן מנה שלישית ישפר את זה. לגבי העניין הראשון מצטברים נתונים שמראים שיש ירידה מהותית בנתוני החיסון.
"לא בטוח שהמספר שמשרד הבריאות מציג מתאר, אך יכול להיות שהחיסון שהיה יעיל פעם בצורה מאוד משמעותית יעיל פחות כעת. לדעתי, העניין המרכזי כרגע הוא השתנות הנגיף. בנוסף, אני עוד לא משוכנע שאם ניתן מנה נוספת נוכל לתת מענה לעניין השתנות הנגיף. יכול להיות שכן, כי אין לנו מידע שאומר שלא. זה נושא שעוד צריך לדון עליו ואני עוד לא בשל לקבל עליו החלטה".
בנוסף, נשמעים קולות רבים בארצות הברית שמתנגדים למתן מנה שלישית ברחבי העולם, בזמן שמדינות רבות אינן מחוסנות במנה הראשונה או השנייה באחוזים גבוהים. השיקול כאן אינו רפואי כי אם הומניטרי.
בתוך כך, 730 ישראלים וישראליות אובחנו אתמול עם קורונה - הנתון הגבוה ביותר ליממה מאז 25 במרץ. מתוך 58,101 הבדיקות שנערכו אתמול - 1.26% חזרו עם תשובה חיובית. מנתונים שהוצגו הבוקר (שלישי) במשרד הבריאות עולה כי 46 בני אדם מאושפזים במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ, בהם 10 מונשמים.