מחכים להתחסן נגד מחלת השפעת? נראה שתיאלצו להמתין עוד קצת. רק כשליש ממנות החיסון שהזמין משרד הבריאות הגיעו עד כה לישראל — 1.4 מיליון מתוך 4.2. במשרד הסבירו בעבר כי במהלך חודש נובמבר תגיע הכמות הגדולה של מנות החיסון, ואתמול העריכו גורמים המעורבים בהגעת מנות החיסון כי כמות גדולה ומשמעותית של חיסונים צפויה להגיע בעוד כעשרה ימים.
ברקע החשש ממחסור בחיסונים יצר המשרד בחודש ספטמבר רשימת קבוצות באוכלוסייה להן תינתן עדיפות בקבלתו, ובהם בני 65 ומעלה, ילדים וחולים בשורה של מחלות רקע. ואולם, בקופות החולים הצביעו על כך שבעוד שבקרב הקבוצות הללו ההיענות לחיסון נמוכה – חלקים גדולים באוכלוסייה שאינם נמנים עם קבוצות התעדוף אינן יכולות לקבל את החיסון.
בכירים במשרד הבריאות העריכו אתמול (ד') כי עם קבלת הכמות המשמעותית של מנות החיסון – תורחב ההתוויה כך שגם יתר האוכלוסייה תוכל להתחסן. בתוך כך יש לציין כי הנגישות לחיסון עשויה להשתנות באופן משמעותי בין הקופות והאזורים הגיאוגרפיים השונים.
1 צפייה בגלריה
היענות נמוכה לחיסוני השפעת
היענות נמוכה לחיסוני השפעת
היענות נמוכה לחיסוני השפעת
(צילום: shutterstock)
מבוטחי קופת חולים מכבי, למשל, קיבלו לאחרונה הודעה ובה נכתב: "חשוב לנו לעדכן אותך שחיסוני השפעת יינתנו השנה לקבוצות ייעודיות בלבד, על פי הנחיות משרד הבריאות. אנו נפנה בהודעה אישית לתיאום תור לחברי מכבי בקבוצות אלה. אם בהמשך יורחב מתן החיסונים לאוכלוסיות נוספות - אנו נעדכן על כך". ואולם, בכירים בקופה מספרים כי בקרב הקבוצות המועדפות ההיענות כאמור נמוכה.
"ההיענות של אותן קבוצות סיכון נמוכה", אומר בכיר בקופה. "ציפינו להתנפלות ואין התנפלות. בשבועיים הקרובים אנחנו צריכים לקבל מלאים מאוד גדולים והיינו בטוחים שנהיה במחסור. אנשים בריאים שמחפשים חיסון לא מתחסנים כי אנחנו לא יכולים לחסן אותם. קופת חולים לא יכולה לחסן על דעת עצמה את מי שהיא רוצה, אלא חייבת להיצמד להנחיות המשרד. מאחר שהמלאים יתמלאו תוך עשרה ימים עד שבועיים, אנחנו מתכוונים ללחוץ על משרד הבריאות להרחיב את ההתוויות, גם לאוכלוסייה הכללית".