"מה שחשבנו שיקרה, אכן קורה", אומר היום (ד') לאולפן ynet פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל", לנוכח הזינוק במספר המאומתים והחולים הקשים בימים האחרונים. "אנחנו כבר מנוסים: כבר עברנו שלושה גלים, ואנחנו יודעים איך נראה גל. בהתחלה, כשהמספרים הם מאוד קטנים, זה מרגיש לנו קטן, אבל ברגע שהמספרים יותר גדולים, כל הכפלה נראית כמו בעיה גדולה. פתאום זה עשרות חולים קשים ומאות מאומתים".
קראו עוד:
לדבריו, השאלה הגדולה היא מהו המשך המסלול. "פה מתפצלות המחשבות", הוא אומר. "יש גורמים שמאמינים שבאיזשהו שלב נגיע לשיא ונרד, אבל אף אחד לא יודע לנבא. מבחינתי, התרחיש האופטימי הוא לא תוכנית עבודה. צריך להיערך גם לתרחיש חמור סביר".
1 צפייה בגלריה
שלום כיתה א'
שלום כיתה א'
"צריך להאיץ את מבצע החיסונים לילדים, כי הם בוודאי יהיו חשופים יותר עם פתיחת שנת הלימודים", אומר פרופ' בליצר
(צילום: Shutterstock)
לדעתו, יש להחזיר את התו הירוק כמה שיותר מהר. "הוא לא פוגע בעסקים, לא מגביל תפוסה, לא מגביל פעילות", אומר פרופ' בליצר. "הוא רק אומר שאנשים שנכנסים למקומות סגורים צריכים להיות מחוסנים או מחלימים. אם הם בחרו לא להתחסן, אז שיעשו בדיקה כדי שלא ידביקו. זה ייושם בקרוב, וצריך להחיל את המדיניות הזאת על כל בתי העסק הרלוונטיים, לא רק על אלה שנכנסים אליהם יותר מ-100 איש. אדם לא מחוסן יכול להדביק ולהידבק גם במקום שמשרת 90 איש.
"צריך לעשות כל מה שאפשר כדי להגן על החולים, להקטין את מספר החולים הקשים, להגן על האוכלוסיות בסיכון, להכפיל מאמצים בשמירה על האוכלוסייה המבוגרת. חיסון שלישי הוא כלי אפשרי נוסף".
"התו הירוק לא פוגע בעסקים ולא מגביל פעילות. הוא רק אומר שאנשים שנכנסים למקומות סגורים צריכים להיות מחוסנים או מחלימים. אם הם בחרו לא להתחסן, אז שיעשו בדיקה. צריך להחיל את המדיניות הזאת על כל בתי העסק הרלוונטיים, לא רק על אלה שנכנסים אליהם יותר מ-100 איש"
לשאלה אם הוא חושש שהעלייה בתחלואה תשבש את פתיחתה של שנת הלימודים הקרובה, בספטמבר, השיב פרופ' בליצר: "אם יש דבר אחד במשק הישראלי שצריך להילחם כדי להשאיר אותו פתוח כמעט בכל מחיר - זאת מערכת החינוך. אין בזה ספק. התחלואה שם היא משמעותית, אבל יש בידינו אמצעים להתמודדות איתה, אם נעבוד נכון ולא נעשה פשרות. למשרד הבריאות יש תוכנית מצוינת לבדוק בפיילוט אפשרות להמיר בידוד של שבעה ימים ל-48 שעות בלבד, ולאחר מכן לבצע בדיקות יומיות מהירות שיאפשרו לילדים לחזור לספסל הלימודים גם אם הם נחשפו לחולה מאומת בבית הספר או בחוץ.
"זה מצוין, זה פתרון טוב, שיאפשר לילדים להמשיך ללמוד. צריך לקחת אותו. מתוכנן עכשיו פיילוט שיבדוק אם אפשר להקל עוד יותר - למשל, לעשות בדיקות רק פעם ביומיים. המטרה היא לשמור את הילדים ליד ספסל הלימודים ככל שאפשר.
"צריך גם להאיץ את מבצע החיסונים לילדים, כי הם בוודאי יהיו חשופים יותר עם פתיחת שנת הלימודים, ולאפשר לחסן אותם גם בבתי הספר. לאורך כל הדורות היו מבצעי חיסון בבתי ספר במדינת ישראל".
כשנאמר לו ששרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, מתנגדת למתן חיסונים נגד קורונה בבתי ספר, אמר: "אבל מחסנים בבתי ספר נגד מחלות אחרות, אז למה להחריג את הקורונה? אין מנגנון בחוץ שיודע לעשות את זה. צריך לחסן נגד קורונה בבתי ספר. בסופו של דבר, מי שמחליט על החיסון הם ההורים. אם הם נותנים אישור בכתב לחיסון הזה, כמו לכל חיסון אחר, אני לא רואה סיבה שלא".