אבעבועות הקוף חוזרת לישראל: מקרה ראשון של אבעבועות הקוף אותר בארץ בימים האחרונים מזה קרוב לשמונה חודשים, כך נודע ל-ynet. מדובר על גבר תושב הארץ בשנות ה-50 לחייו ששב לאחרונה מפורטוגל ונדבק בנגיף על אף שחוסן פעמיים. לאחר שהגיע לקופת החולים עם נגע חיצוני הופנה לבית החולים איכילוב שם נמצא כי הוא אכן נדבק בנגיף. מהחקירה האפידמיולוגית עולה כי אין אנשים נוספים שהיו במגע עם הגבר ושנחשפו לנגיף.
קראו עוד:
הנגיף היה שכיח בעיקר במרכז ומערב אפריקה, אך לפני יותר משנה התפשט גם בארה"ב ובאירופה, בעיקר בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. בתוך כך, יש לציין כי בקיץ האחרון החל מבצע חיסונים לאבעבועות הקוף בקופות החולים וכי הם עדיין זמינים בקופות.
1 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף פריחה גב אבעבועות קוף
אבעבועות הקוף פריחה גב אבעבועות קוף
אבעבועות הקוף. חזרה לישראל
(צילום: shutterstock)
על פי העדכון האחרון של משרד הבריאות מחודש ספטמבר האחרון נמצאו בישראל עד כה 246 חולים במחלה והמקרה האחרון לפני הנוכחי אותר בחודש אוקטובר 2022.
כ-3,300 התחסנו אך רבים מהם לא השלימו את מנת החיסון השנייה. בתחילה החיסון יועד בעיקר לאנשים החיים עם HIV שנדבקו במחלת מין בשנה שקדמה למועד החיסון אך כיום כלל המשתייכים לקבוצות הסיכון ובהם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים יכולים לקבלו.
במשרד הבריאות מבהירים כי על אף שהגבר חוסן בעבר כנגד אבעבועות הקוף - מומלץ לאנשים בסיכון גבוה להתחסן נגד הנגיף: "החיסון יעיל מאוד, ובעיקר אם משלימים שתי מנות חיסון - אך לעיתים גם אנשים מחוסנים עלולים להידבק במידה והעומס הנגיפי של מי שבאים איתו במגע הוא גבוה. עם זאת, סימני המחלה אצל אנשים שחוסנו הם קלים יותר. לכן, חשוב להתחסן, ובעיקר לקראת חודשי הקיץ ועונת הנסיעות לחו"ל. מהחקירה האפידמיולוגית עלה כי הגבר לא קיים יחסי מין נוספים לאחר ההדבקה, ולא ידוע לנו על אנשים שנחשפו לנגיף". במשרד הדגישו כי "עדיין לא רואים עלייה משמעותית במקרי התחלואה באירופה, אך בכל יום מתגלים מספר מקרים באירופה ובארה"ב".
משרד הבריאות קורא למי שחזר מחו״ל ופיתח חום ופריחה שלפוחיתית לפנות לרופא/ה המטפל/ת.