מחלת אבעבועות הקוף ממשיכה להתפשט ברחבי העולם, עם הדבקות שמדווחות גם באנשים שאינם בקבוצות סיכון. בצל ההדבקות, אישר משרד הבריאות מתן מנה שנייה של החיסון באמצעות הפיתוח הישראלי עליו דווח ב-ynet המאפשר החדרתו לתוך העור במקום הזרקה לשריר. כך ניתן להפיק 3 עד 5 מנות חיסון מכל בקבוק, ולהגדיל את מספר החיסונים לאור המחסור העולמי.
ההזרקה מתבצעת תוך שימוש בערכה חדישה להזרקה תוך עורית שפותחה בישראל על ידי חברת ננופס. הערכה כוללת מבנים זעירים מגביש סיליקון החודרים לעור במקום מחט, והחומר עובר דרכם. כך ניתן ליצור כאמור כמה מנות חיסון מבקבוקון אחד. השיטה יעילה לשימוש גם בחיסונים נוספים כמו קורונה.
בימים האחרונים החלו תדרוכים לאחיות המחסנות לשימוש במחט המיוחדת ובשיטת ההזרקה התוך עורית, שלמעשה אינה דורשת מיומנות מיוחדת. לאחר חול המועד ניתן יהיה לקבוע תור לחיסון המנה השנייה למי שהתחסן.
1 צפייה בגלריה
ננופס זריקה חיסון אבעבועות הקוף
ננופס זריקה חיסון אבעבועות הקוף
מבנים זעירים מגביש סיליקון החודרים לעור במקום מחט. פיתוח ישראלי להזרקת חיסון לאבעבועות הקוף
משרד הבריאות הצליח עד כה להשיג סך של 10 אלף מנות חיסון לאבעבועות הקוף, שהגיעו בשני משלוחים. זאת, כאמור, בשל מחסור עולמי בתרכיבים מהחברה היצרנית בדנמרק שלא מצליחה לעמוד בביקושי הייצור הנדרשים לרחבי העולם.
בשל כך אישר ה-FDA מתן של הזריקה לאבעבועות הקוף לתוך העור, במקום לתוך השריר. זאת בעקבות מחקרים שהראו שגם הזרקה תחת העור יוצרת נוגדנים בכמות דומה להזרקה לתוך השריר. מתן כזה, מאפשר הזרקה של כמות קטנה יותר של חיסון, כך שמכל בקבוקון ניתן להפיק 3 עד 5 מנות.
קראו עוד:
בתוך כך, מחקר ישראלי חדש שיתפרסם בקרוב, הראה שגם לאחר המנה הראשונה מעניק החיסון לאבעבועות הקוף הגנה מפני הדבקה סימפטומטית במחלה. עם זאת לא ברור עדיין לכמה זמן נמשכת ההגנה, לפיכך נדרשת מנת הדחף.
החיסון לאבעבועות הקוף הוא חיסון חי מוחלש, שמכיל נגיף הקרוי modified vaccinia Ankara. הוא אינו מתרבה, אבל שומר על תכונותיו ומסוגל ליצור תגובה חיסונית בגוף. הנגיף מיוצר בתאים של עובר עוף, והוא ומסוגל לגרום לגוף ליצור תגובה חיסונית יעילה נגד נגיפים ממשפחת האורתופוקס, המערבת את הזרוע ההומורלית של מערכת החיסון (כלומר, יצירת נוגדנים) ואת הזרוע התאית (יצירת תאי T האחראיים להשמדת תאים נגועים ולזיכרון לטווח ארוך).
התרכיב מכיל גם חומרי שימור וייצוב: סודיום כלוריד, בנזונאז, גנטמיצין, ציפקופלוקסצין וטרומתאמין.
החיסון, ששמו הגנרי הוא MVA BN, מאושר באירופה נגד אבעבועות שחורות תחת השם המסחרי imvanex, ומאושר בארה"ב נגד אבעבועות שחורות ואבעבועות הקוף תחת השם המסחרי Jynneos. התרכיב לא רשום בישראל, והוא יינתן תחת אישור מיוחד.