אורח החיים שלנו מהווה תפקיד משמעותי בסיכוי ללקות במחלות. יש הרגלים שנראים בלתי מזיקים, אבל הם יכולים להעלות את הסיכון למחלה באופן משמעותי, כך שחשוב להיות מודעים להם.
קראו עוד:

1. דילוג על ארוחת הבוקר

מחקרים רבים עסקו בחשיבותה של ארוחת הבוקר לבריאות. כמה מהם, שפורסמו ב-2019 בכתב העת Journal of Nutrition, טענו כי אנשים שמדלגים על ארוחת בוקר נמצאים בסיכון גבוה לחלות בסוכרת, יותר מאלו שמקפידים לאכול ארוחה גדולה בשעות הראשונות של היום. הקסם אינו טמון בארוחה עצמה, אלא באופן שבו אלו שאוכלים בבוקר מצליחים לשמור על מדד מסת גוף נמוך יותר (BMI).
זה קורה כנראה משום שדילוג על ארוחת בוקר גורם לאכילת יתר בשאר היום: אנשים חשים שמכיוון שלא אכלו בבוקר, הם רשאים לאכול יותר בהמשך. לפיכך, מומלץ לאכול ארוחת בוקר, ועדיף שהיא תכלול חלבון, שומן ופחמימה עשירה בסיבים כמו פירות או לחם מלא. אפשר גם להתייעץ עם דיאטנית קלינית שתוכל לעזור בבחירת תמהיל הארוחה הנכונה, ולהיעזר במד סוכר רציף ללא דקירות שיוכל לסייע בהבנת השפעתם של המאכלים השונים על הגוף.
5 צפייה בגלריה
לא לוותר על ארוחת בוקר. מומלץ גם להתייעץ עם דיאטנית
לא לוותר על ארוחת בוקר. מומלץ גם להתייעץ עם דיאטנית
לא לוותר על ארוחת בוקר. מומלץ גם להתייעץ עם דיאטנית
(צילום: shutterstock)

2. ישיבה של יותר מ- 30 דקות ברציפות

פעילות גופנית קבועה מונעת סיכון לחלות בסוכרת: חצי שעה של פעילות אירובית בעצימות בינונית (כמו הליכה מהירה או שחייה) רוב ימות השבוע שומרת על המשקל ומשפרת את הרגישות לאינסולין. עם זאת, ישיבה לזמנים ממושכים - ליד המחשב, על הספה או מאחורי ההגה - טומנת בחובה סיכונים משלה, והפעילות הגופנית אינה מקזזת אותם.
לפי מחקרים שפורסמו ב- Annals of Internal Medicine, אנשים שדיווחו כי הם מבלים את רוב הזמן בישיבה, היו בסיכון גבוה יותר להיות מאובחנים עם סוכרת, מחלות לב וכלי דם וסרטן מאשר אלו ששהו הכי מעט זמן בישיבה. לכן, ההמלצה הגורפת היא לקום כל 30 דקות ולעשות הליכה קצרה, אפילו מסביב לשולחן.
5 צפייה בגלריה
גם אם כיף לה, כדאי מאוד שבעוד חצי שעה היא תקום מהספה
גם אם כיף לה, כדאי מאוד שבעוד חצי שעה היא תקום מהספה
גם אם כיף לה, כדאי מאוד שבעוד חצי שעה היא תקום מהספה
(צילום: shutterstock)

3. שתיית יותר מכוס או שתיים של אלכוהול ביום

מחקרים מראים כי שתיית יין אדום עשויה לסייע במניעת סוכרת, וכי שתיית אלכוהול במידה קשורה למספר יתרונות בריאותיים, כולל הפחתת מצבי דלקת, ירידה בקרישיות הדם וירידה בתנגודת לאינסולין, שקשורה לסוכרת מסוג 2. עם זאת, חריגה מהכמות המומלצת מהווה סיכון. לפיכך, מומלץ להגביל את הצריכה ללא יותר ממשקה אחד ביום לנשים ולמקסימום שניים ביום לגברים.
על אף שהקשרים בין שתיית כמות בינונית של אלכוהול לבין הפחתת הסיכון לסוכרת אינם מוחלטים, ידוע שיותר מדי קלוריות עלולות להוביל לעלייה במשקל, ומשקל עודף הוא גורם סיכון לסוכרת מסוג 2. המשקל העודף קשור לאלכוהול משום שבדרך כלל מגיעים לצידו מאכלים לא בריאים כמו צ'יפס, מטבלים וקרקרים, שכולם עלולים להוביל לתוצאה הזו.
5 צפייה בגלריה
כמות האלכוהול שבתמונה עלולה להיות מסוכנת
כמות האלכוהול שבתמונה עלולה להיות מסוכנת
כמות האלכוהול שבתמונה עלולה להיות מסוכנת
(צילום: shutterstock)

4. שינה לא רציפה

חוסר שינה כרוני לילה אחר לילה מעלה את הסיכון לסוכרת. אובדן שינה מתמשך עלול לגרום לרמות ההורמונים לצאת מאיזון, ולפגיעה בתפקוד התקין של השעון הביולוגי. כתוצאה מכך, הגוף עלול לשחרר יותר הורמוני לחץ כמו קורטיזול, המעלים את רמת הסוכר בדם. בנוסף, משתחרר פחות אינסולין לאחר הארוחות, מה שמוביל לרמות גלוקוז גבוהות יותר בדם ולהעלאת הסיכון לסוכרת.
מחקרים מראים כי שינה ירודה - מבחינת כמות ואיכות - גם מגבירה את התיאבון, מפחיתה את רמת השובע וגורמת לחשוק בפחמימות ובמתוקים. מלבד השפעה על רמות האינסולין והסוכר בדם, זה יכול להוביל לעלייה במשקל.
5 צפייה בגלריה
נדודי שינה
נדודי שינה
אם זה קורה לה לילה אחר לילה, עלולה להתפתח בעיה
(צילום: Shutterstock)

5. עישון

לפי המרכז האמריקני לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), למעשנים יש סיכוי גבוה יותר, של 40-30 אחוז, לפתח סוכרת מאשר לא מעשנים. אצל מעשנים כבדים הסיכון לסוכרת גדול עוד יותר. סקירת מחקרים שפורסמה ב-Diabetology & Metabolic Syndrome ב-2019 הראתה כי עישון סיגריות היה הגורם היחיד בלפחות 25 מיליון מקרי סוכרת ברחבי העולם.
5 צפייה בגלריה
סיגריות
סיגריות
יש להם סיכוי גבוה לחטוף סוכרת
(צילום: shutterstock)

6. אכילת מזון מעובד

מזונות מעובדים כבר הוכחו בעבר כפוטנציאל לסיכון מוגבר לסרטן, לדיכאון ולמחלות לב וכלי דם. מחקר שנערך ב- JAMA Internal Medicine מציע להוסיף את הסוכרת לרשימת הסיכונים: מתברר שכל עלייה של 10% בכמות המזונות המעובדים שמשתתפי המחקר אכלו, נקשרה לסיכון גבוה יותר ב-15% לפיתוח סוכרת. לפחות חלק מכך קשור לעלייה במשקל. החוקרים מצאו כי אלו שצרכו יותר מזון מעובד, צרכו יותר קלוריות באופן כללי, היו בעלי הרגלי תזונה גרועים ונטו להיות שמנים ולא פעילים.
בדרך כלל, מזונות מעובדים אינם מספקים את מלוא הדרישה התזונתית. לא רק שהם אינם מזינים, הם גם מכילים אלמנטים המזיקים לגוף, כמו חומרים משמרים, מייצבים, מתחלבים, חומרי טעם וריח, צבעי מאכל ועוד. לכאורה, החומרים האלה נמצאים באותם מוצרים בכמויות קטנות, אבל הם מצטברים בגוף, מכיוון שהוא אינו יודע לפרק אותם, וגורמים לנזקים. מעבר לכך, מזונות מעובדים קשורים לצריכת קלוריות גבוהה יותר, ויותר מדי קלוריות מובילות לעודף משקל, מה שמוביל לסיכון מוגבר לעמידות לאינסולין.
הכותב הוא מנהל יחידת הסוכרת במרכז הרפואי וולפסון ורופא בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת