תופעת לוואי לחיסון או מקריות? חאלד אבו סביטאן בן 23 מהר הזיתים בירושלים, שחוסן לפני שבועיים וחצי, החל לסבול יממה לאחר מכן מהקאות וכאבי גרון. לאחר יומיים חש חולשה, פנה לרופא ולאחר מכן החל לחוש בחולשה קיצונית. הוא פנה לבית החולים הדסה הר הצופים. בהערכה ראשונית הסתבר שיש לו אי ספיקת לב אותה מגדירים "מדאיגה". הוא הועבר להדסה עין כרם בטיפול נמרץ, כעת הוא מאושפז במחלקה פנימית.
הוא חוסן במסגרת תפקידו כעובד סוציאלי של עיריית ירושלים במבצע חיסונים לעובדי הרווחה בעיר.

2 צפייה בגלריה
בית חולים הדסה עין כרם
בית חולים הדסה עין כרם
בית חולים הדסה עין כרם. אושפז בטיפול נמרץ ועבר לפנימית
(צילום: אוהד צויגנברג)
פרופ' דרור מבורך, מנהל המחלקה הפנימית בהדסה עין כרם: "יכול להיות שיש קשר לחיסון. אנחנו לא יודעים. החיסון יכול לעשות בוסטים של מערכת החיסון במידה שהייתה מעורערת קודם לכן. התגלו אצלו נוגדנים, כלומר הוא היה חולה בקורונה בעבר אך הוא לא ידע.
"חאלד הגיע במצב קשה מאוד, בסכנת חיים של ממש. אבחנו אצלו תסמונת דלקתית רב מערכתית, תסמונת נדירה שמכירים אותה עד כה רק אחרי מחלת קוביד וכעת -לראשונה, הופיעה אחרי חיסון. מדובר בפגיעה מיידית במספר מערכות הגוף: אי ספיקת לב, אי ספיקת כליות ושוק המודינאמי. הבחור הגיע אלינו עם לחץ דם נמוך - והיה בסכנת מוות. הסימנים היו מובהקים וחשדנו מייד בתסמונת, דבר שאישרנו בבדיקות שונות שביצענו באופן מיידי״.
הוא הוסיף: ״בשלב זה - לאחר שחרורו של חאלד מבית החולים, נמשיך לעקב מדי שבוע בהדסה אחר מצבו ונבקש כי ימתין עם קבלת המנה השנייה״.

2 צפייה בגלריה
פרופ' דרור מבורך, הדסה עין כרם
פרופ' דרור מבורך, הדסה עין כרם
פרופ' דרור מבורך, הדסה עין כרם: "אולי יש קשר לחיסון"
"יכול להיות שמתחסנים שחלו בעבר ויש להם נוגדנים – החיסון יכול לעורר תגובה מהסוג הזה. אני בשלב הזה לא הייתי ממליץ למחלימים להתחסן. העברנו את הפרטים שלו למשרד הבריאות ולארגון הבריאות העולמי, והם מתייחסים אליו מאוד ברצינות".
הוא אמר כי הבוקר חוסן בפעם השנייה. "מדהים כמה בעיות ש ״חזינו״ כמו שינוע בקור לא היוו בעייה בסופו של יום. גם תופעת הלוואי הנדירה שאולי קשורה לחיסון עליה דיווחתי אתמול, לא מנעה ממני להתחסן. זה רגע היסטורי".
"יכול להיות שמתחסנים שחלו בעבר ויש להם נוגדנים – החיסון יכול לעורר תגובה מהסוג הזה. אני בשלב הזה לא הייתי ממליץ למחלימים להתחסן"
עד כה חוסנו כמעט 2 מיליון ישראלים, מתוכם דווחו אצל כ-0.1% תופעות לוואי מקומיות (כאב קל בשריר, אדמומיות או נפיחות). אצל 0.05% מהמתחסנים דווחו תופעות כלליות קלות, ובהן כאבי שרירים, חום, עייפות וסחרחורות, כולן חלפו תוך זמן קצר. במספר קטן של מקרים דווחו תופעות אלרגיה קלות שכללו פריחה וגרד. עם זאת, לא נרשם עד כה מקרה של תגובה אלרגית קשה (אנפילקסיס).