החיסון של פייזר מותר גם במרבית מקרי האלרגיה: האיגוד הישראלי לאלרגיה ואימונולוגיה מפרסם נייר עמדה הקובע כי החיסון נגד קורונה מותר לסובלים מאלרגיה, אך במקרי אלרגיה חמורה שהצריכה אישפוז, מומלץ כמשנה זהירות לדחות את קבלת החיסון. החיסון מותר גם לסובלים מדיכוי חיסוני, אך מצריך השגחה של 30 דקות אחרי הזרקתו.
נייר העמדה נכתב על ידי פרופ' אלון הרשקו, פרופ' אהרון קסל, פרופ' ארנון אליצור, פרופ' אברהם ביגלמן וד"ר יובל טל בעקבות שני מקרי אלרגיה שדווחו אצל שתי מתחסנות בבריטניה בשבוע שעבר. אחת מהן לקתה באלרגיה בינונית והשנייה באלרגיה קלה. שתיהן סבלו בעבר מהתקפי אלרגיה חמורים, ושתיהן החלימו תוך מספר שעות.
בעקבות המקרים, החליט ה-FDA כשאישר את חיסוני הקורונה, כי יש לדחות את מתן החיסונים במקרי אלרגיה חמורים שהצריכו אשפוז. כעת מפרסם האיגוד הישראלי בהנחיותיו עמדה דומה, כי אלה שלקו בהתקף אלרגיה מסוג "אנפילקטי" שהצריך אשפוז, ימתין עם החיסון עד לקבלת מידע נוסף בנושא.
עם זאת, למרבית הסובלים מאלרגיות, החיסון מותר: "תופעות לוואי צפויות בכל חיסון ובכל תרופה. עם זאת, מהנתונים הקיימים עולה כי נזקי המגיפה עולים לאין שיעור על תופעות הלוואי הקיימות והצפויות מהחיסון.
"קיימים דיווחים בודדים על תופעות אלרגיות, בשכיחות נמוכה בקרב המחוסנים. תגובות אלו עדיין בתהליכי בדיקה ועל כן המדיניות הננקטת בארץ ובעולם משלבת את ההכרה בצורך לחיסון האוכלוסייה עם זהירות מידתית מפני תופעות הלוואי. יש לצפות כי ההנחיות הנוכחיות ישתנו בעתיד עם הצטברות הניסיון והמידע על השפעות החיסון".
1 צפייה בגלריה
חיסון מודרנה
חיסון מודרנה
החיסון לקורונה: גם לסובלים מאלרגיה
(צילום: AP)
"במקרים של מטופלים עם רקע של תגובה אלרגית קשה לתרופות בהזרקה, למרכיבי חיסון ואנפילקסיס ללא גורם חיצוני ידוע ראוי לדחות בשלב זה את מתן החיסון. במטופלים עם רקע אלרגי למזון, אלרגנים נשאפים, חרקים, או לטקס יש המלצה לקבל את החיסון. במקרים אלו ראוי לנקוט בהשגחה מתאימה על המתחסן למשך 30 דקות לאחר מתן הזריקה. אין מניעה ממתן החיסון למטופלים הסובלים מחסר חיסוני. במקרים אלו ראוי להציע, על פי שיקול דעת רפואי, השגחה של 30 דקות".
מבצע החיסונים בישראל צפוי להתחיל בימים הקרובים, תחילה בקרב צוותים רפואיים וקשישים בני 65 ומעלה, ובהמשך לכלל האוכלוסייה. בקופות החולים מדווחים ביממה האחרונה על גל פניות של מבוטחים מכלל הגילאים בבקשה להתחסן.
החיסון יינתן בשתי זריקות בהפרש של 21 ימים זו מזו. החיסונים יינתנו במאות נקודות בישראל, ובהם מתנ"סים, וחניונים שהוכשרו לכך. זאת כדי למנוע התקהלות, ובשל הצורך לחסן כמויות גדולות של אנשים בפרק זמן קצר.
אין צורך בהכנות מיוחדות לקראת החיסון: יש להגיע למקום, רצוי עם מלווה. לאחר מילוי שאלון, תזריק אחות את החיסון לשריר הדלטואיד שבזרוע, כמו בכל חיסון אחר. לאחר ההזרקה יתבקש המתחסן להמתין 15 דקות ואז ישוחרר לביתו ויוזמן לזריקה השנייה (זריקת דחף) לאחר 21 ימים בדיוק.

החיסון אסור בשלב זה עבור:

1. נשים בהיריון 2. נשים מיניקות 3. תינוקות ילדים ונוער מתחת לגיל 16 4. מי שסובל מאלרגיה לאחד ממרכיבי החיסון 5. מי שסבל מהתקפי אלרגיה קשים בעבר שהצריכו אשפוז