״לחיות עם תסמונת המעי הרגיש זה להסתכל בהשתאות איך אנשים זוללים במפגש חברתי בשעה שאת רק שותה תה ומכרסמת קרקר וגם מזה לא מרגישה טוב״. כך מספרת שירי, בת 32, מורה. רונית, בת 30, מהנדסת במקצועה, מוסיפה: ״לחיות עם מעי רגיש זה לא להיות מסוגלת לקבוע תוכניות עם חברים/בן זוג/משפחה, כי את לא יודעת באיזה מצב רוח הבטן שלך תחליט לקום״.
קראו עוד:
שירי ורונית סובלות מתסמונת המעי הרגיש מזה מספר שנים והן מתארות את התסכול הגדול בחיים עם התסמונת, תסכול הנובע מבעיות עיכול המפריעות מאוד לאיכות החיים, בכל תחום בחיים, ומתבטאות בכאבי בטן, אי נוחות בבטן, נפיחות, גזים, שלשולים, עצירויות או יציאות לא סדירות.
על פי המגזין היוקרתי The Lancet, תסמונת המעי הרגיש (המוכרת גם כ״מעי רגיז״) היא אחת ההפרעות התפקודיות הנפוצות ביותר של מערכת העיכול. בישראל שכיחות המעי הרגיש היא בקרב 3-12% מהאוכלוסייה.
1 צפייה בגלריה
אי נוחות בבטן, נפיחות, גזים, שלשולים, עצירויות או יציאות לא סדירות. תסמונת המעי הרגיש
אי נוחות בבטן, נפיחות, גזים, שלשולים, עצירויות או יציאות לא סדירות. תסמונת המעי הרגיש
אי נוחות בבטן, נפיחות, גזים, שלשולים, עצירויות או יציאות לא סדירות. תסמונת המעי הרגיש
(צילום: shutterstock)

שעתיים בשירותים לפני כל יציאה מהבית

מיכל, בת 28, סטודנטית לתואר שני בעבודה סוציאלית, מספרת כי לפני כל יציאה מהבית היא צריכה להקדיש שעתיים לישיבה בשירותים: ״לצאת מהבית בלי 3-4 פעמים התרוקנות, זה לא להצליח להזדקף במהלך היום מרוב התכווצויות. אחרי 4-5 יציאות ביום, את כל כך חלשה וחיוורת שאת נקרעת מעייפות וחולשה״.
האבחנה של מעי רגיש יוצרת תסכול רב: בעוד התסמינים מפריעים מאד לאיכות החיים, הבדיקות הרפואיות המתקבלות הן תקינות. אמנם קיים טיפול תרופתי, אך לא תמיד הוא מספיק יעיל ולכן למטופל בדרך כלל יוצע להוסיף טיפולים כגון טיפול תזונתי, טיפול נטורופתי, היפנוזה רפואית, טיפול פסיכולוגי או טיפול ברפואה סינית כגון דיקור סיני.
אורי, בן 27, סטודנט ועובד עירייה מספר: "לחיות עם מעי רגיש זה לדעת שפעם בחודש אתה צריך לבקש חופש מהעבודה כי אתה מקופל במיטה לפחות ל-24 שעות ולא כל כך מאמינים לך".
פרופ' עמי ספרבר, רופא גסטרואנטרולוג המתמחה בטיפול במעי רגיש, מספר כי מחקרים הראו שאיכות החיים של בעלי מעי רגיש נפגמת במידה דומה ואף יותר מחולים במחלות כרוניות כגון סוכרת. לדבריו, אנשים הסובלים ממעי רגיש מתקשים לתפקד בעבודה, בחברה, במסגרת המשפחה ובזוגיות, והתייחסות לנושאים אלה צריכה לתפוס מקום מרכזי בתוכנית הטיפולית בחולי המעי הרגיש.
ד"ר ניר בר, מהיחידה לתנועתיות המעי של המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי תל אביב, מוסיף כי אנשים בעלי מעי רגיש הסובלים משלשולים, מפסידים בצורה מובהקת יותר ימי עבודה יחסית לאנשים שאינם סובלים מהפרעה תפקודית זו. הוא מוסיף כי הסובלים ממעי רגיש דיווחו כי הם מפסידים כמעט פי 2 ימי עבודה: 5.1% לעומת 2.9% באנשים בעלי מחלות אחרות. בעלי מעי רגיש מדווחים גם על פגיעה בתפוקת העבודה שלהם, המוערכת בכ-17%.
הפגיעה באיכות החיים, הפסד ימי עבודה וירידה בתפוקה במקום העבודה גורמת לרבים מהסובלים מהמעי הרגיש לנדוד בין עבודות ולהרגיש שאינם מצליחים להחזיק בקריירה שהם רוצים או להתקדם בעבודה שהם אוהבים.

מה ניתן לעשות על מנת להקל על התסמינים?

אחד האתגרים היום-יומיים בחיים עם מעי רגיש הוא ניהול האכילה. דיאטה שהוכחה כיעילה לתסמונת המעי הרגיש הינה דיאטה דלת FODMAPs, דיאטה שכוללת הימנעות ממאכלים כגון מוצרי חלב, חיטה, ירקות ממשפחת המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי וכד׳) והבצליים (כגון בצל, שום) וכן ממתיקים כדוגמת סורביטול, קסיליטול ומניטול, המצויים לרוב במשקאות ומוצרי מזון דלי קלוריות. את דיאטה זו מומלץ לבצע בליווי של איש מקצוע המתמחה במעי רגיש.
גם על פי הרפואה הסינית יש מספר שינויים תזונתיים שניתן לעשות על מנת להקל על התסמינים. שינויים אלו מקובלים גם בגישה התזונתית של דיאטנים ונטורופתים המתמחים במערכת העיכול:
  • לאכול יותר אוכל מבושל ולהפחית בירקות טריים שאינם מבושלים.
  • לא להישאר רעבים, לאכול יותר ארוחות קטנות ביום.
  • לא לאכול ארוחות כבדות מדי ולא "להתפוצץ" מארוחה.
  • להפחית במתוקים. על פי הרפואה הסינית מזון מתוק (אפילו מתוק טבעי כגון תמר או דבש) עלול לגרום לנפיחות בבטן, גזים, כאבי בטן ועוד.
  • לאכול לאט, ללעוס היטב את המזון. באכילה מהירה אפשר לבלוע אויר שמצטבר כגזים ונפיחות בבטן.
  • להתרכז בארוחה – לא לאכול מול טלוויזיה/ מחשב/ באוטו/בעבודה, כדי לא לבלוע אוויר בארוחה.
  • להפחית באוכל מטוגן.
  • להמעיט באוכל מעובד המכיל חומרים משמרים ומשפרי טעם וריח.
  • משקאות מוגזים, משקאות "דיאט", מסטיקים וסיגריות עלולים גם הם לגרום לבליעת אויר וכתוצאה מכך לנפיחות בבטן, גזים וכאבי בטן ולכן לא מומלצים.
  • קטניות כגון שעועית, עדשים או חומוס עלולות לגרום לגזים ולכן כדאי בתחילה להימנע מהן ובהמשך ניתן להשרות או להנביט אותם.
  • לכאבי בטן או נפיחות בבטן מומלץ לשתות במשך היום חליטות שומר/ קמומיל.
כדאי גם לעשות שינויים מסוימים באורח החיים כגון ביצוע פעילות גופנית – בעיקר הליכות - ולהגדיל את מספר שעות השינה. על פי הרפואה הסינית יש חשיבות לשעות בהם הולכים לישון ובמיוחד לסובלים ממעי הרגיש מומלץ ללכת לישון בשעות מוקדמות יחסית.

קבוצת פייסבוק לתמיכה בסובלים מהתסמונת

בעקבות התסכול והאתגרים אותם חווים הסובלים ממעי רגיש, הוקמה לפני תשע שנים קבוצה סגורה בפייסבוק, המכונה ״להרגיש טוב עם מעי רגיש״. הקבוצה מונה כיום כ-6,000 איש ומטרתה לספק מערך תמיכה ושיתוף לחברי הקבוצה. מטרת הקבוצה היא שימוש ב"חוכמת ההמונים" כך שאנשים בעלי מעי רגיש יוכלו להתייעץ זה עם זה, לשאול אחד את השני שאלות ולשתף מניסיונם במה שעזר להם.
להצטרפות לקבוצה (לחצו כאן) שהוקמה על ידי דנה צור, קרן וולקומיר ופרופ' עמי ספרבר; הכותבות: דנה צור, מטפלת ברפואה סינית לבעיות עיכול, קרן וולקומיר, נטורופתית למערכת העיכול בגישה מבוססת מחקר