היינו בטוחים שזו בעיה טכנית קלה שתיפתר בהקדם, אבל המחסור בתרופות לא מסתיים: על כך דיבר היום (ב') בריאיון לאולפן ynet הרוקח רפי פרחי, מנהל מעבדת הכנות רוקחיות בסופר-פארם - והוא מבקש להרגיע. לדעתו, הבעיה פחות חמורה ממה שמצטייר.
קראו עוד:
"יש חוסר בתרופות", הוא אומר. "כבר 20 שנה חסרות תרופות כאלה ואחרות. עכשיו זה יותר בא לידי ביטוי, וחסרות יותר תרופות מבעבר. אבל תרופות כל הזמן חוזרות למלאי. אני רוצה קצת להרגיע".
אבל השנה יש תחושה שיותר מוצרים חסרים. "אין דרמה גדולה, אבל יש מחסור בתרופות יותר מאשר בשנים קודמות. המחסור נובע מכמה סיבות. העיקרית היא הקורונה. חומרי הגלם הפעילים מיוצרים במזרח, ומאז הקורונה יש שם בעיה של לוגיסטיקה וירידה בכוח האדם. נוצר מחסור עולמי בחומרי גלם, שעכשיו בא לידי ביטוי. פחות תרופות מיוצרות, ומטבע הדברים, תרופה כזו או אחרת יכולה להיות חסרה. אבל מדוע אין דרמה גדולה? כי יש עולם של גנריקה, של תרופות שהן זהות לחלוטין לתרופות המקור, וכמעט לכל תרופה יש תרופה גנרית. לומר שאינסולין חסר? זה לא נכון. גם קלונקס לא חסר. נכון, אין חיסון כזה או אחר. חסרה גם תרופה שזקוקים לה בשביל לעשות קולונוסקופיה או גסטרוסקופיה. אבל לכל המוצרים יש תחליפים גנריים".
1 צפייה בגלריה
משבר המחסור בתרופות
משבר המחסור בתרופות
"נוצר מחסור עולמי בחומרי גלם, שעכשיו בא לידי ביטוי", אומר רפי פרחי. "פחות תרופות מיוצרות, ומטבע הדברים, תרופה כזו או אחרת יכולה להיות חסרה"
(צילום: shutterstock)
לדיון מצטרפות ניצן נגר ותמי רובנוב, שמציירות תמונת מצב אחרת. "לי חסרים כדורים נגד אלרגיה, וגם התחליפים שלהם חסרים", אומרת נגר. "כבר ארבעה חודשים אי אפשר להשיג את התרופות האלו, וזה מאוד קשה לי. אני אלרגית לאבק, ובלי התרופות אני סובלת מתסמינים: יש לי צינון כל הזמן, צריבות, גירודים; זה יכול להגיע גם לכאבי ראש ולתשישות. אין סכנה ממשית לחיים שלי, אבל העובדה שאני לא לוקחת תרופה באה לידי ביטוי. פעם הייתה לי פריחה בכל הגוף. קשה לנהל חיים ככה".
רובנוב: "אצלי זה אותו דבר. אני לוקחת טלפסט על בסיס יומי. לקח לי הרבה זמן עד שהגעתי לתרופה שהיא גם מאוד אפקטיבית עבורי וגם לא מרדימה ומשפיעה על היום-יום, וכבר זמן לא מבוטל יש מחסור בה ובחלופות הגנריות שלה. אין כאן עניין של סכנת חיים, אלא של חוסר נוחות. אני כרגע לוקחת תרופה אנטי-היסטמינית אחרת שהיא פחות אפקטיבית. היא גם יותר מרדימה. אי אפשר להגיד שאין מחסור. עובדה שיש מחסור. הרבה אנשים אלרגיים סובלים מהמחסור הזה בטלפסט".
ניצן נגר, סובלת מאלרגיה קשה: "אני אלרגית לאבק, ובלי התרופות אני סובלת מתסמינים: יש לי צינון כל הזמן, צריבות, גירודים; זה יכול להגיע גם לכאבי ראש ולתשישות. אין סכנה ממשית לחיים שלי, אבל העובדה שאני לא לוקחת תרופה באה לידי ביטוי. פעם הייתה לי פריחה בכל הגוף. קשה לנהל חיים ככה"
יש שוק שחור לתרופות האלה? "לא שידוע לי".
נגר: "יש קבוצת פייסבוק של אנשים שסובלים מאלרגיה, והם פשוט מבקשים תרופות אחד מהשני. לא הייתי קוראת לזה שוק שחור".
רפי פרחי: "יכול להיות שיש בשוליים שוק שחור, שוק לא חוקי, של תרופות שמעודדות קצת רוגע כמו קבוצת הווליום, אבל בואו נרגיע. המדינה שלנו בשליטה מלאה. ומה שחשוב זה שלא חסרות תרופות מצילות חיים. נכון שקשה לחיות בלי תרופה לאלרגיה, החיים נוראיים ככה, אבל זאת לא תרופה מצילת חיים, ולתרופות נוגדות אלרגיה יש תחליפים. טלפסט חסרה, אבל אפשר אולי לנסות אריוס. אולי זה לא ישפיע אותו דבר, אבל נוכל לעבור את התקופה הזאת בשלום. בסוף גם טלפסט תחזור למלאי".