כדורי סידן נחשבים לפופולריים בשנים האחרונות בקרב האוכלוסייה המבוגרת, בעיקר בקרב נשים בגיל המעבר. אנשים שנוטלים אותם עושים זאת במטרה לחזק ולשמר את עצמות הגוף הנחלשות במהלך השנים - אלא שמחקר חדש מעמיד בספק את בטיחותם של תוספים אלו.
קראו עוד:
מדובר במחקר תצפיתי שפורסם בחודש בכתב עת מקצועי העוסק בבריאות הלב, journal heart, ושתוצאותיו הראו קשר אפשרי בין נטילת תוספי סידן על ידי מבוגרים הסובלים מבעיה במסתם הלב, לבין עלייה בסיכון לתמותה ולהחמרת התחלואה.
1 צפייה בגלריה
התקף לב
התקף לב
קשר אפשרי בין נטילת תוספי סידן על ידי מבוגרים הסובלים מבעיה במסתם הלב, לעלייה בסיכון לתמותה ולתחלואה
(צילום: shutterstock)

כשזרימת הדם נפגעת

המחקר עקב במשך חמש שנים וחצי, בין השנים 2008 ל-2018, אחר קרוב ל-2,660 מבוגרים, גברים ונשים, שגילם הממוצע היה 74 ושסובלים מהיצרות של מסתם הלב ברמה קלה עד בינונית. מדובר במחלת לב שמאופיינת בהפרעה בזרימת הדם מהלב לשאר אברי הגוף.
ההפרעה נובעת מהיצרות המסתם הראשי במהלך השנים, שמקורה בהצטברות סידן. עלול להיווצר מצב שהמסתם לא מצליח להיפתח במלואו לצורך מעבר דם תקין מהלב, וזרימת הדם לכל הגוף נפגעת. התופעה שכיחה מאוד בגיל מבוגר, והטיפול היעיל ביותר הוא החלפת מסתם.
משתתפי המחקר חולקו לשלוש קבוצות: אלו שנוטלים תוספי סידן, אלו שנוטלים תוספי סידן בשילוב ויטמין D, ואלו שאינם נוטלים כלל תוספים אלו. תוצאות המחקר הראו שאותם מבוגרים שנטלו סידן עם או בלי ויטמין D היו בעלי סיכון גבוה יותר לתמותה ולהחמרת המחלה הלבבית לעומת אלו שלא נטלו את התוספים.
נטילת סידן בשילוב ויטמין D נראתה קשורה לעלייה של כ-30% בסיכון למוות מסיבה כלשהי וביותר מכפול לתמותה ממחלה לבבית. נטילת סידן ללא ויטמין D נראתה קשורה לעלייה של כ-25% בסיכון למוות מסיבה כלשהי. בקרב אלו שנטלו סידן בשילוב ויטמין D עלה הסיכון לצורך בניתוח להחלפת מסתם בכ-50%. בקרב אלו שנטלו רק סידן עלה הסיכון לכך בכמעט פי 3
נטילת סידן בשילוב עם ויטמין D נראתה קשורה לעלייה של כ-30% בסיכון למוות מסיבה כלשהי וביותר מכפול לתמותה ממחלה לבבית. נטילת סידן ללא ויטמין D נראתה קשורה לעלייה של כ-25% בסיכון למוות מסיבה כלשהי. נטילת ויטמין D לבדו לא נראתה קשורה לעלייה בסיכון כלשהו. בקרב אלו שנטלו סידן בשילוב ויטמין D עלה הסיכון לצורך בניתוח להחלפת מסתם בכ-50%. בקרב אלו שנטלו רק סידן עלה הסיכון לכך בכמעט פי 3.
חשוב לציין שהמחקר הוא תצפיתי, ואין ביכולתו להוכיח קשר של סיבה ותוצאה בין תוספי סידן לעליית הסיכונים. חשוב גם לזכור שמשתתפי המחקר היו מבוגרים בעלי מחלות נלוות כמו סוכרת ומחלות לב, שמהוות בעצמן גורם סיכון לתמותה. כמו כן, במחקר לא נעשתה הערכה לכמות הסידן היומית בתפריט המשתתפים. עם זאת, גודל המדגם ומשך הזמן שבו נעשה המעקב מעידים על צורך לשקול נטילת סידן ממושכת כשמדובר באנשים עם מחלה לבבית, מה גם שכבר בעבר התעורר חשד שתוספי הסידן עלולים להזיק.
סקירה שפורסמה ב-2010 בכתב העת המקצועי BMJ הצביעה על עלייה בשיעור התקפי לב בקרב אלו שנטלו תוספי סידן. הסקירה לא הוכיחה שהסידן הוא הגורם לכך, אך נצפה קשר. גם סקירה מ-2021 הראתה קשר כזה, בעיקר בקרב נשים בגיל המעבר. מחקרים אחרים שנעשו לא הצליחו להוכיח קשר כזה.

האופציה הטובה ביותר לצרוך סידן

הסידן הוא מינרל חשוב וחיוני לגוף האדם, הקשור במספר תהליכים, בהם בניית מסת העצם וקרישת הדם. מחסור בו עלול לפגוע בבריאות העצמות ולגרום להיחלשותן עד כדי סכנה להיווצרות שברים מסוכנים. אחת המחלות השכיחות בגיל המבוגר בהקשר זה היא האוסטיאופורוזיס, שנפוצה בעיקר בקרב נשים.
כדי להימנע ממחלות שפוגעות בתאי העצם בגיל מבוגר, המליצו בעבר רשויות בריאות בעולם על נטילת כדורי סידן במידה שהתזונה לא מספקת סידן ברמה הנדרשת. על מנת להגביר את ספיגת הסידן, הומלץ ליטול אותו יחד עם ויטמין D, המסייע בהגברתה של ספיגת הסידן בגוף. לנוכח המחקרים האחרונים נראה שכדאי לכל מטופל לשקול מחדש את ההמלצות האלו עם איש מקצוע המכיר את מצבו הבריאותי.
ההנחיה העכשווית לשמירה על מסת העצם בקרב נשים וגברים מבוגרים: לצרוך 1,300 מ"ג סידן ביום. חשוב וכדאי לקבל זאת ממאכלים העשירים בסידן: מוצרי חלב, סויה ומוצריה, קטניות, עלים וירקות ירוקים, סרדינים עם עצמות, אגוזים, שקדים, שומשום, טחינה ועוד. יש היום נם מזונות מעובדים שמועשרים בסידן, כמו דגני בוקר. קבלת המינרל דרך התזונה היא תמיד האופציה הטובה ביותר, והיא נכונה לכל הוויטמינים והמינרלים. תוספי תזונה נמכרים ללא מרשם רופא, ויש ביכולתם להזיק, כך שתמיד כדאי להיוועץ באיש מקצוע, בעיקר אם המטופל הוא אדם מבוגר עם מחלות רקע.
הכותבת היא דיאטנית קלינית