לא פחות מ-60 ישראלים הלכו לעולמם בסוף השבוע האחרון מנגיף הקורונה - נתון קשה, שבגללו ייזכרו הימים האלה כעגומים במיוחד בכל הקשור למלחמה בנגיף. העלייה הדרמטית בתחלואה קשה כמובן לחולים ולבני משפחותיהם, וקשה לא פחות לצוותים הרפואיים.
קראו עוד:
"המצב מאוד קשה", אומרת יפה ברובל, אחות אחראית במחלקת הקורונה בבית החולים איכילוב בתל אביב. "יש לנו כרגע במחלקה 31 מטופלים, וזה עומס מטורף. כבר היינו בתקופה יותר רגועה. יש חולים ממש קשים, והצוות מותש ועייף, אם כי אנחנו מנסים לעשות את הטוב ביותר. אנחנו גם מנסים לעזור לחולים המבודדים ומשתדלים שבני המשפחה יבואו לבקר אותם אחד-אחד. הצוות מנסה לעשות את המקסימום. יש לנו גם מתנדבים שנכנסים מדי פעם לחולים כדי להחזיק להם את היד, עוזרים להם להתמודד עם הקושי הזה. זה לא קל בכלל, לא לצוותים ולא למטופלים".
בתשובה לשאלה, איך היא מתמודדת עם שהייה במחיצתו של אדם ברגעיו האחרונים, השיבה ברובל: "קשה, מאוד קשה. חלק מהאנשים בהכרה, ואתה רואה שהם מנסים להיאבק בימים האחרונים שלהם. אין לידם בני משפחה, כי חלק מבני המשפחה נמצאים בבידוד, וקשה להם להגיע. זה מאוד-מאוד קשה וכואב. כל המציאות של הקורונה היא מאוד קשה".
1 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה
מחלקת קורונה
"החודש האחרון הוא פשוט טירוף". מתחסנים נגד הקורונה
(צילום: אלבום פרטי)
עופר יעקובוב, אח מוסמך במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה, סיפר כי במחלקה מאושפזים עכשיו כ-100 מטופלים, בהם 13 חולים קשים, רובם מורדמים ומונשמים. "לא זכורה לי עלייה כזאת מטורפת במספר החולים כמו בחודש האחרון", אמר יעקובוב. "העבודה מאוד סיזיפית וקשה, גם פיזית וגם נפשית. לא זכור לי קושי כזה בכל תקופת הקורונה. אני שמונה חודשים כאן, והחודש האחרון הוא פשוט טירוף. אנשים לא מבינים".
לשאלה אם הוא מצליח להתנתק רגשית בצאתו מהעבודה, השיב שזה "קשה מאוד" וסיפר על מקרה מהשבוע שעבר שמדגים מה הוא עובר. "הגיע אלינו מטופל בן 55, ללא מחלות רקע, שסבל מאי-ספיקה נשימתית קשה. הכנתי את ציוד האינטובציה, והחולה הסתכל עליי בשארית כוחותיו ואמר לי, 'בבקשה, תצילו אותי. אני חייב לחזור הביתה. יש לי שלושה ילדים שאני חייב לחזור אליהם הביתה'. גם לי יש שלושה ילדים בבית, והמשפט הזה מהדהד לי בראש, פשוט לא יוצא לי מהראש. אנחנו, אנשי הצוות, נעזרים אחד בשני ופורקים את זה. יש גם שירות פסיכולוגי ברמב"ם שנותן לנו מענה, והמשפחה מאוד תומכת ועוזרת.
"אנשים לא מבינים מה קורה במחלקות הקורונה. אנשים צריכים לבוא כדי לראות מה הולך במחלקות האלה. העבודה היא מטורפת, קשה, הצוותים באפיסת כוחות. אנחנו עובדים על השאריות שלנו".
יפה ברובל סיפרה על טלפון שקיבלה ממשפחה שבשבוע שעבר איבדה את האבא, ועכשיו הביאה לבית החולים את הסבא. "נכון, הוא איש מבוגר", אומרת ברובל, "אבל הם התחננו שננסה לעזור לו, שננסה להציל אותו. המשפחה כולה בסערה. קשה להם מאוד. אמרתי להם שננסה לעשות את המקסימום כדי להציל את האיש הכי יקר להם, ואנחנו באמת מאוד משתדלים. יותר מזה אין לנו מה לעשות, רק להשתדל ולנסות לתמוך כמה שיותר".