לשתות או לא לשתות במהלך הארוחה: המיתוס המוכר שגורס כי לא כדאי לשתות בזמן האוכל, נובע בעיקר מהרצון שלא להכביד על פעילות מערכת העיכול שלנו. יחד עם זאת, צריך לזכור שמערכת העיכול ערוכה לעכל מזון בכל מצב צבירה שנאכל:
  • בקיבה שלנו יש פי 20 אלף אנזימי עיכול מהכמות הנחוצה בפועל צריך, והם מחכים ב"היכון" לעכל כל מזון שיגיע.
  • הקיבה מסוגלת להפריש פי כמה וכמה חומצות קיבה מאשר הכמות המופרשת בפועל בזמן הארוחה.
3 צפייה בגלריה
שתיית מים לפני הארוחה
שתיית מים לפני הארוחה
לשתות או לחכות? זו השאלה
(צילום: Shutterstock)
מכאן, שאין בעיה לדלל את האוכל עם נוזלים, ובקיבה יש די אנזימים וחומצות להתמודד כנדרש. מרק, למשל, נחשב כמזון המדולל בנוזלים, ואין הבדל מהותי בין צריכתו לבין אכילת ירקות מבושלים, חתיכת עוף ושתיית מים תוך כדי. גם ביוגורטים שאנחנו אוכלים יש מעל 70% מים. מכאן שלמעשה, ברגע שאוכלים מזונות כאלה, אין שום משמעות להפרדת השתייה מהמזון המוצק.
קראו עוד:

האם יש יתרון לשתייה בזמן האוכל?

מאחר שהנוזלים מדללים את תוכן הקיבה, היא מתמלאת יותר, העצבים שעוטפים את הקיבה שולחים איתותים למוח על מלאות הקיבה, וכך נוצרת תחושת שובע גדולה יותר. במילים אחרות מרק או שתייה אחרת בזמן הארוחה יכולים לסייע בדיאטה לירידה במשקל.

למי לא כדאי לשתות בזמן הארוחה?

המיתוס הגורס על איסור שתייה בזמן האוכל נכון לגבי בעיות ומצבים רפואיים מסוימים, אך יש לשים לב שההמלצה כוללת גם מאכלים המורכבים בעיקר מנוזלים, כמו מרק או שייק, ולא רק את הרגל השתייה עצמו.
רפלוקס וצרבות לאנשים שסובלים מרפלוקסים וצרבות, כדאי להפריד לחלוטין את השתייה מן הארוחה.
רפלוקס או חזרת המזון ותכולת הקיבה כלפי מעלה, נובעים מכך שהשריר שסוגר את הקיבה נחלש ואינו נסגר כנדרש. במקרים אלו, בעיקר אחרי ארוחה, יש עלייה של תכולת הקיבה כלפי מעלה, ולפעמים גם עלייה של חומצה בלבד, בין הארוחות.
3 צפייה בגלריה
צרבת עיכול מערכת העיכול
צרבת עיכול מערכת העיכול
צרבת. למזון דליל קל יותר לעלות למעלה
(צילום: shutterstock)
כדי למנוע את התופעה, כדאי מאוד להפריד בין שתייה או מזון נוזלי, לבין מזון מוצק. המטרה היא שהמזון יהיה מוצק ככל האפשר ואז הוא פחות "עולה" למעלה וכמות הצרבות פוחתת בהתאם. למזון דליל קל יותר לעלות, ועל אחת כמה וכמה אם הוא שוהה זמן רב בקיבה, כמו במקרים של שתיית מרק או מים לאחר ארוחה עיקרית.
במקרה כזה מומלץ לנסות לשתות חצי שעה לפני האוכל או שעתיים אחרי הארוחה.
הליקובקטר פילורי גם לסובלים מהליקובקטר פילורי כדאי להפריד בין נוזלים ומוצקים, מאחר שהחיידק נמצא ברוב המקרים בדיוק על השריר שסוגר את הקיבה (פילורוס) ומחליש את היכולת שלו להיסגר.
אמנם הטיפול בהליקובקטר הוא נטילת אנטיביוטיקה, אך בזמן הטיפול וההחלמה מומלץ להפריד בין נוזלים למוצקים, מאותה סיבה של מניעת חזרת המזון כלפי מעלה.
נשים בהיריון תופעת הבחילות בהיריון נובעת מהאטה של פעילות הקיבה, בהשפעת העלייה באסטרוגן. בנוסף, הרמות הגבוהות של האסטרוגן גורמות להחלשת השריר הסוגר של הקיבה ולסיכון מוגבר לצרבות.
כמובן שזה לא קורה לכולן, אבל כדי להפחית את עוצמת התופעה כדאי לאכול מזונות יבשים או כאלה הסופחים חומצה – כמו צנימים, בייגלה, שקדים, טחינה גולמית, וכן להפריד בין השתייה לארוחה.

מה לא כדאי לשתות מייד אחרי הארוחה?

ללא כל קשר לפעילות העיכול, אחד ההרגלים הנפוצים הוא קפה מיד אחרי האוכל – עם או בלי הקינוח.
כאן כדאי לדעת שקפה וגם תה מכילים חומרים הפוגעים בספיגת הברזל מהמזון. החומצה הפיטית והאוקסאלית שבמשקאות אלו קושרות את הברזל ומונעות חלק מספיגתו בגוף והן מצויות בקפה עם או בלי קפאין וגם בתה מסוגים שונים, לא כולל תה צמחים.
3 צפייה בגלריה
קפה? לא אחרי האוכל
קפה? לא אחרי האוכל
קפה? לא אחרי האוכל
(צילום: שאטרסטוק)
בעבר, לפני עידן תוספי התזונה, הייתה תופעה נפוצה בשם "אנמיית בתי אבות" שאופיינה בכך שאנשים שאכלו בבתי אבות וקיבלו תה או קפה מיד אחרי הארוחה העיקרית סבלו מאנמיה. לכן, עדיף לחכות עם הקפה או התה לפחות שעתיים אחרי הארוחה העיקרית.
הכותבת היא מומחית לתזונה ודיאטה