העדפת שיקולים כלכליים וניהול כושל. ברקע הפרשות הקשות והמחדלים ביחידות להפריה חוץ גופית (IVF) של רשת אסותא, פרסם הערב (ד') משרד הבריאות את המלצות הוועדה שהקים לחקר הנושא. ההמלצות מכוונות כולן לחיזוק מערכי ההפריה בבתי החולים הציבוריים, לאחר גידול משמעותי בפעילות יחידות אלו בבתי החולים הפרטיים בשנים האחרונות. משרד הבריאות מתכוון להגביל את הטיפולים לפי גודל היחידות וכן לאפשר לנשים לבחור רופאים גם בבתי חולים ציבוריים - שני מהלכים שעתידים לחזק את המוסדות הציבוריים. בית החולים אסותא ספג ביקורת קשה. יש להדגיש כי מדובר על הערות לציבור בלבד בשלב זה, ויחלוף כנראה עוד זמן רב עד שאלו יעוגנו בחוזרי מנכ"ל או בחקיקה.
3 צפייה בגלריה
אסותא
אסותא
אסותא ראשון לציון
(צילום: shutterstock, )
בוועדה שמינה מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב, באשר להתנהלות שהובילה לאירוע שבו עוברים של זוג שטופלו באסותא ראשון לציון הוחזרו לרחמה של אישה שילדה לבסוף את התינוקת סופיה שאינה שייכת לה מבחינה גנטית, צוין כי "עומסי עבודה גבוהים, דילוג על נהלים ועבודה שלא בתנאים ראויים, תרמו משמעותית להפרות הנהלים ולאירועים שקרו". הוועדה הצביעה על כך ש"המערכת העדיפה שיקולים כלכליים על פני שמירה על איכות ובטיחות הטיפול".
קראו על הפרשה:

עלייה חדה במספר הזוגות הפונים להליכי פוריות

מסקנות הוועדה משקפות את השלכות העומס הקיצוני בחלק מהיחידות, וזאת בשל העלייה החדה במספר הפונות להקפאת ביציות ושימור פריון לצד זינוק מקביל במספר הזוגות הפונים להליכי פוריות. אחת ההמלצות המרכזיות והמשמעותיות עבור הנשים: בחירת הרופא על ידי הנשים עצמן גם ברפואה הציבורית, ולא רק ברפואה הפרטית כפי שהיה עד כה. "תוכנית זאת כוללת חיזוק של היחידות הציבוריות והפיכתן לאטרקטיביות למטופלות, באמצעות מתן האפשרות לבחור את הרופא המטפל ללא תוספת עלות מהמטופלת ובאמצעות חיזוק היבטי השירות השונים בהם זמינות המענה ביחידה וסקר שביעות רצון", נכתב במסקנות הוועדה.
3 צפייה בגלריה
אסותא2
אסותא2
המחדלים ביחידות ההפריה של אסותא
(צילום: shutterstock, קובי קואנקס)
בנוסף, הוועדה המליצה על פיקוח משמעותי על מספר המחזורים והטיפולים הנעשים בכל אחת מהיחידות, וזאת בין היתר, במטרה להימנע מעומס במעבדות שעשוי להביא לטעויות קשות. הוועדה המליצה על "הפעלת הסדרה הדוקה על המענה הניתן ביחידות באמצעות הגדרת היקף הפעילות המקסימלי בכל יחידה בהתאם לתשתיות (שטח, ציוד, כוח אדם וכד'), ולא יותר מ-8,000 מחזורי טיפול (שאיבות ביציות והחזרות עוברים) לשנה ביחידה, תוך מעקב על הגדלת היכולת ההדרגתית ביחידות אחרות באופן שאינו מייצר בעיות תפעוליות או תורים ארוכים".
על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2021 היו 60,962 מחזורי טיפול, עליה של 46 אחוזים מ-2015, שנמשכה גם במחצית הראשונה של שנת 2023, לדברי המשרד. העלייה החדה ביותר – ביחידות הפרטיות.

"היעדר בקרה מספקת על עבודת הצוות הרפואי"

עבודת הוועדה הצביעה גם על שורת ליקויים נוספים ובהם, "ניהול רשומה רפואית לקוי, חוסר מעורבות של היחידה לבטיחות הטיפול וניהול סיכונים בבתי החולים וכשל מהותי בתרבות הבטיחות של יחידת ה-IVF, היעדר בקרה מספקת על עבודת הצוות הרפואי, שיקולים כלכליים שמשפיעים על החלטות רפואיות במהותן (כגון החזרת או הקפאת עוברים בניגוד לעמדה המקצועית של האמבריולוגים), והיעדר סביבת עבודה מספקת".
3 צפייה בגלריה
הקפאת ביציות
הקפאת ביציות
עלייה חדה בטיפולי פוריות מאז שנת 2015
(צילום: shutterstock)
הוועדה הצביעה גם על הפריסה המוגבלת במיוחד של השירותים. "בהיעדר תכנון ריכוזי של פריסת השירותים והקמת יחידות חדשות, רוכזו מירב השירותים באזור המרכז, בשני מוסדות פרטיים מרכזיים, ונוצר חוסר שוויון משמעותי בזמינות השירותים בשאר חלקי הארץ. בשל ההבנה של הסיבות והנסיבות שמובילות לאירועים חמורים שפורטו הן בדוח ועדת הבדיקה, והן בעבודתו של צוות זה, עולה החשש כי עשויה להתפתח סיטואציה דומה, המכילה פוטנציאל פגיעה ונזק במטופלים ובמערכת, גם בתחומי פעילות אחרים".
פורסם לראשונה: 18:59, 05.07.23