עד כמה אמורה מחלת אבעבועות הקוף להדאיג אותנו? ארגון הבריאות העולמי הכריז אמש על מצב חירום עולמי בעקבות התפשטות המחלה, אבל מומחים סבורים שאפשר להירגע. שניים מהם - ד"ר טיאגו מרקס, מומחה למחלות זיהומיות מפורטוגל, ופרופ' יהודה אדלר הישראלי - התראיינו בנושא היום (א') לאולפן ynet.
קראו עוד:
"זה וירוס חדש שנפוץ לרוב בקרב אוכלוסייה ספציפית - גברים שמקיימים יחסים עם גברים", אומר פרופ' מרקס. "לאוכלוסייה אין חסינות מפני המחלה, כי הפסיקו לחסן נגדה. הווירוס נמצא כעת בקבוצה ספציפית באוכלוסייה, אבל ייתכן שהוא יזלוג לאוכלוסייה הכללית. אמצעי ההתמודדות היעיל ביותר הוא חיסון הגברים הללו. לא צריך לחסן את כל האוכלוסייה. בפורטוגל יש כ-2,000 מנות חיסון, ואנחנו מחכים למנות נוספות".
2 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף חולה מחלה נגיף נגיפים
אבעבועות הקוף חולה מחלה נגיף נגיפים
אבעבועות הקוף. בארץ נדבקו יותר מ-100 איש
(צילום: Shutterstock)
פרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, רפואה פנימית ומינהל רפואי, הדגיש כי ההחלטה של ארגון הבריאות העולמי בנושא לא התקבלה ברוב קולות: תשעה מומחים התנגדו לה, ורק שישה תמכו. "מי שהחליט על מצב החירום הוא יו"ר הארגון, והוא עשה זאת כדי להעיר את המדינות, כולל את ישראל, שקצת ישנה בדרך. אבל אנחנו לא במצב חירום לאומי. אנחנו לא קרובים לכך ולא עונים על הקריטריונים. מה שעצוב הוא שמשרד הבריאות הודיע בטעות על אפידמיה. משרד הבריאות שלנו חייב התעוררות".
בכל זאת, יותר מ-100 ישראלים נדבקו. האם היית נוקט איזשהו צעד בנושא? "מה שצריך לעשות זה לפנות לאותה אוכלוסייה שיותר חשופה למחלה - להדריך אותה בצורה נכונה, לעשות הסברה נכונה, להביא את החיסונים אליה. אנחנו יודעים מי האוכלוסייה שהכי חשופה לנושא. משרד הבריאות צריך להדריך אותה ואת כולנו. טוב שהחיסונים מגיעים השבוע. אבל יו"ר ארגון הבריאות קצת הגזים".
פרופ' אדלר: "מה שצריך לעשות זה לפנות לאותה אוכלוסייה שיותר חשופה למחלה - להדריך אותה בצורה נכונה, לעשות הסברה נכונה, להביא את החיסונים אליה. אנחנו יודעים מי האוכלוסייה שהכי חשופה לנושא. משרד הבריאות צריך להדריך אותה ואת כולנו"
גם ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לאבעבועות הקוף היום בתחילת ישיבת הממשלה ואמר: "ארגון הבריאות העולמי הכריז בסוף השבוע על מצב חירום בעקבות התפשטות נגיף אבעבועות הקוף. משרד הבריאות, בהובלת שר הבריאות ניצן הורוביץ, נערך זה שבועות לטיפול בנגיף ונקט צעדים לאיתור חולים, למניעת הדבקה ולטיפול בחולים.
"בישראל זוהו עד היום 105 מקרים של המחלה. משרד הבריאות ממשיך לעקוב אחר המידע הנאסף בעולם בנוגע למחלה, ונמצא בקשר עם רשויות הבריאות בכל מדינות העולם. 10,000 מנות חיסון נרכשו, וכ-5,000 אמורות לנחות בישראל במהלך השבוע הקרוב. עם הגעת החיסונים יחלו קופות החולים לחסן אוכלוסיות בסיכון ומטופלים רלוונטיים".