ההתפרצות של אבעבועות הקוף ממשיכה לעורר דאגה בארץ ובחו"ל, והשאלה היא עד כמה באמת צריך לדאוג. ד"ר דורית ניצן מארגון הבריאות העולמי סבורה שאפשר להירגע. "אני חושבת שאנחנו צריכים לעקוב אחרי העניין הזה וגם להיזהר במידה רבה, אבל לא להיכנס לפאניקה", אמרה היום (ב') לאולפן ynet. "אנחנו בהחלט בשליטה. המחלה הזו קלה יחסית: להבנתנו, היא לא גורמת לתמותה בשיעור גבוה. היא רק מאוד לא נעימה לאלו שחולים בה".
קראו עוד:
לשאלה עד כמה ההתפרצות הנוכחית היא חריגה, השיבה ד"ר ניצן: "היא חריגה מכל הבחינות וההיבטים. היא מתחילה מחולה מסוים ומתפשטת ברחבי העולם. במקומות שבהם היא ניטעת, ההתפשטות היא בקרב האנשים הקרובים מאוד לחולים. המחלה פורצת את גבולותיה האפריקניים בצורה מסודרת ומאורגנת. זה יוצא דופן, ואנחנו עוקבים אחרי זה".
בארגון הבריאות העולמי מוטרדים מהאפשרות שאבעבועות הקוף תהפוך למגפה? "אנחנו לא מודאגים מזה בשלב הזה. אנחנו עוקבים ומעוניינים לנקוט אמצעים מינימליים שיאפשרו גם לחולים עצמם להתנהל עם זה בקלות. אנחנו רוצים שהחולים ייגשו לטיפול, יודיעו על המגעים שלהם ויימנעו ממגעים קרובים בתקופת המחלה. אנחנו גם נעשה מעקבים אחריהם".
1 צפייה בגלריה
אבעבועות הקוף פריחה גב אבעבועות קוף
אבעבועות הקוף פריחה גב אבעבועות קוף
"יש שני סוגים של חיסונים נגד המחלה, אבל בינתיים הם מתועלים לאוכלוסיות מסוימות", אומרת ד"ר ניצן. "כל מדינה תחליט על המדיניות שלה בנושא"
(צילום: shutterstock)
ד"ר ניצן הדגישה שהמחלה אינה קשורה לקהילה הלהט"בית. "אנחנו צריכים לנקוט זהירות יתרה ולא לשים תוויות על הקהילה הלהט"בית", אמרה. "זה נכון שהמחלה הגיעה לאדם מסוים בקהילה הזאת ונטמעה בה, אבל היא יכולה לחדור בקלות רבה לקבוצות אחרות. זו לא מחלת מין: היא נוצרת ממגעים קרובים כמו נשיקות, הפרשת נוזלי גוף, קרבה לפצעים".
"אנחנו צריכים לנקוט זהירות יתרה ולא לשים תוויות על הקהילה הלהט"בית", אומרת ד"ר ניצן. "זה נכון שהמחלה הגיעה לאדם מסוים בקהילה הזאת ונטמעה בה, אבל היא יכולה לחדור בקלות רבה לקבוצות אחרות. זו לא מחלת מין"
כלומר, מסכה לא תהיה אפקטיבית בהתגוננות מפני המחלה. מה כן יכול לעזור? "קודם כל, תמיד צריך לשמור על ניקיון, ואנשים חולים צריכים להתרחק מהחברה בתקופת מחלתם. יש גם שני סוגים של חיסונים נגד המחלה, אבל בינתיים הם מתועלים לאוכלוסיות מסוימות. כל מדינה תחליט על המדיניות שלה בנושא. חשוב להתייחס למסיבות ולאירועים רבי משתתפים, שבהם אנשים יכולים ורוצים לגעת: מי שחשוד שהוא חולה, חייב להימנע מזה".
בתום הריאיון סיפרה ד"ר ניצן שהיא נמצאת בימים אלו בעיר לבוב שבמערב אוקראינה ומסייעת לשלטונות לטפל בפליטים. "אנחנו מטפלים באנשים שנעקרו מבתיהם", אמרה. "אנחנו עוזרים לשלטון האוקראיני ולכל הפעילים המדהימים לקלוט את האנשים ממריופול. השלטונות קולטים את החולים, ואנחנו מטפלים בציוד של בתי החולים ומכינים את העובדים".