היציבות במספר החולים לא מספיקה כדי להיכנס לתקופת החגים ולהתחיל את שנת הלימודים ללא התפרצות קורונה. פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, התראיינה הבוקר (ג') באולפן ynet והסבירה כי לדעתה ולמרות ההשלכות הקשות שיש לצעד שכזה, בלי סגר בחגים מערכת הבריאות הישראלית נמצאת בסכנה.
"בחגים יש ארוחות משפחתיות, בחגי תשרי במיוחד אנשים יוצאים לבתי הכנסת, לא רק הציבור החרדי והדתי. ההתקהלות בתוך מקומות סגורים היא מסוכנת ביותר. צריך לסגור את בתי הכנסת ולאפשר תפילות רק בחוץ - אבל נשאלת השאלה איך אוכפים את זה", היא אומרת.
מספר חולי הקורונה הנמצאים במצב קשה עומד על שיא של 417 הבוקר, מספר שלשיטתה של פרופ' רגב יעלה אחרי החגים אם לא יינקטו צעדים משמעותיים. "אם לא ניכנס לסגר - אנחנו ללא ספק נהיה בבעיה, וזה לא אומר שאני ממליצה על סגר. לסגר יש המון השלכות פחות טובות בפן הבריאותי, על בריאות הנפש של הציבור וסכנה של תחלואה אחרת שהיא לא קורונה כי אנשים לא מגיעים לבתי החולים. זו צריכה להיות האופציה האחרונה ביותר".
1 צפייה בגלריה
סגר בשכונות החרדיות בירושלים רוממה ובעלז
סגר בשכונות החרדיות בירושלים רוממה ובעלז
"בחגי תשרי במיוחד - לא רק הציבור החרדי יוצא לבתי הכנסת. התקהלות מסוכנת ביותר"
(צילום: AFP)
לדבריה של פרופ' רגב, רק הסברה מרובה והנחיות ספציפיות ומפורטות עשויות למנוע תחלואה מוגברת בחגים. עם זאת, המציאות מדברת בעד עצמה - שיטת הרמזור של פרויקטור הקורונה פרופ' גמזו מתעכבת וערים המוגדרות "אדומות" לא נסגרות, ההסברה לציבור לא נעשית כראוי ואכיפת ההתקהלויות ועטיית המסכות לא מתבצעת.
"אני לא יודעת לאן נגיע לקראת החגים ואת תוצאות החגים נראה רק כשלושה שבועות אחרי. יש פה כישלון בכך שאין אמון של הציבור בהנהגה שמובילה את המשבר. הייתה יציאה מאוד לא אחראית מהסגר הראשון, ואנחנו משלמים על הדברים האלה היום", היא מסבירה.
בנוגע לשנת הלימודים, מסבירה פרופ' רגב שפתיחת שנת הלימודים צריכה להתממש, אך במתווה נכון, שכרגע לא נראה באופק. "אפשר לעכב את הלימודים, אבל זה לא משנה. אנחנו רוצים לנהל את שנת הלימודים, השאלה היא המתווה בה היא מתבצעת.
"הייתי רוצה לראות הכנות תשתיתיות בבתי הספר, גם בכוח האדם. כיתות מרווחות זה מצויין, אבל איך מוודאים שזה מתרחש בכל הכיתות? מה עושים בנוגע להפסקות? צריך לבצע הפסקות בזמנים שונים כדי שהילדים לא יתערבבו", היא מסכמת.
לפני שלושה שבועות המליץ המל"ל על יעד של פחות מ-400 נדבקים ביום בנגיף הקורונה לפני פתיחת שנת הלימודים, אך מאז לא חלה ירידה. אתמול מספר החולים החדשים הגיע לשיא של 1,875 חולים חדשים, הכי הרבה מאז 29 ביולי. שיעור החיוביים אתמול הגיע ל-6.7% מהבדיקות - גבוה יותר ביחס למרבית הימים בשבוע האחרון.
בתוך כך, קבינט הקורונה אישר אמש במשאל טלפוני להאריך בשבוע נוסף את מגבלות ההתקהלות כפי שחלו עד כה. לפי ההודעה, אם לא תתקבל החלטה אחרת בוועדת חוקה בכנסת, התקנות יהיו בתוקף עד ליום שני, 31 באוגוסט.