זרעי הפרג בעלי המרקם הפריך והטעם האגוזי מגיעים מצמח הפרג היפהפה, ונחשבים למרכיב מסורתי ופופולרי במטבחים אירופיים, טורקיים, הודיים ויהודיים. במשך אלפי שנים הם שימשו כתרופה טבעית לכל דבר, החל משיכוך כאבים, דרך טיפול בשיעול, אסתמה, חרדות ונדודי שינה, ועד למחלות עור וכיבים בפה.
בנוסף לשימושים הרפואיים המסורתיים שלו, שמן זרעי פרג נחשב לחלופה בריאה למספר שמנים צמחיים לא בריאים ומפוקפקים מבחינה סביבתית, כמו שמן חמניות, שמן סויה ושמן תירס. צ'כיה נחשבת כיום ליצרנית הגדולה בעולם של זרעי פרג, ואחריה טורקיה, ספרד והונגריה.
3 צפייה בגלריה
זרעי פרג
זרעי פרג
זרעי הפרג מכילים רמות גבוהות של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חשובים
(צילום: shutterstock)
בתוך זרעי הפרג השחורים והזעירים נמצאות רמות גבוהות של סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים חשובים, כמו סידן, זרחן, ברזל, מגנזיום ואבץ. אלו מסייעים לבריאות מערכת העיכול, ולחיזוק המערכת החיסונית. מחסור באבץ ובמגנזיום נמצא קשור לסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2.
אמנם גידול צמח הפרג נותר שנוי במחלוקת ולעתים קרובות אסור, אבל חשוב לדעת שכאשר אוכלים בייגל פרג, אוזן המן במילוי פרג או משתמשים בשמן פרג לבישול, מדובר בעיקר בתוספת טעימה ובריאה לארוחה, לקינוח, עוגות, עוגיות וכמובן מילוי לאוזני המן. לסוכרתיים מומלץ לבדוק את ההשפעה על רמות הסוכר באמצעות מד סוכר רציף על מנת ללמוד את השפעותיהם של המאכלים השונים בהם מקובל לשלב פרג.
קראו עוד:

היתרונות של זרעי הפרג

1. עשירים בוויטמינים כמו רוב הזרעים, גם זרעי הפרג עשירים בסיבים, שומנים צמחיים וחומרים מזינים אחרים.
זרעי פרג עשירים במיוחד במנגן, מיקרומינרל חשוב לבריאות העצם ולקרישת הדם. מינרל זה גם עוזר לגוף שלנו לנצל חומצות אמינו, שומנים ופחמימות. הם גם עשירים בנחושת - מינרל הדרוש לייצור רקמת חיבור ולהובלת ברזל. בנוסף, זרעי הפרג והשמן שלהם הם מקור טוב לפוליפנולים - נוגדי חמצון שעשויים להוריד את הסיכון למחלות לב.
2. מכילים תרכובות משככות כאב צמח הפרג מכיל מורפיום, קודאין, תבאין ואלקלואידים אחרים של אופיום הידועים כמשככי כאבים, מרגיעים ומשרים שינה. תרכובות אלו נמצאות לרוב בתרופות פרמצטיות המיועדות לשימושים אלו. האלקלואידים נמצאים בדרך כלל בנוזל הלבן החלבי של תרמיל הפרג, הידוע גם בשם לטקס פרג. אמנם, זרעי פרג אינם מכילים באופן טבעי את תרכובות האופיום, אך במהלך הקטיף עשויה לחדור אליהם כמות מסוימת. לפני שהם מגיעים למדפים, מנקים את זרעי הפרג כדי להימנע מהאפקט של הסם. ובכל זאת, הכמות הכמעט אפסית של תרכובות אופיום בפרג משרות תחושות מרגיעות.
3 צפייה בגלריה
שדה פרג
שדה פרג
זרעי פרג אינם מכילים באופן טבעי את תרכובות האופיום, אך במהלך הקטיף עשויה לחדור אליהם כמות מסוימת
(צילום: shutterstock)
3. משפיעים לטובה על בריאות הלב והעור שמן פרג עשיר במיוחד בשומנים בלתי רוויים, אשר עשויים להועיל ללב ולעור. מחקרים מראים שתזונה עשירה בשומנים בלתי רוויים עשויה להפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ בשיעור של עד 17%. מחקרים נוספים מצביעים על כך שהשומנים בשמן הפרג עשויים לתמוך בריפוי פצעים, כמו גם למנוע נגעים וקשקשים, במריחה ישירה על העור.
4. מסייעים למערכת העיכול ומגנים מפני מחלות זרעי פרג עשירים בסיבים, התורמים לשיפור בריאות המעיים ולהפחתת עצירות. בנוסף, זרעי פרג תורמים להגנה מפני מחלות מסוימות, מכיוון שהם מכילים אחוז גבוה מאוד של סידן, אבץ וברזל. נוגדי החמצון בזרעים אלה עשויים להגן על הגוף מפני נזק תאי ובעיות לבביות, להרחיק את הסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 ולחזק את המערכת החיסונית.

מתכון: אוזני המן קטוגניים (ללא קמח) במילוי פרג

3 צפייה בגלריה
אוזני המן
אוזני המן
אוזני המן
(צילום: shutterstock)
ערכים תזונתיים ליחידה: 110 קלוריות; 1 גרם פחמימה; 2 גרם סיבים; 10 גרם שומן; 3 גרם חלבון
חומרים להכנת 20 יחידות לבצק:
  • 2 כוסות קמח שקדים
  • 1/4 כוס ממתיק (סטיביה או אריתריתול)
  • 1/4 כפית מלח
  • כפית גרידת לימון
  • 1 ביצה גדולה
  • 2 וחצי כפות חמאה מומסת
  • 1/2 כפית תמצית וניל
למילוי:
  • 6 כפות פרג
  • 2 כפות צ׳יה
  • 3 כפות ממתיק
  • 1/2 כוס שמנת להקצפה
  • כפית גרידת תפוז
אופן ההכנה
  1. להכנת הבצק מערבבים את החומרים היבשים, מוסיפים את הרטובים ולשים לבצק אחיד. מרדדים בין שני ניירות אפייה וקורצים עיגולים (בעזרת חותכן טבעת או כוס).
  2. להכנת המילוי טוחנים את זרעי הצ׳יה והפרג במעבד מזון. מחממים על אש קטנה את השמנת עם הפרג והצ'יה הטחונים ושאר חומרי המילוי, עד שכל הנוזלים נספגים.
  3. ממלאים מרכז כל עיגול בצק במילוי, מקפלים פנימה ליצירת משולש, מהדקים את השוליים ואופים 15 דקות ב-180 מעלות, בתנור שחומם מראש.
עדינה בכר היא דיאטנית סוכרת ותזונה קטוגנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת