"אני מאוד אופטימי בקשר לחיסון השלישי", אומר היום (ג') לאולפן ynet פרופ' אלי וקסמן ממכון ויצמן, שעמד בראש הצוות שייעץ למל"ל בנושא הקורונה. "יש כבר סימנים חיוביים ראשונים של ירידה בקצב התפשטות המגפה. זמן ההכפלה של המאומתים עלה מעשרה ימים לכ-15, וזה במידה רבה בזכות שינוי ההתנהגות של הציבור כתוצאה מהתו הירוק והתו הסגול. אנחנו גם רואים ירידה משמעותית במספר המאומתים שמגיעים למצב קשה, וזה בעיקר בזכות החיסון השלישי שמתברר כמאוד יעיל: הוא מקטין את סיכוי ההדבקה פי שמונה בערך, ובצורה דומה כנראה גם את הסיכוי להגיע למצב קשה".
קראו עוד:
ובכל זאת, מדגיש פרופ' וקסמן, המספרים ממשיכים לעלות. "מספר המאומתים ממשיך לגדול בקצב מהיר", הוא אומר, "כך שאם לא נעצור את העלייה הזאת, לא נסיר את הסכנה להמשך גידול מהיר גם של מספר החולים הקשים, שכבר היום הגיעו למספר שמקשה מאוד על הטיפול במערך האשפוז".
1 צפייה בגלריה
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
מתחסנים בחיסון השלישי בירושלים
מקבלים חיסון שלישי בירושלים. "אנחנו גם רואים ירידה משמעותית בשיעור המאומתים שמגיעים למצב קשה", אומר פרופ' וקסמן
(צילום: EPA)
לדעתו, הדרך הטובה ביותר לצמצם את התחלואה היא להגדיל את מספר המחוסנים במנה השלישית. "אם נגיע לשלושה מיליון, יש סיכוי טוב להגיע לצמצום מהיר של התפשטות התחלואה", הוא אומר. "זה גם היעד שהממשלה הציבה לעצמה: להגיע לשלושה מיליון מחוסנים בזריקה שלישית בתחילת ספטמבר".
פרופ' וקסמן התבקש להתייחס להערכה שאחרי שמספר החולים הקשים יגיע ל-900, הוא יתחיל לרדת. "אני מסכים שנגיע לאזור ה-900, אבל אני לא בטוח שזה יתחיל לרדת", אמר. "זה תלוי בקצב הגידול של המאומתים. אם מספר המאומתים ימשיך לגדול כמו עכשיו ויכפיל את עצמו כל 15 ימים - גם מספר החולים הקשים ימשיך לעלות ויכפיל את עצמו. אם מספר המאומתים יהיה בירידה, נראה ירידה גם במספר החולים הקשים, וכדי שתהיה ירידה כזו במאומתים, צריך להגיע לשלושה מיליון מחוסנים במנה שלישית. זה יעד שאפשר להשיג אותו.
"החיסון טוב לכל אחד. כל מי שרשאי להתחסן, כדאי שיעשה את זה. אני מניח שהיום יורידו את גיל הזכאות ל-30, מה שיאפשר הרחבה של מבצע החיסונים".
"אפשר למנוע הדבקות בתוך בתי הספר באמצעים פשוטים יחסית: הקפדה על מסכות כל הזמן, הוצאה של תלמידים מהכיתות ואוורור שלהן כל שעה וחצי, הימנעות מאכילה בחללים סגורים"
לדעתו, יש להחמיר את ההגבלות בשבועות הקרובים. "הייתי מקטין את ההתקהלויות", אומר פרופ' וקסמן. "אני חושב שכרגע מאפשרים התקהלויות גדולות הרבה יותר מדי, והייתי מבטל את זה. עד שנגיע לשלושה מיליון מחוסנים, נצטרך לשלוט בהתפרצות באמצעות ריחוק חברתי. אני חושב שתו ירוק ותו סגול שיופעלו עם היענות טובה של הציבור וצמצום התקהלויות יכולים לפתור את הבעיה".
על פתיחתה של שנת הלימודים אמר: "אין ספק שהיא תביא להחרפה של ההתפרצות. אני שמח שהממשלה החליטה לא לפתוח את בתי הספר במתווה המסוכן של החלפת בידודים בבדיקות,אלא במתווה היותר זהיר שלפיו מגעים של חולים מאומתים יבודדו". עם זאת, אין ספק שהשיבה לכיתות תעלה את קצב ההדבקה, אבל הבדיקות המרובות שייעשו לפני הכניסה לכיתות יקטינו את מספר הנשאים שייכנסו.
"הדבר החשוב ביותר לעשות זה למנוע הדבקות בתוך בתי הספר, ואת זה אפשר לעשות באמצעים פשוטים יחסית: הקפדה על מסכות כל הזמן, הוצאה של תלמידים מהכיתות ואוורור שלהן כל שעה וחצי, הימנעות מאכילה בחללים סגורים. כל אלו צעדים פשוטים שיצמצמו מאוד את הסיכון להדבקה בתוך בתי הספר ויקטינו את ההחרפה של ההתפרצות".
דיון נוסף שנערך היום באולפן ynet, בהשתתפות פרופ' קובי מורן-גלעד וד"ר דוד מוסינזון, עסק בניסיונות לחסן את כמיליון האזרחים שעדיין לא חוסנו כלל. צפו בדברים: